Ο Διάλογος στην Τέχνη

aggelika

     Ο διάλογος είναι ένα πολύ σημαντικό και χρήσιμο »εργαλείο» στις ζωές μας. Τον χρησιμοποιούμε καθημερινά για ποικίλα θέματα που μας απασχολούν, έχοντας στόχο την ανταλλαγή απόψεων αλλά και την επικράτηση της αλήθειας. Ας επιλέξουμε, για παράδειγμα, το θέμα »διάλογος και τέχνη». Πόσο σημαντικός είναι ο διάλογος στην τέχνη, ανάμεσα στους καλλιτέχνες αλλά και στο πλήθος, το οποίο ενδιαφέρεται και συζητά για την τέχνη και τις διάφορες μορφές της;

      Αρχικά, όλοι γνωρίζουμε πως σε έναν πίνακα ζωγραφικής δεν βλέπουμε όλοι το ίδιο. Κάτι διαφορετικό θέλει να απεικονίσει ο ζωγράφος, κάτι άλλο αντιλαμβανόμαστε εμείς και κάτι άλλο ο διπλανός μας, σύμφωνα με την αντίληψη του καθενός για την τέχνη. Σίγουρα, ο δημιουργός έχει ένα συγκεκριμένο θέμα, θέλει να περάσει ένα συγκεκριμένο μήνυμα, αλλά άλλα συναισθήματα αντικατοπτρίζει ένας πίνακας σε έναν έφηβο, του οποίου τα βιώματα και τα συναισθήματα πλάθονται ασταμάτητα, και άλλα σε έναν ενήλικα ο οποίος έχει βιώσει πολλά συναισθήματα στο έπακρο τους, αλλά έχει και περισσότερες εμπειρίες. Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι θεατρικές παραστάσεις. Η ιστορία της Άννα Φράνκ θα προξενήσει διαφορετικά συναισθήματα σε κάποιον που έχει διαβάσει το βιβλίο, έχει κάνει κάποιες σκέψεις στο θέμα, διαφορετικά σε κάποιον που δεν έχει ξανακούσει τίποτα γι αυτήν και διαφορετικά για κάποιον μεγαλύτερο που έχασε κάποιον στον πόλεμο αυτό ή ακόμη αν έχει ο ίδιος αναμνήσεις από αυτή την καταστροφή. Επιπρόσθετα, μπορούμε να αντιληφθούμε την διαφορά στην τέχνη, από άνθρωπο σε άνθρωπο, και στην μουσική. Διαφορετική μουσική ακούει ένας ενήλικας, άλλη ένας έφηβος και τελείως διαφορετική ένα παιδάκι. Αυτό, εκτός από το γούστο στη μουσική, από τη διάθεση έχει να κάνει και με τα βιώματα. Για παράδειγμα, αλλιώς θα νιώσει ένας μορφωμένος άνθρωπος ακούγοντας Μότσαρντ και διαφορετικά ένας εικοσάχρονος σπουδαστής.

       Κι εδώ είναι που έρχεται ο διάλογος να επέμβει. Όλες οι μορφές τέχνης, προκαλούν κάποια συγκεκριμένα συναισθήματα σε κάθε άνθρωπο. Ο διάλογος λοιπόν έρχεται και τα εξωτερικεύει. Έχοντας παρακολουθήσει μία θεατρική παράσταση δεν μπορούμε να πιστεύουμε ότι η άποψή μας γι αυτή είναι απόλυτα σωστή. Γι αυτό συνομιλούμε με διαφορετικούς ανθρώπους, μας εξηγούν την δική τους οπτική γωνία κι έτσι όχι μόνο αντιλαμβανόμαστε καλύτερα το νόημα που ήθελε να περάσει ο σκηνοθέτης/ο μουσικός/ ο συνθέτης/ο ζωγράφος στο κοινό, αλλά και αποκτάμε σφαιρική άποψη έχοντας καλύψει όλες τις πτυχές, όλα τα νοήματα αποκτώντας γνώσεις και ιδέες που ίσως να μην μας είχαν περάσει καν από το μυαλό και τελικά να έδιναν ένα άλλο νόημα στην εντύπωση που είχαμε οι ίδιοι σχηματίσει γι αυτό το μουσικό κομμάτι/τον πίνακα ζωγραφικής/ την θεατρική παράσταση.

      Επιπρόσθετα, ο διάλογος μας βοηθάει και στην κατανόηση αλλά και την διαμόρφωση άποψης. Έχοντας παρακολουθήσει μία έκθεση ζωγραφικής κι έχοντας ξεχωρίσει έναν συγκεκριμένο πίνακα διαφορετικής τεχνοτροπίας, σίγουρα σου έχουν δημιουργηθεί κάποια συναισθήματα. Συμμετέχοντας σε μία συζήτηση, μαθαίνεις περισσότερα γι αυτή την τεχνοτροπία, για τον καλλιτέχνη, αλλά και το ιστορικό της τέχνης του. Έτσι, μπορείς να λύσεις τις απορίες σου, να σχηματίσεις μία ολοκληρωμένη άποψη για το θέμα αλλά και να αποφασίσεις εάν αυτό σου ταιριάζει, εάν σου αρέσει, εάν είναι του γούστου σου.

     “Ετσι λοπόν, αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικός είναι ο διάλογος στην τέχνη, αλλά και στην ζωή μας. Μπορεί η τέχνη να είναι προσωπικό θέμα, αλλά σίγουρα είναι επίσης σημαντικό να συμμετέχουμε και να γνωρίζουμε διαφορετικές απόψεις, διότι μπορεί να ακούσουμε κάτι διαφορετικό, τόσο απλό και τόσο ευδιάκριτο, εμείς να μην το έχουμε αντιληφθεί και ξαφνικά να αναθεωρήσουμε την άποψη που είχαμε σε κάτι πιο ολοκληρωμένο.

Ανδρέου Ηρώ (Α1)

Αλεξοπούλου Νάνσυ (Α1)

Σχολιάστε

Top