Σχολείο και Διαδίκτυο

sxoleio-kai-diadiktyo

 

Η συνεισφορά του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού στην εκπαίδευση έχει αυξηθεί σημαντικά. Εκτός από την παρουσία των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων που προσφέρουν υλικό και πηγές πληροφόρησης υπάρχει μια μετακίνηση προς την «εξ αποστάσεως» εκπαίδευση χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες του Διαδικτύου. Συνοπτικά μπορούν να αναφερθούν τα εξής:

  • το διαδίκτυο απελευθερώνει τη διδασκαλία και τη μάθηση από τα φυσικά όρια της αίθουσας διδασκαλίας
  • είναι ένα διαρκώς αυξανόμενο εργαλείο για τους εκπαιδευτές και τους εκπαιδευόμενους και έχει τη δυναμική να μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η μετάδοση και η πρόσληψη των γνώσεων
  • δίνει δυνατότητες για σύνδεση με μεγάλες ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες προκειμένου να αναζητηθεί ερευνητικό υλικό, πολιτιστικές και παιδαγωγικές πληροφορίες.

Το σχολείο έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε μια πληθώρα τεχνολογιών του Διαδικτύου για να εμπλουτίσει το παραδοσιακό  μάθημα ξεκινώντας από μεμονωμένες εφαρμογές όπως το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο που απαιτεί ελάχιστες τεχνικές γνώσεις και καταλήγοντας σε μια πιο σύνθετη λύση όπως η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής τάξης.

Μία κατηγοριοποίηση των διαφόρων τεχνολογιών που είναι διαθέσιμες για την εκπαιδευτική διαδικασία είναι η παρακάτω:

α) Τεχνολογίες που βασίζονται στο Διαδίκτυο και απαιτούν λίγες τεχνικές γνώσεις όπως:

  • χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και λίστας συζήτησης. M’ αυτές τις υπηρεσίες παρέχεται η δυνατότητα ασύγχρονης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου αλλά και η ανάπτυξη ομαδικών συζητήσεων πάνω σε θέματα του γνωστικού αντικειμένου.
  • ηλεκτρονική πρόσβαση σε στοιχεία και εξωτερικές πηγές (περιοδικά, κτλ.). Μια από τις πιο σημαντικές χρήσεις του Διαδικτύου από το σχολείο είναι η πληθώρα στοιχείων και βάσεων δεδομένων που παρέχονται μέσα από αυτό και ειδικά από εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Έτσι και ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής, μπορούν να έχουν γρήγορη και εύκολη πρόσβαση σε συνεχώς ενημερωμένες πηγές δεδομένων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στις εργασίες και από τους μαθητές στις οδηγίες και στις κατευθύνσεις που θα δώσουν στους εκπαιδευόμενους.
  • πρόσβαση σε διαδικτυακούς τόπους που παρέχουν βοηθήματα on line σε μορφή doc, pdf ή σε μορφή html για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου. Ορισμένοι διαδικτυακοί τόποι περιέχουν παραδείγματα που βοηθούν στην κατανόηση θεωρητικών εννοιών και δίνουν τη δυνατότητα χρήσης προσομοιώσεων και επιστημονικών μοντέλων. Άλλοι διαθέτουν μια πληθώρα εργαλείων με τα οποία μπορεί ο εκπαιδευτικός να συμπληρώσει/εμπλουτίσει το παραδοσιακό του μάθημα, όπως πολυμεσικές παρουσιάσεις και ασκήσεις, δυνατότητα εύκολης δημιουργίας αλληλεπιδραστικών παρουσιάσεων, ασκήσεων και τεστ αξιολόγησης μέσω Διαδικτύου, δυνατότητα δημιουργίας και χρήσης λεξικού εξειδικευμένων όρων κλπ.

β) Τεχνολογίες που απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις ή υποστήριξη από κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα:

  • Η δημιουργία συμπληρωματικού ηλεκτρονικού υλικού για τον εμπλουτισμό του μαθήματος μιας ηλεκτρονικής τάξης. Τέτοιο υλικό μπορεί να έχει τη μορφή μιας απλής ιστοσελίδας με την απαιτούμενη για το μάθημα βιβλιογραφία,  συνδέσμους σε χρήσιμες πηγές, εικόνες από σαρωτή και γραφικές παραστάσεις, δείγματα ασκήσεων και τεστ, κλπ .
  • Η δημιουργία πολυμεσικών παρουσιάσεων με χρήση εικόνας, βίντεο και ήχου, αλληλεπιδραστικών ασκήσεων και on-line tutorial για τη διδασκαλία συγκεκριμένων ενοτήτων του γνωστικού αντικειμένου. Ο εκπαιδευτής μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιο εργαλείο δημιουργίας παρουσιάσεων όπως το PowerPoint ή ένα εργαλείο δημιουργίας ιστοσελίδων.
  • H δημιουργία και διαχείριση ηλεκτρονικών τάξεων, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε ως συμπληρωματικές του παραδοσιακού περιβάλλοντος της τάξης είτε ως αυτούσια μαθησιακά περιβάλλοντα. Τέτοιες ηλεκτρονικές τάξεις απαιτούν την υποστήριξη κάποιου εκπαιδευτικού ιδρύματος και προσφέρουν μια σειρά από υπηρεσίες και ηλεκτρονικό υλικό στους διδασκόμενους όπως ηλεκτρονικές σημειώσεις, προγράμματα σπουδών, εξεταστέα ύλη, θεωρητικά προβλήματα κτλ. Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν είτε μεταξύ τους ή με τον διδάσκοντα με χρήση σύγχρονων (chat rooms) και ασύγχρονων (e-mail) τρόπων επικοινωνίας. Έτσι υπάρχει η δυνατότητα συζητήσεων πάνω σε διάφορα θέματα και η δυνατότητα για την ενεργό συμμετοχή τους κατά την ώρα της διδασκαλίας.

Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι το Διαδίκτυο παρέχει ευελιξία στον τρόπο και τον τόπο παροχής της εκπαίδευσης και έτσι το σχολείο μπορεί να έχει πρόσβαση σε ένα πλούσιο εκπαιδευτικό περιβάλλον με τη χρήση ενός απλού περιηγητή (web-browser).

Σχολιάστε

Top