Μιλώντας …. φυσικά με ένα ΧαΪνη !

                                                  

 Μιλώντας …. φυσικά με ένα ΧαΪνη !

 

Χωρίς τίτλο4

Μέσα στα διάφορα γεγονότα που συνέβησαν στo πλαίσιο του σχολείου αυτή την σχολική χρονιά, ιδιαίτερη αίσθηση έκανε ο φυσικός και μουσικός, Δημήτρης Αποστολάκης που ήρθε στο σχολείο μας. Μίλησε στο χώρο του αμφιθεάτρου με τα παιδιά των κατευθύνσεων της Β” και Γ” τάξης του λυκείου μας. Προηγήθηκε μια παρουσίαση για το ερευνητικό κέντρο Cern από την κα Ποτηριάδου Τζένη και στην συνεχεία πήρε τη σκυτάλη ο κος Αποστολάκης. Σε κάποιους έκανε εντύπωση ο ενθουσιασμός και η χαρά του που μας μιλούσε, σε άλλους το πρωτότυπο της ιδιοσυγκρασίας και των απόψεων του, σε ορισμένους φάνηκε υπερβολικός… Όπως και να χει πάντως ήταν μια διαφορετική παρουσίαση που πρόσφερε σε όλους!

Ξεκίνησε συστήνοντας μας τον εαυτό του, ως Φυσικό και ΧαΪνη*1, λέγοντας μας να φερθούμε ελεύθερα όλη την ώρα, και πως μπορούμε να συζητήσουμε ό,τι θέλουμε, από ανάλυση του μαρξισμού ως αθλητικά γεγονότα, ενώ εκείνος προτείνει την Φυσική ως θέμα. Μετά την συμφωνία του κοινού μας στο τελευταίο, έκανε αναδρομή στην ιστορία και τις ανακαλύψεις της Φυσικής. Αναφέρθηκε στον ορισμό της Θεωρίας: “Ο άνθρωπος για να δώσει απάντηση στο υπαρξιακό ερώτημα δηλαδή, ποιοι είμαστε, που πάμε, από τι είμαστε φτιαγμένοι, επινόησε διάφορες θεωρίες… Η λέξη θεωρία, προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα “θεώμαι” όπως και το θέατρο, δηλαδή…κάθε θεωρία είναι ένα εντελώς φανταστικό θέατρο του μυαλού!”

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στον πανεπιστήμονα Αριστοτέλη, τον Δημόκριτο, τον Boltzmman*2, τον Einstein και την περίφημη φράση του : “ Δεν υπάρχει πιο συναρπαστική εμπειρία από την πορεία προς το άγνωστο.” “Ρισκάρετε παιδιά!” μας παρότρυνε.. Έπειτα κατά την περιγραφή των επιτευγμάτων δήλωσε πως η επιστήμη έχει ένα τεράστιο πρόβλημα που δε μπορεί να λύσει. “Γιατί στεκόμαστε αφού η ύλη είναι κενή;”. Μίλησε για τις επαναστάσεις που έφεραν οι θεωρίες της κβαντομηχανικής με την συνεισφορά των Pauli*3, Heinsberg*3 , Borh *4 κ.α.  και της σχετικότητας. Έφερε ως παράδειγμα μάλιστα για την κβαντομηχανική: “πια το ερώτημα: πού είναι ο Γιώργος; δεν έχει νόημα. Το ερώτημα είναι, τι πιθανότητα έχει ο Γιώργος να είναι εδώ! Η ζωή του περιγράφεται από ένα μυστηριακό κύμα πιθανοτήτων δηλαδή, την κυματοσυνάρτηση ψ*5”.  Επίσης, πρόσθεσε, το ανατρεπτικό που αντιλήφθηκε η επιστημονική κοινότητα , πως “δεν μπορείς να ξεχωρίσεις τον εαυτό σου από το πείραμα, είστε ένα. Όταν παρατηρείς το πείραμα, καταρρέει η κυματοσυνάρτηση ψ.” Μίλησε επίσης για “την οικονομία της φύσης”, πως αυτή “κάθεται στη θέση που δαπανά ελάχιστη ενεργεία”

 

 

Εξέφρασε δυο απόψεις του που μας “έμειναν” :
“Μου αρέσει παιδιά που είστε τρελοί ! Οι τρελοί είναι τα πιο έξυπνα άτομα γιατί αντιλαμβάνονται πρώτοι ότι υπάρχει πρόβλημα στο χωριό τους, την πόλη τους, την οικογένεια τους…”.
“H μετριοφροσύνη είναι το κύριο χαρακτηριστικό της αλαζονείας των μετρίων.”

Ενώ σε σχόλιο για την καταδίκη του, κατάδηλη, για τον ναζιστικό χαιρετισμό του, είπε με την χαρακτηριστική του Κρητική προφορά, “κουζουλαίνομαι είναι αυτός!” και πρόσθεσε πως το χει κάνει και στίχο: “
“Δώσε στο φονιά μια ζεστή γωνιά
και στα τέρατα μια στάλα έρωτα”*6
Στο τέλος, έγινε μια ολιγόλεπτη συζήτηση για διάφορα θέματα..
Mας χαιρέτησε εγκάρδια και φύγαμε.

Μεταξύ των μαθητών, έπειτα το γεγονός συζητήθηκε πολύ. Ορισμένοι είπαν :

  • Αν και ήξερε φυσική, δεν ήταν σαν τους καθηγητές που έχουμε συνηθίσει. Ήταν πολύ καλός, είπαν, και ένιωθα ότι ήταν πιο κοντά με τα παιδιά από ότι οι καθηγητές με τους οποίους κάνουμε μάθημα καθημερινά.    

 

  • Ήταν πραγματικά πολύ καλός γιατί με ένα δικό του τρόπο, ξεχωριστό, μπόρεσε και έδωσε να καταλάβουμε την φυσική διασκεδάζοντας.

  • Ενώ η παρουσίαση είχε αρχίσει να γίνεται μονότονη, ο αυθορμητισμός και το χιούμορ του ήταν αυτά που μας μαγνήτισαν για την υπόλοιπη μιάμιση ώρα.
    _____________________________________________________________________

 

Χωρίς τίτλο3

*1   :  “…Χαΐνης, που σημαίνει κάτι σαν ρέμπελος, χωριογύρης αλλά παλιότερα ήταν ο αντάρτης ο φυγόδικος για επαναστατικούς λόγους και η λέξη αυτή συναντιέται σε όλη τη Βαλκανική. Είναι σημιτική λέξη. Είναι αραβική από το καΐμ που στα τούρκικα σημαίνει προδότης αλλά επίσης προέρχεται βαθιά από τη λέξη Κάιν, το όνομα του μεγαλύτερου δολοφόνου όλων των εποχών αφού ξέρουμε ότι σκότωσε το 25 τοις εκατό του πλανήτη” ,όπως είπε σε συνέντευξη του ο Δημητρης Αποστολακης στην εφημεριδα της Κρητης, “Πατρίς”.

 

 

 

*2   :   Ο Λούντβιχ Μπόλτσμαν (Ludwig Eduard Boltzmann, 20 Φεβρουαρίου 1844 – 5 Σεπτεμβρίου 1906) ήταν Αυστριακός θεωρητικός φυσικός και φιλόσοφος. Ο Μπόλτσμαν υπήρξε από τους θεμελιωτές της Στατιστικής Φυσικής και Θερμοδυναμικής. Συνδύασε τη Θεωρία πιθανοτήτων στον 2ο Θερμοδυναμικό Νόμο, αποδεικνύοντας ότι η πιθανότερη κατάσταση ενός θερμοδυναμικού συστήματος είναι η κατάσταση ισορροπίας.         Απέδειξε το θεώρημα ισοκατανομής της ενέργειας(Νόμος Μάξουελ-Μπόλτσμαν) και ήταν ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές της Ατομικής Θεωρίας όταν πολλοί μεγάλοι επιστήμονες αμφισβητούσαν ακόμα την ύπαρξη των ατόμων.

Wikipedia


*3  : Ο Βόλφγκανγκ Πάουλι ήταν Αυστριακός θεωρητικός φυσικός. Γεννήθηκε στη Βιέννη στις 25 Απριλίου 1900 και πέθανε στη Ζυρίχη στις 15 Δεκεμβρίου 1958. Υπήρξε μαθητής του Άρνολντ Σόμμερφελντ (Sommerfeld), του Νιλς Μπορ και του Μαξ Μπορν. Πολύ νέος ακόμα το 1921, έγραψε μια έκθεση της θεωρίας της σχετικότητας. Στα επόμενα χρόνια μελέτησε την υπέρλεπτη δομή των ατομικών φασμάτων και ερμήνευσε το 1924 το φαινόμενο ως αποτέλεσμα της ύπαρξη μιας στροφορμής συνδεδεμένης με τους ατομικούς πυρήνες.

Εγκυκλοπαίδεια Δομή, Τόμος 19 Εκδ. Τεγόπουλου- Μανιατέα 1996

*4   Ο Νιλς Μπορ (Niels Henrik David Bohr 7 Οκτωβρίου 1885 – 18 Νοεμβρίου 1962) ήταν Δανός φυσικός. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και είχε θεμελιώδεις συνεισφορές στην κατανόηση της ατομικής δομής και της κβαντικής μηχανικής. Το 1911 δούλεψε με τον Έρνεστ Ράδερφορντ και το 1913 σκέφθηκε να συνδυάσει το μοντέλο του τελευταίου για τη δομή του ατόμου  με τη Κβαντική Θεωρία του Μαξ Πλανκ.

wikipedia
*5   H κυματοσυνάρτηση (η οποία συνήθως συμβολίζεται με το ελληνικό γράμμα ψ) είναι η συνάρτηση που ικανοποιεί την εξίσωση Schrödinger της κβαντικής μηχανικής και στην ουσία περιγράφει ένα κύμα. Σε αυτήν περιέχεται η πληροφορία για την κίνηση ενός σωματίου στο χώρο, αφού βάσει της θεώρησης του De Broglie που επιβεβαιώθηκε και πειραματικά, ένα σωμάτιο συμπεριφέρεται σαν ένα κύμα.

Τραχανάς Στέφανος, Κβαντομηχανική Ι, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (2009)

*6   Στίχοι από το τραγούδι των ΧαΪνηδων : Εσωτερική Επικαιρότητα, σε στίχους και μουσική του Δημήτρη Αποστολάκη. Δίσκος: «Δελτίο ειδήσεων», 2002

Τσιρίκου Κασιμάτη Νεφέλη, Γ4 , 4/4/2013

 

 

Σχολιάστε

Top