Κατανοώντας τη διαδικασία της μετάβασης-ο μικρός Ρεμί

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Νοε• 12•17

Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Η έννοια της μετάβασης ορίζεται ως το «πέρασμα» από μια δομημένη σε μια σχετικά «ανοιχτή» ως προς τη δομή της φάση ζωής, όπου συνδέεται η αλλαγή της εκπαιδευτικής βαθμίδας με την αναπτυξιακή αλλαγή του ατόμου.

Οι μεταβάσεις μπορεί να αφορούν στην προσωπική, εκπαιδευτική, κοινωνική ή επαγγελματική μας ζωή.

π.χ. η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό

    • από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο,
    • Από το Γυμνάσιο στο Λύκειο,
    • η επιλογή τύπου Λυκείου: ΓΕΛ- ΕΠΑΛ
    • Από το Λύκειο στην αγορά εργασίας
    • εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές
    • πρόσβασηστην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ΤΕΙ/ΑΕΙ/ σε ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες,
    • η μετάβαση από την παιδική στην εφηβική ηλικία ΕΔΩ
    • η μετάβαση από το σχολείο στην αγορά εργασίας ,
    • η μετεγκατάσταση σε άλλη πόλη ή χώρα κτλ

Ειδικά στο σχολείο η μετάβαση συνοδεύεται από τις αυξημένες απαιτήσεις ενός νέου ρόλου, νέους φίλους και γνωριμίες κλπ.

Συνοδεύεται από συναισθήματα λύπης για αυτό που χάνεται κκαθώς αποχαιρετάμε το παλιό και γνωστό.

Παράλληλα έχουμε περιέργεια για το αύριο και ελπίδα για το καινούριο.
Παλαιότερα σε άλλες εποχές συνοδευόταν από ειδικές διαδικασίες με συγκεκριμένο τυπικό.
Émile Claus (1849-1924)  Sunset over Waterloo Bridge.Émile Claus (1849-1924) » Sunset over Waterloo Bridge.»

ΑΦΟΡΜΗ

Mε αφορμή την ιστορία του μικρού Ρεμί από το διήγημα του E. MΑΛΟ «Χωρίς οικογένεια» οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν για τη διαδικασία της μετάβασης και τα συναισθήματα που προκύπτουν, τα πιθανά εμπόδια καθώς και τους τρόπους /ικανότητες  υπέρβασης.

Ο μικρός Ρεμί μένει ορφανός κι αναγκάζεται να ταξιδέψει σε όλη τη Γαλλία.

Στόχος της ενότητας αυτής είναι oι μαθητές να εξοικειωθούν με τη διαδικασία της μετάβασης με βάση την εξελικτική διάσταση της εφηβικής ηλικίας τους σε ένα μεταβαλλόμενο κόσμο.

ΟΔΗΓΙΕΣ

Πατάτε στις υπογραμμισμένες λέξεις για πρόσθετες πληροφορίες ή οπτικοακουστικά δεδομένα. Όλες οι αναφορές περιλαμβάνουν ταξιδιωτικά κείμενα διαφόρων συγγραφέων και εποχών.

 

Απόσπασμα

Ο δρόμος που πήραμε πήγαινε στριφογυριστά στο βουνό, κι έβλεπα έτσι κάθε λίγο το σπίτι της κυρά Μπαρμπερίν, να μικραίνει συνέχεια.
Henri Lebasque (1865-1937)  Horse and Carriage on a Sunny Road.Henri Lebasque (1865-1937) Horse and Carriage on a Sunny Road.

Ήξερα το δρόμο: μόλις φτάναμε στην τελευταία στροφή, θα αντίκριζα το σπίτι για τελευταία φορά και μετά θα το έχανα για πάντα..

Εμπρός το άγνωστο και πίσω το σπίτι όπου μεγάλωσα ευτυχισμένα.

Φτάσαμε στην κορυφή.
Ο Βιτάλι δε με είχε αφήσει από το χέρι του.
«Να ξεκουραστώ λίγο;» τον ρώτησα. «Βεβαίως , παιδί μου». Μου άφησε το χέρι και τον είδα να γνέφει στο Καπί. Το σκυλί ήλθε πίσω μου για να με φυλάει. Αν προσπαθούσα να φύγω θα με ….. άρπαζεΠήγα στην άκρη του δρόμου και ο Καπί με ακολούθησε. Η καρδιά μου…

Κάθισα με μάτια βουρκωμένα κι έψαχνα να δω το σπίτι της κυρα Μπαρμπερίν. Από κάτω απλωνόταν η κοιλάδα που αφήσαμε, με τα λιβάδια και τά δάση και πέρα στεκόταν μόνο το σπίτι της μητέρας.

Το ξεχώρισα εύκολα ανάμεσα στα δέντρα, γιατί από την καμινάδα έβγαινε καπνός που ανέβαινε ψηλά.
André Derain (1880-1954)  Vue de Collioure.André Derain (1880-1954) Vue de Collioure.

Νόμισα ότι έφερνε ως εμένα τη μυρωδιά της βελανιδιάς και ότι ήμουν ακόμη καθισμένος πλάι στο τζάκι , στο μικρό σκαμνί, με τα πόδια κοντά στη φωτιά, ενώ ο άνεμος έφερνε τον καπνό στο πρόσωπό μου. ….

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

  •  Δοκιμάστε να περιγράψετε με τη βοήθεια των γαλάζιων λέξεων τις εικόνες που βλέπει ο μικρός ήρωας σταδιακά μπροστά του. Μπορείτε να τις αποτυπώσετε ζωγραφικά;
  • Μπορείτε με τη βοήθεια των υπογραμμισμένων κόκκινων  λέξεων και των ήχων να περιγράψετε τα συναισθήματα του ήρωα;
  • Ποια εμπόδια συναντά ο μικρός ήρωας της ιστορίας;
  • Ποιες σκέψεις έχει ο ήρωας της ιστορίας; Βρείτε τις με τη βοήθεια των πράσινων λέξεων.
  • Ποια τροπή θα δίνατε στην ιστορία;
  • Ποια μεταβατικά στάδια συναντά κάποιος στη ζωή του;
        • ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ

Μπορείτε να υποβάλλετε τις απαντήσεις σας στη φόρμα αυτή

 

ΑΛΛΕΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Αφού δείτε το video «Το μονοπάτι»
εδώ
συζητήστε με το σύμβουλο το ρόλο των φίλων στη λήψη απόφασης

      και υποβάλλετε την απάντησή σας

εδώ

Από τις επισκέψεις της κ. Μπιλανάκη στα σχολεία του Περιστερίου

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ-ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ

Η μετάβαση

Εισήγηση κ. Μπιλανάκη στο σεμινάριο για εκπαιδευτικούς ως υπεύθυνη ΚΕΣΥΠ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ, αναρτημένου και στη διεύθυνση e yliko του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.

1.Το κείμενο της εισήγησης: ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

2.Εισήγηση κ. Μπιλανάκη στο σεμινάριο σχολικών συμβούλων Διαμόρφωση ταυτότητας

ΓΑΛΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΜΟΛΙΕΡΟΣ: Ο κατα φαντασίαν ασθενής
 

Σχολιάστε

Top