Προβολές επιλεγμένων ταινιών μικρού μήκους για μαθητές στο Μουσείο Μετάξης του ΠΙΟΠ, στο Σουφλί.

Στις 17 Δεκεμβρίου του 2021 ζήσαμε μια ξεχωριστή εμπειρία! Με μεγάλη μας χαρά επισκεφτήκαμε το Μουσείο Μετάξης στο Σουφλί για να παρακολουθήσουμε την προβολή πέντε ταινιών μικρού μήκους. Την προβολή των ταινιών εξασφάλισε το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς ( ΠΙΟΠ)  για το δίκτυο των μουσείων του  από την πλούσια παραγωγή του 4ου Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς  Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας !   Από τις 13 έως τις 21 Νοεμβρίου, το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας (Athens International Children’s Film Festival-ATHICFF) παρουσίασε ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών για παιδιά, εφήβους και γονείς, γιατί, όπως ανέφεραν οι διοργανωτές του «οι παιδικές ταινίες, πέρα από κινούμενα σχέδια, χαριτωμένα ζωάκια και υπερήρωες, είναι και ταινίες γεμάτες ενέργεια, δημιουργικότητα, χιούμορ και φαντασία». Μέσα από 125 μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, animation και live action, με υπότιτλους και μεταγλωττισμένες, οι θεατές ανακάλυψαν ταινίες που μιλούν τη γλώσσα των παιδιών, αγγίζουν θέματα της ηλικίας τους και τα ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο.

Ταινία 1  Οι φάλαινες δεν κολυμπούν.

οι φαλαινες δεν κολυμπούν

Χώρα: Γαλλία 2020, 22 λεπτά

Είδος: Live action

Σκηνοθέτης: Ματιέ Ρισέν , Γαλλικά

Σε αυτή την κωμωδία, ο Ιβ ταπεινώνεται συνεχώς από τους συμμαθητές του στο σχολείο. Η μόνη του απόδραση είναι η συγχρονισμένη κολύμβηση, στην οποία προπονείται κρυφά τα βράδια. Αλλά όταν το μαθαίνει η Σάρλοτ, μέλος της ομάδας κολύμβησης, ο Ιβ δεν μπορεί να κρυφτεί πια.

Θεματικές: bullying, μυστική φιλία, κολύμβηση, πίεση, φύλο, body shaming, χιούμορ.

Δείτε το τρέιλερ: https://vimeo.com/384764442

Ο σκηνοθέτης μας λέει για την ταινία του :

«Όπως θα δείτε, η ταινία ‘Οι φάλαινες δεν κολυμπούν’ μιλάει για έναν έφηβο που δεν κολλάει  στα κοινωνικά πρότυπα. Αυτό που θέλησα να δείξω με μία ειλικρινή ιστορία, είναι ότι μπορείς  να κάνεις ό,τι θέλεις και να γίνεις ό,τι θέλεις στη ζωή σου, με τη προϋπόθεση ότι θα ξεπερνάς  τις αρνητικές σκέψεις. Κάνοντας αυτό, και εάν είσαι ο εαυτός σου, θα συναντήσεις απίστευτους ανθρώπους που θα σε βοηθήσουν στις δύσκολες στιγμές της ζωής σου. Ακόμα και αν η ταινία  είναι λίγο δύσκολη, με άγριο χιούμορ, μιλάει για ελπίδα και για το πώς μπορείς να είσαι ανοικτός  στο απροσδόκητο. Ελπίζω να ευχαριστηθείτε βλέποντάς την όσο ευχαριστήθηκα κάνοντας  την». 

Η κριτική μας για την ταινία!

Η ταινία μικρού μήκους  με τον παράξενο  και αινιγματικό τίτλο  « Οι φάλαινες δεν κολυμπούν» είναι  μια καταγγελία  για  πολλά θέματα που απασχολούν  την κοινωνία μας!  Η ιστορία του  Ιβ που δέχεται διαρκώς  bullying και χλευασμό από τους συμμαθητές του γιατί έχει παραπανίσια κιλά και χαμηλή επίδοση στα μαθήματα, μας συγκίνησε και μας ευαισθητοποίησε πολύ. Αντιληφθήκαμε πόση ντροπή  αισθάνεται για το σώμα του και νιώσαμε μεγάλη συμπάθεια για τον νέο αυτό. Συμμεριστήκαμε την αγάπη του για ένα   άθλημα που θεωρείται γυναικείο όπως η συγχρονισμένη κολύμβηση και παρακολουθήσαμε με αγωνία την προσπάθειά του να εξασκηθεί μόνος τα βράδια στην πισίνα του σχολείου του. Κρυφά από τον πατέρα του  και με τη βοήθεια της Σαρλότ  που είναι μια δεινή κολυμβήτρια και γίνεται φίλη του, προετοιμάζεται για την παράσταση του σχολείου. Όμως κι εδώ, παρουσιάζεται ένα εμπόδιο ! Ο μικρός του αδελφός , τους βιντεοσκοπεί την ώρα που προπονούνται κρυφά στην πισίνα και στέλνει το υλικό σε όλους  τους συμμαθητές!  Αποτέλεσμα αυτής της επιπόλαιης συμπεριφοράς;  να μαθευτεί η κοινή τους προσπάθεια και όλοι να κοροϊδεύουν εκτός από τον Ιβ και τη Σαρλότ για τη βοήθεια που πρόσφερε στον φίλο της. Τσακώνονται  και ο Ιβ αποβάλλεται από το σχολείο.  Τι θα γίνει λοιπόν; Τα κοινωνικά στερεότυπα, οι προκαταλήψεις και οι κακές συμπεριφορές  των άλλων  θα αποτρέψουν τον Ιβ από την πραγματοποίηση του ονείρου του;  Ο Ιβ δεν το βάζει κάτω! Δεν υποκύπτει σε καμία κοινωνική πίεση! Αποδέχεται το σώμα του και στο τέλος παίρνει μέρος στην παράσταση της ομάδας συγχρονισμένης κολύμβησης του σχολείου του.  Η επίδοσή του είναι φανταστική! Κερδίζει την αποδοχή και το χειροκρότημα όλων! Και μας διδάσκει πως πρέπει να ακολουθούμε τα όνειρά μας υπερβαίνοντας αρνητικές σκέψεις,  στερεότυπα και προκαταλήψεις, να αγαπάμε τον εαυτό μας,  να αποδεχόμαστε τους άλλους με σεβασμό και να στηριζόμαστε στην αξία της φιλίας!

Σεραφειμίδη Δήμητρα

Στοϊλούδη Δήμητρα

Στέλλιου Γιώτα

Χασάπης Χρήστος

Ταινία 2 Άβολο

abolo

 

Χώρα : ΗΠΑ 2020, 4 λεπτά

Είδος: Animation

Νάτα Μετλούκ

Χωρίς διαλόγους

Μια μέρα γεμάτη αμήχανες συμπεριφορές: το στομάχι ενός άντρα βρυχάται δυνατά, ένας άλλος χαιρετάει με ενθουσιασμό έναν ξένο και ένα απλό κούρεμα πηγαίνει πολύ στραβά.

Θεματικές: κοινωνικές σχέσεις, καθημερινότητα, όρια, αντίληψη.

Δείτε το τρέιλερhttps://vimeo.com/399054022

Η σκηνοθέτις μας λέει για την ταινία της:

«Στη δουλειά μου χρησιμοποιώ το παράλογο σαν εργαλείο ανοικείωσης – δηλαδή όταν  ξαφνικά τα οικεία πράγματα μας φαίνονται παρουσιάζονται με μία άλλη προοπτική. Αυτό  εξαφανίζει την αυτόματη αντίληψη των πραγμάτων και ο καθένας μπορεί να βρει κάτι αστείο ή  πρωτόγνωρο στις αδιάφορες καταστάσεις τις καθημερινότητας».  

Μας εξηγεί τη διαδικασία δημιουργίας της ταινίας της:

«Συνήθως οι ταινίες μου γεννιούνται μέσα από μία σειρά από ασύνδετες καταστάσεις που θα  μπορούσαν να καταλήξουν σε μία ιστορία. Για πολύ καιρό, είχα μία λίστα από άβολες στιγμές  αλλά δεν μπορούσα να καταλήξω σε μία πλοκή.  

Σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να δουλέψω χωρίς πλοκή αν είχα έναν αφηγηματικό σκελετό. Για αυτό ακολούθησα τρεις κανόνες:  

Όλα συμβαίνουν μέσα σε μία μέρα από το πρωί μέχρι το βράδυ 

Βρίσκουμε τους ίδιους δύο χαρακτήρες στην αρχή, τη μέση και το τέλος και βλέπουμε  να μεγαλώνει η αίσθηση του άβολου.  

Στο τέλος της ταινίας, όλοι οι χαρακτήρες μαζεύονται όλοι μαζί σε ένα πάρτι γενεθλίων».  

«Όλες οι άβολες καταστάσεις στη ταινία είναι από την πραγματική ζωή,  με κάποιες πρόσθετες σκέψεις. Η κατάσταση με το αυτοκίνητο γεμάτο  post-it που είναι παρκαρισμένο σε θέση αναπήρων είναι πραγματική.  Απλά φαντάστηκα τι θα συνέβαινε εάν ο οδηγός ήταν άτομο με ειδικές  ανάγκες τελικά.  «Είδα επίσης δύο τυφλούς άντρες να σκοντάφτουν ο ένας πάνω στον άλλον αλλά δεν  εξαφανίστηκαν στη συνέχεια». 

Ανοικείωση:   H τεχνική της ανοικείωσης σε γενικές γραμμές μας παρουσιάζει τα γνωστά, οικεία αντικείμενα  σαν άγνωστα και διαφορετικά. Είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στη λογοτεχνία αλλά που  μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αλλού όπως ο κινηματογράφος.

Ταινία 3  Η Ντόλοπ είναι μια χαρά . Μια ωδή στη διαφορετικότητα! 

Χώρα: Ηνωμένο Βασίλειο 2020, 15 λεπτά

Είδος: Live Action

Εθοσία Χίλτον Αγγλικά

ντολοπ

Η σκηνοθέτις μας λέει για την ταινία της:

«Αυτή η ταινία είναι μία ιστορία ενηλικίωσης. Είναι μία ιστορία που εκ πρώτης όψεως  διαδραματίζεται στον κόσμο που γνωρίζουμε αλλά που πρέπει να τον δούμε με τα μάτια μίας κοπέλας, που είναι Αγγλίδα και μαύρη. Ήθελα να δημιουργήσω αυτή την ταινία για να δείξω  τις πιέσεις στο θέμα της ταυτότητας. 

Μία νέα κοπέλα που δεν είναι λευκή πιέζεται από την κοινωνία που της υποδεικνύει ότι δεν  έχει καταλάβει ποια είναι η θέση της.  

Ήθελα δηλαδή να θέσω το ερώτημα για το πώς διατηρείς, πώς νιώθεις άνετα με την ταυτότητά  σου όταν το περιβάλλον δεν την αναγνωρίζει. 

Ένα από τα βασικά στοιχεία της ταινίας είναι το μέρος που γυρίστηκε. Η Μεγάλη Βρετανία που  παρουσιάζω είναι η εξοχή, με έμφαση στη αρχιτεκτονική και τη φύση. Παίζουμε με τις  αντιθέσεις του περιβάλλοντος για να αναδείξουμε την εσωτερική διαμάχη της Ντόλοπ. Η  ανάγκη της Ντόλοπ για αλλαγή ενάντια στο αμετάκλητο φυσικό σκηνικό.   

Είμαι Βρετανή από τη Νιγηρία και θέλω να καταφέρω να βρω διαφορετικούς τρόπους  αφήγησης. Μέσα από τη ματιά της πρωταγωνίστριας, η ταινία «Η Ντόλοπ Είναι Μια Χαρά» δείχνει την καταλυτική στιγμή – όπως συμβαίνει και στον καθένα από μας – όπου πρέπει να κάνει τις επιλογές που ορίζουν ταυτότητα της» 

Η Κριτική μας για την ταινία!  «Η Ντόλοπ είναι μια χαρά» είναι μια ταινία μικρού μήκους που μας συγκίνησε πολύ γιατί υπερασπίζεται τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη των ανθρώπων στην κοινωνία  χωρίς στερεότυπα και προκαταλήψεις! Παρακολουθήσαμε  με αγωνία την προσπάθεια της νεαρής  Ντόλοπ που είναι Αγγλίδα με καταγωγή από τη Νιγηρία να ξεφύγει από το οικοτροφείο , να  βρει δουλειά και να δοκιμαστεί σε μια συνέντευξη. Εκεί, έρχεται αντιμέτωπη με μια οδυνηρή αποκάλυψη…Για να την προσλάβουν πρέπει να αλλάξει τα «άφρο» σγουρά και φουντωτά  μαλλιά της γιατί δεν ανταποκρίνονται στα αποδεκτά πρότυπα ομορφιάς! Τι θα μπορούσε, λοιπόν, να κάνει; Η πρώτη της αντίδραση … να απαρνηθεί την ιδιαιτερότητα και την φυλετική της ταυτότητα, να αλλάξει τον εαυτό της  και να αγοράσει μια περούκα με υπέροχα ίσια και λαμπερά μαλλιά. Η καλή της φίλη  διαφωνούσε με την επιλογή αυτή. Το ίδιο αισθανθήκαμε κι εμείς! Αντίθετα, οι γονείς της, πράγμα που μας  παραξένεψε πολύ  την παρότρυναν να κρατήσει τα ίσια μαλλιά, καθώς πίστευαν πως της πήγαιναν περισσότερο. Η αλλαγή της αυτή την έφερε πιο κοντά στους συμμαθητές της, αλλά και σε μαθητές πολλών τάξεων, καθώς οι ίδιοι πίστευαν πως η Ντόλοπ ήταν πολύ πιο όμορφη με την περούκα. Πώς  θα συνεχίσει, όμως, η Ντόλοπ τη ζωή της υποφέροντας κάτω από μια περούκα; Πώς θα κάνει την τελική επιλογή της  ; Ένα αρκετά περίεργο όνειρο είναι καταλυτικό! Είδε στον ύπνο της ότι  η περούκα της έπεσε απο το κεφάλι της μπροστά σε πολύ κόσμο, προκαλώντας, έτσι, γέλια και σχόλια χλευασμού εις βάρος της. Τότε συνειδητοποίησε  πως  όλο αυτό δεν είχε κανένα νόημα, καθώς αργά ή γρήγορα, θα αποκαλυπτόταν η αλήθεια για την πραγματική της εμφάνιση. Έτσι, επιστρέφει δυναμικά, χωρίς την περούκα  με αυτοπεποίθηση και καταφέρνει να πετύχει  στη συνέντευξη και να κερδίσει τη θέση, έχοντας θέληση για δουλειά. Τα άφρο μαλλιά της δεν την απέτρεψαν καθόλου απο το να πετύχει στην ζωή της! Μας γέμισε χαρά η τελική της απόφαση να υπερασπιστεί τον αληθινό της εαυτό, να αγωνιστεί για την αποδοχή της  κοντράροντας με τα αποδεκτά πρότυπα ομορφιάς για τις γυναίκες καριέρας στην Αγγλία. Η Ντόλοπ εναντιώθηκε στις προκαταλήψεις και διατήρησε την ιδιαιτερότητά της! Κι αυτό πρέπει να κάνουμε όλοι μας: να αγαπάμε τον εαυτό μας για αυτό που είμαστε πραγματικά!

Παπαϊσίου Έλενα

Στάγκογλου Αγγελική

Στέλλιου Γιώτα

Χατζηαθανασίου Χριστίνα

 

Ταινία 4  (Roberto)

Χώρα: Ισπανία 2020, 9 λεπτά

Είδος: Animation

Κάρμεν Κόρδοβα Γκονζάλεζ, Ισπανία

Ρομπέρτο

 

 

Η σκηνοθέτις μας λέει για την ταινία της:

«Η ταινία Ρομπέρτο είναι η πρώτη μου ταινία και ο λόγος που άλλαξα την επαγγελματική και  προσωπική μου ζωή. Από τότε που γεννήθηκε η ιδέα για την ταινία, ήξερα ότι θα γίνει με τη  τεχνική του animation πριν ακόμα μάθω πώς το κάνουμε. Η ταινία είναι μία φωτεινή ιστορία για  την ομορφιά που μπορεί να ανακαλύψει ο καθένας μας για τον εαυτό του. Μόνο εάν  αγαπήσουμε τον εαυτό μας όπως είναι θα δούμε πόσο όμορφοί και άξιοι είμαστε».

Η κριτική μας για την ταινία!

Η ταινία Ρομπέρτο εκπέμπει ένα πολύ συγκινητικό μήνυμα ερωτικής αφοσίωσης. Η μικρού μήκους ταινία μας εξιστορεί την ιστορία δύο παιδιών. Μένουν το ένα δίπλα στο άλλο κι επικοινωνούν μεταξύ τους μέσα από τη ζωγραφική κι ένα παλιό σκοινί απλώματος ρούχων. Το αγόρι κόβοντας από κάθε πίνακα ζωγραφικής του ένα κομμάτι χαρτί,  δημιουργεί μέσα σε αυτό μια καρδιά και της το στέλνει. Ώσπου μια μέρα, μετά από δεκαπέντε χρόνια, της κάνει πρόταση για καφέ. Αυτή, παρά τους δισταγμούς της, δέχεται, φοβισμένη όμως ότι δε θα γίνει αρεστή. Της λείπει η αυτεπίγνωση, αλλά ο Ρομπέρτο είναι πολύ υποστηρικτικός. Έτσι, τη μέρα που πηγαίνει στο σπίτι του καταλαβαίνει ότι τα χαρτάκια με τις καρδιές είναι κομμένα από τους πίνακες που τόσα χρόνια προορίζονταν για εκείνην. Αυτοί απεικόνιζαν τον πραγματικό της αδύνατο εαυτό και όχι τον παχύσαρκο που είχε πλάσει στο μυαλό της και η εικόνα του την ταλαιπωρούσε τόσα χρόνια.

Η ταινία αυτή προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα. Βλέπουμε το κορίτσι σε μια άρνηση με το σώμα της χωρίς εμφανή λόγο. Αυτό βιώνουν πολλά κορίτσια στις μέρες μας. Όλα αυτά τα πρότυπα ομορφιάς, τα εξαιρετικά αδύνατα μοντέλα και <<οι ψεύτικες γυναίκες>> που προβάλλονται στα social media, ασκούν μια πίεση στα κορίτσια από μικρή ηλικία ώστε να μην αγαπούν το σώμα τους και πολλές φορές να έρχονται αντιμέτωπες με σοβαρές ασθένειες όπως η ανορεξία.

Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι το ισχυρό μήνυμα της ταινίας είναι ότι όλοι μας-άνδρες ή γυναίκες- οφείλουμε να αγαπάμε τον εαυτό μας έτσι όπως είναι και να μην αφήνουμε άλλους να μας επηρεάζουν.

Ματουσίδη Πασχαλίνα

Ντούμπα Ιωάννα

 

Ταινία 5 ( Buttocks) Οπίσθια

Νορβηγία 2020, 13 λεπτά

Είδος: Live Action

Ελίζαμπεθ Μάθεσον  Νορβηγικά

Ταινία Οπίσθια

Η σκηνοθέτις μας λέει για την ταινία της:  

«Η έμπνευση για να κάνω αυτή τη ταινία μικρού μήκους ήρθε όταν διάβασα με τη δεκατριάχρονη κόρη μου το βιβλίο A Butt to die for. Συνειδητοποίησα ότι είχα ακόμα έναν έφηβο μέσα μου, που μπορούσε ανά πάσα στιγμή να ερωτευτεί τρελά. Η ηρωΐδα της ιστορίας  ερωτεύεται έναν γνωστό ηθοποιό που υποδύεται τον Άμλετ. Ήρθα σε επικοινωνία με την  συγγραφέα. Μέσα από τη συζήτησή μας, συνειδητοποιήσαμε ότι η συγκεκριμένη παράσταση  του Άμλετ που περιγράφει στο βιβλίο είναι αυτή όπου εγώ έπαιζα την Οφηλία. Ήταν μοιραίο να συνεργαστούμε». 

Η Κριτική μας για την ταινία!

Στην ταινία «Οπίσθια» βλέπουμε μια μαθήτρια σε Σκανδιναβικό σχολείο που έχει ερωτευτεί έναν ηθοποιό, ο οποίος πρωταγωνιστεί στις αγαπημένες της ταινίες δράσης.  Εκείνος πηγαίνει στο σχολείο της για να διδάξει τεχνικές  ηθοποιίας. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος η ηρωίδα φωτογραφίζει τα οπίσθιά του και καταλάθος στέλνει τη φωτογραφία σε όλη την τάξη. Ντροπιασμένη και αφού δέχεται την κριτική των συμμαθητών της, παραδέχεται με θάρρος τα αισθήματά της μπροστά σε όλους και ταυτόχρονα τον κρίνει για τη ρατσιστική συμπεριφορά του απέναντι στις γυναίκες.  Η ταινία αυτή παρουσιάζει τις εμμονές που μπορεί να έχει ένας έφηβος, τυφλωμένος από τον έρωτα, ειδικά με διασημότητες. Μας  εντυπωσιάζει η τόλμη του κοριτσιού να ξεστομίσει τα αληθινά συναισθήματά της, αλλά και η δύναμη που αποκτά μόλις τον απομυθοποιεί.  Οι σκέψεις της μαθήτριας μας είναι κατανοητές λόγω των παρόμοιων καταστάσεων στις οποίες βρίσκονται πολλά παιδιά της ηλικίας μας. Μπορούμε με αυτό τον τρόπο να δούμε τον εαυτό μας στο κορίτσι, γνωρίζοντας πως πολλοί από εμάς έχουμε αγαπημένους ηθοποιούς και διασημότητες για τους οποίους τρέφουμε ανάλογα συναισθήματα και θα θέλαμε να γνωρίσουμε από κοντά.

Θωμαΐδου Ανδριάνα

Βραχιώλιας Δημήτριος

Τουτζιαράκη Ιωάννα-Χρυσοβαλάντου

Πασναγίδου Μαρία

Παπαϊωάννου Μαρία-Υβόννη

Ταραλά Μιχαέλα

Παπαδημητρίου Νικόλαος

Τερζίδης

1 Σχόλιο

Υποβολή απάντησης