Κατανοώντας τη διαδικασία της μετάβασης-ο μικρός Ρεμί

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Νοε• 12•17

Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ

Η έννοια της μετάβασης ορίζεται ως το «πέρασμα» από μια δομημένη σε μια σχετικά «ανοιχτή» ως προς τη δομή της φάση ζωής, όπου συνδέεται η αλλαγή της εκπαιδευτικής βαθμίδας με την αναπτυξιακή αλλαγή του ατόμου.

Οι μεταβάσεις μπορεί να αφορούν στην προσωπική, εκπαιδευτική, κοινωνική ή επαγγελματική μας ζωή.

π.χ. η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό

    • από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο,
    • Από το Γυμνάσιο στο Λύκειο,
    • η επιλογή τύπου Λυκείου: ΓΕΛ- ΕΠΑΛ
    • Από το Λύκειο στην αγορά εργασίας
    • εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές
    • πρόσβασηστην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ΤΕΙ/ΑΕΙ/ σε ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες,
    • η μετάβαση από την παιδική στην εφηβική ηλικία ΕΔΩ
    • η μετάβαση από το σχολείο στην αγορά εργασίας ,
    • η μετεγκατάσταση σε άλλη πόλη ή χώρα κτλ

Ειδικά στο σχολείο η μετάβαση συνοδεύεται από τις αυξημένες απαιτήσεις ενός νέου ρόλου, νέους φίλους και γνωριμίες κλπ.

Συνοδεύεται από συναισθήματα λύπης για αυτό που χάνεται καθώς αποχαιρετάμε το παλιό και γνωστό.

Παράλληλα έχουμε περιέργεια για το αύριο και ελπίδα για το καινούριο.
Παλαιότερα σε άλλες εποχές συνοδευόταν από ειδικές διαδικασίες με συγκεκριμένο τυπικό.Eίναι σημαντική ή έκφραση των συναισθημάτων, η επικοινωνία και ο διάλογος. Μπορείτε να ακούσετε σχετικά ΑΞΙΑ ΔΙΑΛΟΓΟΥ

ΟΔΗΓΙΕΣ

Πατάτε στις υπογραμμισμένες λέξεις για πρόσθετες πληροφορίες ή οπτικοακουστικά δεδομένα. Όλες οι αναφορές περιλαμβάνουν ταξιδιωτικά κείμενα διαφόρων συγγραφέων και εποχών.
Πατώντας στη λέξη: ήχος μπορώ να μετατρέψω το κείμενο σε ήχο για να το ακούσω.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Mε αφορμή την ιστορία του μικρού Ρεμί από το διήγημα του E. MΑΛΟ «Χωρίς οικογένεια» οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν για τη διαδικασία της μετάβασης και τα συναισθήματα που προκύπτουν, τα πιθανά εμπόδια καθώς και τους τρόπους /ικανότητες  υπέρβασης.

Ο μικρός Ρεμί μένει ορφανός κι αναγκάζεται να ταξιδέψει σε όλη τη Γαλλία.

Στόχος της ενότητας αυτής είναι oι μαθητές να εξοικειωθούν με τη διαδικασία της μετάβασης με βάση την εξελικτική διάσταση της εφηβικής ηλικίας τους σε ένα μεταβαλλόμενο κόσμο.

ΕΝΟΤΗΤΑ 1Η

Émile Claus (1849-1924)  Sunset over Waterloo Bridge.

1. Émile Claus (1849-1924) » Sunset over Waterloo Bridge.

 

Ο δρόμος που πήραμε πήγαινε στριφογυριστά στο βουνό, κι έβλεπα έτσι κάθε λίγο το σπίτι της κυρά Μπαρμπερίν, να μικραίνει συνέχεια.

ΕΝΟΤΗΤΑ 2Η
Henri Lebasque (1865-1937)  Horse and Carriage on a Sunny Road.

2. Henri Lebasque (1865-1937) Horse and Carriage on a Sunny Road.
Ήξερα το δρόμο: μόλις φτάναμε στην τελευταία στροφή, θα αντίκριζα το σπίτι για τελευταία φορά και μετά θα το έχανα για πάντα..

Εμπρός το άγνωστο και πίσω το σπίτι όπου μεγάλωσα ευτυχισμένα.

Φτάσαμε στην κορυφή.
Ο Βιτάλι δε με είχε αφήσει από το χέρι του.
«Να ξεκουραστώ λίγο;» τον ρώτησα. «Βεβαίως , παιδί μου». Μου άφησε το χέρι και τον είδα να γνέφει στο Καπί. Το σκυλί ήλθε πίσω μου για να με φυλάει. Αν προσπαθούσα να φύγω θα με ….. άρπαζε

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 3Η
André Derain (1880-1954)  Vue de Collioure.

3. André Derain (1880-1954) Vue de Collioure.
Πήγα στη
ν άκρη του δρόμου και ο Καπί με ακολούθησε. Η καρδιά μου…

Κάθισα με μάτια βουρκωμένα κι έψαχνα να δω το σπίτι της κυρα Μπαρμπερίν. Από κάτω απλωνόταν η κοιλάδα που αφήσαμε, με τα λιβάδια και τά δάση και πέρα στεκόταν μόνο το σπίτι της μητέρας.
ΉΧΟΣ
Το ξεχώρισα εύκολα ανάμεσα στα δέντρα, γιατί από την καμινάδα έβγαινε καπνός που ανέβαινε ψηλά.

ΕΝΟΤΗΤΑ 4Η
Νόμισα ότι έφερνε ως εμένα τη μυρωδιά της βελανιδιάς και ότι ήμουν ακόμη καθισμένος πλάι στο τζάκι , στο μικρό σκαμνί, με τα πόδια κοντά στη φωτιά, ενώ ο άνεμος έφερνε τον καπνό στο πρόσωπό μου. ….

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

  •  Δοκιμάστε να περιγράψετε με τη βοήθεια των γαλάζιων λέξεων τις εικόνες που βλέπει ο μικρός ήρωας σταδιακά μπροστά του.
  • Μπορείτε να τις αποτυπώσετε ζωγραφικά;
  • Φανταστείτε τον εαυτό σας μέσα στην εικόνα. Μιλήστε για αυτό.«Φαντάσου τώρα ότι περπατάς μέσα στην εικόνα…», «Από πού ήρθες;», «Πού θες να πας;», «Πού στέκεσαι τώρα;», «Τι βλέπεις γύρω σου;», «Συνέχισε τον περίπατό σου…», «Πού έφτασες τώρα;», «Τι βλέπεις γύρω σου;», «Τι ακούς;», «Τι θα κάνεις τώρα;».
  • Μπορείτε με τη βοήθεια των υπογραμμισμένων κόκκινων  λέξεων και των ήχων να περιγράψετε τα συναισθήματα του ήρωα;
  • Ποια εμπόδια συναντά ο μικρός ήρωας της ιστορίας;
  • Ποιες σκέψεις έχει ο ήρωας της ιστορίας; Βρείτε τις με τη βοήθεια των πράσινων λέξεων.
  • Ποια τροπή θα δίνατε στην ιστορία;
  • Αν συνέβαινε κάπου αλλού;
  • Θα διαγράφατε κάποιο από τα πρόσωπα;
  • Μπορείτε να τη διηγηθείτε από τέλος προς την αρχή;
  • Τί υπέθεσα ή τί συμπέρανα;
        • ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ

Μπορείτε να υποβάλλετε τις απαντήσεις σας στη φόρμα αυτή

 

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ
Αφού δείτε το video «Το μονοπάτι»
εδώ
συζητήστε με το σύμβουλο το ρόλο των φίλων στη λήψη απόφασης

Η περίπτωση της Δήμητρας- τα συναισθήματα στη διαχείριση της σταδιοδρομίας ΕΔΩ
Ανασυνθέστε τον πίνακα ζωγραφικής του Α. DERAIN ΕΔΏ
preview6 pieceΔείτε τον πίνακα:André-Derain-1880-1954-Vue-de-Collioure.

Φτιάξτε
το παζλ των συναισθημάτων

preview9 pieceΔείτε εδώ την εικόνα
Η περίπτωση της ΕλένηςΔείτε την περίπτωση της Ελένης 

ΦΟΡΜΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ

Η περίπτωση του Παναγιώτη: εδώ

Η περίπτωση του Μάρκου: σχετικό video

 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΤΟ ΜΟΙΡΟΛΟΓΙ ΤΗΣ ΦΩΚΙΑΣ
Ο ΠΑΤΟΥΧΑΣ
Ο Πατούχας και η άρνηση του σχολείου

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ-ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ

Η μετάβαση

Εισήγηση κ. Μπιλανάκη στο σεμινάριο για εκπαιδευτικούς ως υπεύθυνη ΚΕΣΥΠ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ, αναρτημένου και στη διεύθυνση e yliko του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.

Το κείμενο της εισήγησης: ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

Εισήγηση κ. Μπιλανάκη στο σεμινάριο σχολικών συμβούλων

Διαμόρφωση ταυτότητας

Σχολιάστε

Top