Οραματίζομαι ένα πραγματικά δημοκρατικό σχολείο

ΑΠΟ: 5ο ΛΥΚΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ - Απρ• 20•17
Οραματίζομαι ένα πραγματικά δημοκρατικό σχολείο

Βιώνοντας μια περίοδο σφοδρής επίθεσης από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο αναμενόμενη είναι η αδιαφορία του νέου απέναντι στα πολιτικά ζητήματα της πατρίδας του . Κι αυτό όχι γιατί κάποιος θεσμός λειτούργει λανθασμένα αλλά γιατί ο μαθητής αδιαφορεί ακόμη και στο μάθημα της πολιτικής παιδείας που διαμορφώνει μια συνολική άποψη για τη δημοκρατία στο σχολειό .

Λαμβάνοντας υπόψη την αντίληψη όλων απέναντι στην δωρεάν και ισότιμη εκπαίδευση καλό θα ήταν να γίνει αντιληπτό πως σε κάποια κράτη δεν θεωρείτο τοσο αυτονόητη. Είναι δυνατόν όμως ακόμη και σε μια xώρα  όπως η Ελλάδα η οποία αποτελεί την πηγή της δημοκρατίας  να παρουσιάζονται διακρίσεις στον τομέα της εκπαίδευσης ; Έτσι λοιπόν γνωρίζοντας πως η μικρογραφία του κράτους η κοινωνία στηρίζεται στον εκάστοτε νέο που θα έχει ολοκληρωθεί απαραίτητη είναι η διεκπεραίωση αυτού του φαινομένου της δημοκρατικής εκπαίδευσης .

Πολλά είναι τα παραδείγματα που αφορούν ρατσιστικές στάσεις και επιθέσεις όχι μονό από τους μαθητές μεταξύ τους αλλά και από τους ίδιους τους καθηγητές .

Πιο συγκεκριμένα μαθητές ομαδοποιούνται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά , την απόδοση τους αλλά και την θέση τους στην αίθουσα .

Αυτή είναι η συνήθης διάκριση εντός του σχολικού πλαισίου .

Από την άλλη πλευρά αξιοσημείωτη είναι και η στάση των καθηγητών . Πολλές είναι οι φορές όπου ο μαθητής αδικείται και δεν γίνεται κανένας λόγος για την αμφισβήτηση του εκπαιδευτικού . Έτσι απουσιάζει κάθε είδους σεβασμός και ισότητα μεταξύ όλων αυτών των ατόμων που συνυπάρχουν .

Επιπρόσθετα όμως προκειμένου να επικρατήσει ένα είδος δημοκρατίας στον τομέα της παιδείας σημαντικό ρολό κατέχει η διαπαιδαγώγηση του νέου μέσω της οικογενείας η οποία αποτελεί πρωταρχικό φορέα κοινωνικοποίησης . Είναι δυνατόν ο νέος να μην έχει λάβει τα πιο σημαντικά εφόδια ,αυτά της δημοκρατίας ; Έτσι γεννιέται η αλλοτρίωση του νέου στο τομέα των ηθών και των αξιών . Άγνωστο παραμένει όμως για ποιους λόγους ο  νέος αδιαφορεί παντελώς για την άσκηση αυτού του πολιτεύματος που γεννήθηκε στα βαθύ της αρχαίας Ελλάδας και συγκεκριμένα στην Αθήνα . Κύριο όμως μέλημα του σχολειού πρέπει να αποτελέσει η αντιμετώπιση αυτού του φαινόμενου. Όπως μας είναι γνωστό από τον αθηναίο ρήτορα Ισοκράτη που υπαγόρευσε ότι «Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία.». Με αυτόν τον τρόπο ευδιάκριτος  καθίσταται  ο παιδευτικός ρόλος όχι του σχολειού μεμονωμένα αλλά ολοκλήρου του εκπαιδευτικού τομέα .Πρακτικά όμως χρειάζεται σημαντικές κινήσεις που θα συμβάλλουν στην εξαφάνιση του φαινόμενου . Έτσι το σχολείο συγκεκριμένα πρέπει να κατευθύνει τα παιδιά με τέτοιο τρόπο ώστε να αντιμετωπίζουν ισότιμα κάθε μαθητή . Ολοκληρώνοντας  καλό θα ήταν να γίνονται πιο συχνά ενημερωτικές εκδηλώσεις  με σκοπό την ευαισθητοποίηση του νέου και την κινητοποίηση του σε θέματα ρατσισμού .

Εν κατακλείδι καθώς  τα περισσότερα κοινωνικά προβλήματα έχουν τις απαρχές τους στα φαινόμενα της ξενοφοβίας και του ρατσισμού θα πρέπει με συγχρονισμένες κινήσεις του εκπαιδευτικού τομέα και της πολιτείας γενικότερα η υποστήριξη των μειονοτικών ομάδων  .Έτσι θα είναι δυνατή η αντιμετώπιση τέτοιου είδους προβλημάτων κατάματα και καλυτέρα από το  «οφθαλμόν αντί οφθαλμού»  .

Μεσσήνης – Φίλιππας Αλέξανδρος      Β΄5

Top