Η ΧΡΩΜΑΤΙΚΗ ΠΑΛΕΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Ιαν• 30•15

art029

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Τα συναισθήματα: ο γνωστός άγνωστος
Ο «ευτυχισμένος» σύγχρονος καταναλωτής
Σημείο βρασμού και συναισθήματα τροχοπέδη
Γνωστικές στρεβλώσεις και αναπλαισιώσεις

Η συναισθηματική νοημοσύνη

 

Τα γεγονότα της ζωής τόσο στην καθημερινότητα, όσο και σε κρίσιμες περιστάσεις υποκινούν τα συναισθήματα και καθορίζουν τη διάθεση του ανθρώπου για μικρότερες ή μεγαλύτερες χρονικές περιόδους.. Ωστόσο, συχνά αναγκασμένοι από τον αγώνα της επιβίωσης, δεν δίνουμε σημασία στα ποικίλα συναισθήματά μας που εκφράζονται με το λόγο, την κίνηση ή με τη συμπεριφορά μας.
ΣΗΜΕΙΟ ΒΡΑΣΜΟΥ
Η συσσώρευση αρνητικών συναισθημάτων έχει δυσάρεστες συνέπειες για το ίδιο το άτομο και τους άλλους γύρω του.  Έτσι, υπάρχουν άνθρωποι που αισθάνονται ότι βρίσκονται εκτός ελέγχου: Ενοχλούνται για ασήμαντα πράγματα μεμψιμοιρούν χωρίς να αναζητούν λύση και γκρινιάζουν, ή θέλουν να κλάψουν με το παραμικρό.

ΑΛΕΞΙΘΥΜΙΑ

Μερικοί άνθρωποι επίσης μπορεί να βρίσκονται στο άλλο άκρο και να μην αισθάνονται   έντονα  συναισθήματα όπως συνέβαινε  στο παρελθόν. Μπορεί να αισθάνονται απαθείς, αδιάφοροι για όσα συμβαίνουν γύρω τους και να έχουν μια ατομκιστική και «λογική» στάση ζωής.

Ποια είναι τα βασικά συναισθήματα;

Πρόκειται για τη χαρά, την απόλαυση, την ευχαρίστηση, αλλά κα το φόβο, την ενοχή, την ντροπή, τη ζήλεια, τη θλίψη, άγχος, τη χρωματική παλέτα που καθορίζει τη συμπεριφορά μας.
art029

Η φύση των συναισθημάτων

Τα συναισθήματα έχουν ένταση, ανάλογη με αυτή που εμφανίζει ένα μουσικό κομμάτι.  Έχουν διάρκεια ή επανεμφανίζονται περιοδικά ανάλογα με το γεγονός που τα πυροδοτεί.

Τα συναισθήματα είναι ακόμη σύνθετα και  πολλές φορές μοιάζουν με τη σύνθεση εικόνας και μουσικής έτσι που μπλέκονται κι συχνά δεν τα αναγνωρίζουμε, ούτε τα διαχωρίζουμε.

Υπάρχουν ακόμη παλιά συναισθήματα που κουβαλάμε στις συναισθηματικές μας αποσκευές από το παρελθόν και την πρώιμη παιδική μας ηλικία και συχνά καταγράφονται στο σώμα με τη μορφή τραύματος ή πόνου. Επανεμφανίζονται όταν το άτομο έρχεται αντιμέτωπο με ένα νέο τραύμα.

Ερμηνείες της εμφάνισης των συναισθημάτων

Από οργανικής απόψεως, τα συναισθήματα μας πηγάζουν από το πρωτόγονο τμήμα του εγκεφάλου (δρεπανοειδές σύστημα) που συνεργάζεται με τους προμετωπιαίους και τους κροταφικούς λοβούς όταν το άτομο δοκιμάζεται σε συνθήκες όπου πρέπει να δώσει τη μάχη της επιβίωσης.

Κατά μια άλλη άποψη τα συναισθήματα  ενεργοποιούνται από την πληροφόρηση που παίρνουν από τον έξω κόσμο με τη διαμεσολάβηση της ανθρώπινης νόησης

Σχέση με φύλο


Εγκλωβισμένοι πολλοί στο αντρικό στερεότυπο δεν αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους ή τα προβάλλουν στους άλλους καθώς για να προστατευθούν υιοθετούν μια μάσκα, ή παλινδρομούν σε ένα προγενέστερο στάδιο ζωής π.χ. στην εφηβεία που πέρασε ανεπιστρεπτί.

Συναισθήματα και εκπαίδευση

Οι αποτυχίες ορισμένν μαθητών να προσεγγίσουν τη γνωστική διαδικασία και τη μάθηση οδηγεί σε αίσθημα αποτυχίας και συνολικής αναξιότητας που ενδεχομένως θα οδηγήσει στην περιθωριοποίηση και στην εγκατάλειψη των σπουδών. Το φαινόμενο της αυτοεκπληρούμενης προφητείας και οι προσδοκίες των διδασκόντων αποθαρρύνουν ορισμένους μαθητές.  Η δημιουργική αξιοποίηση της τέχνης θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης και να επηρεάσει τη συνολική επίδοση και συμπεριφορά  των μαθητών.

Σύγχρονη εποχή
Το σύγχρονο ανταγωνιστικό πλαίσιο και η έλλειψη ασφαλούς πλαισίου κοινότητας δεν επιτρέπει την αναγνώριση και έκφραση των συναισθημάτων μας με αποτέλεσμα τον βουβό πόνο και την κρυφή ή μεταμφιεσμένη κατάθλιψη να κάνουν θραύση και να δημιουργούν ψυχοσωματικά προβλήματα.  Ο σύγχρονος καταναλωτής άνθρωπος έρμαιο των διαφημίσεων νομίζει ότι πρέπει να δείχνει ευτυχισμένος ακόμη κι αν δεν είναι.
Η απουσία συλλογικών διεργασιών εκτόνωσης και αποφόρτισης εντείνει τα προβλήματα  συναισθηματικής έκφρασης.

Στρεβλώσεις

Συχνά  κάνουμε λάθη στον τρόπο που σκεφτόμαστε, όταν για παράδειγμα μεγιστοποιούμε τα αρνητικά γεγονότα και υποτιμούμε τα θετικά,  ή όταν ερμηνεύουμε τα γεγονότα με ακραίο τρόπο (ή όλα ή τίποτα), ή όταν μονώνουμε τα συναισθήματά μας αποκόβοντας τα από την πραγματικότητα.
Μερικές φορές τα «καταπίνουμε» κάνοντας απλώς…υπομονή.

Διαχείριση συναισθημάτων και αναπλαισίωση

Κανείς δεν μένει αλώβητος από τη συναισθηματική καταιγίδα των συναισθημάτων. Χρειάζεται λοιπόν να καταλάβουμε ότι τα συναισθήματα είναι βασικό τμήμα της ζωής. Αναγνωρίζοντας τη λειτουργία τους και πληροφορούμενοι για τη φύση τους , μπορούμε να τα κάνουμε συνοδοιπόρους και συνεργάτες μας, βοηθούς στη λήψη των αποφάσεων και στην επίλυση των συγκρούσεων…..
Το άτομο για να μάθει να εκφράζει με τρόπο υγιή και προσαρμοσμένο στην πραγματικότητα τα συναισθήματά του, χρειάζεται να διερευνήσει πως στην οικογένεια του συνήθιζαν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Τα έκρυβαν και τα «κατάπιναν», ή τα εξέφραζαν; Επέτρεπαν το αγκάλιασμα και τις σωματικές εκδηλώσεις; Ως ποιο βαθμό ως παιδί βίωνε την αποδοχή και την αναγνώριση;
Έχει υποστεί στο παρελθόν πλήγμα ανεπεξέργαστο με τη μορφή μιας απώλειας, ενός πένθους;; Σε κάποια μελλοντική στιγμή είναι πιθανόν να αναζωπυρωθεί.

Στις τεχνικές αυτοβελτίωσης και ψυχοθεραπευτικής προσέγγισης το άτομο χρειάζεται να εναρμονίσει την αναπνοή του με το σώμα του και να οικοδομήσει εκ νέου τη σχέση του με τη φύση αναπροσαρμόζοντας τις αξίες του.

Η διαδικασία της αναγνώρισης και έκφρασης των συναισθημάτων είναι μακρόχρονη αφού προυποθέτει την οικοδόμηση ασφαλούς πλαισίου και τη διαδικασία της ενδοσκόπησης , αλλά αξίζει τον κόπο γιατί οδηγεί σε πληρέστερη ζωή.

Σχετικά

ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ: εδώ ΚΑΙΕΔΏ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ ΜΕ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ
VIDEO: Τι πιστεύετε ότι νιώθουν;
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΔΩ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣΕΔΩ

ΧΑΡΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΕΔΩ

Σχολιάστε

Top