ΤΑ ΛΑΜΠΡΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ-Από Αγησίλαο

ΑΠΟ: ΤΖΙΤΖΗ ΘΩΜΑΗ - Απρ• 24•18

αρχείο λήψης

ΤΑ ΛΑΜΠΡΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

      Τις προηγούμενες μέρες βρέθηκα στην Αθήνα και επισκέτηκα την Ακρόπολη, όπου ολοκληρώθηκαν τα έργα αναστήλωσης μετά το καταστρεπτικό πέρασμα  των Περσών.

Ανεβαίνοντας προς τα Προπύλαια, στη νότια πτέρυγά τους, βρίσκεται ο Ναός της Αθηνάς Νίκης, τον οποίο επιμελήθηκε ο γνωστός αρχιτέκτονας Καλλικράτης. Στον σηκό του δεσπόζει το ξόανο της Αθηνάς. Στο ένα χέρι της η Θεά κρατάει μια περικεφαλαία-σύμβολο του πολέμου, και στο άλλο χέρι ένα ρόδι-σύμβολο της ειρήνης. Ο δημιουργός του αγάλματος την έκανε άπτερη, για να μην φύγει ποτέ από την πόλη της Αθήνας. Η ζωφόρος και τα αετώματα του Ναού είναι διακοσμημένα με γλυπτές παραστάσεις. Εξωτερικά κοσμείται από ανάγλυφες πτερωτές Νίκες την ώρα που προετοιμάζουν τη θυσία για την Αθηνά. Για τη δημιουργία των γλυπτών συνεργάστηκαν πολλοί γλύπτες με επικεφαλής τον Αγοράκριτο.

Δίπλα στον Ναό βρίσκεται η μεγαλοπρεπής είσοδος , αντάξια όλων των κτιρίων της Ακρόπολης, τα Προπύλαια. Πρόκειται για ένα έργο του Μνησικλή. Αποτελείται από ένα κεντρικό πρόπυλο και δύο πλαϊνές πτέρυγες. Δίνει την εντύπωση αγκαλιάς έτοιμης να δεχτεί τον επισκέπτη. Εντυπωσιακή είναι η απαστράπτουσα οροφή με τα χρυσά άστρα σε γαλάζιο φόντο.

Συνεχίζοντας την ξενάγηση, φτάνουμε στο Ερεχθείο. Βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του βράχου. Πρόκειται για έναν ακόμα ναό αφιερωμένο στην Αθηνά αλλά και στον Ποσειδώνα. Αξιοπρόσεκτο είναι ότι την οροφή δεν τη στηρίζουν κίονες αλλά έξι αγάλματα Κορών.

Ανάμεσα στα Προπύλαια και το Ερέχθειο στέκεται επιβλητικό το άγαλμα της Αθηνάς Προμάχου, έργο του Φειδία. Η θεά είναι πάνοπλη όπως στη μάχη. Θαυμαστή είναι η ασπίδα, πάνω στην οποία ο καλλιτέχνης αναπαριστά  τη μάχη των Λαπιθών με τους Κενταύρους, αλλά και το δόρυ, το ύψος του οποίου ξεπερνά το ύψος του Παρθενώνα.

Στο βορειοδυτικό τμήμα της Ακρόπολης συναντάμε το Αρρηφόριο. Θα αποτελέσει τον χώρο κατοικίας δύο κοριτσιών 7-11 ετών, που θα επιλέγονται κάθε χρόνο για να υφαίνουν το Πέπλο με το οποίο θα καλύπτουν το ξόανο της θεάς Αθηνάς κατά τη γιορτή των Παναθηναίων.

Ανάμεσα σε όλα τα παραπάνω δεσπόζει επιβλητικός ο Παρθενώνας. Υπεύθυνος του έργου είναι ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης ενώ ο Φειδίας επιμελήθηκε τα γλυπτά. Αποτελείται από τον πρόδομο, τον κυρίως ναό και τον οπισθόδομο. Ο γλυπτός διάκοσμος στις μετόπες, τα αετώματα και τη ζωφόρο είναι μοναδικός. Οι παραστάσεις στις μετόπες απεικονίζουν μυθικές μάχες, ενώ στα αετώματα «απλώνονται» μύθοι σχετικοί με την Αθηνά: η γέννηση της θεάς μέσα από το κεφάλι του Δία (στο ανατολικό αέτωμα) και η έριδά της με τον Ποσειδώνα για την κυριαρχία στην πόλη (στο δυτικό).Αξιοπρόσεκτη είναι η ζωφόρος που απεικονίζει την πομπή των Παναθηναίων.

Ωστόσο, αυτό που αφήνει άφωνο τον επισκέπτη είναι το άγαλμα της Θεάς, στο σηκό του ναού, με την υπογραφή, και πάλι, του Φειδία. Το ύψος του ξεπερνά τους 26 αττικούς πήχεις. Πρόκειται για πολύπλοκη ξύλινη κατασκευή που επενδύθηκε με φύλλα χρυσού και ελεφαντόδοντο. Ο χρυσός  χρησιμοποιήθηκε στα ενδύματα ενώ το ελεφαντόδοντο στα γυμνά μέρη του αγάλματος.

Κλείνοντας το άρθρο μου, θα ήθελα να αναφερθώ στον «ηθικό αυτουργό» αυτού του έργου, τον Περικλή, ο οποίος με τον εξαίρετο χαρακτήρα και το ήθος του έπεισε τους Αθηναίους να υλοποιήσουν αυτό το εξαιρετικό σχέδιο.

Νιώθω πολύ τυχερός που είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ αυτόν τον απαράμιλλης ομορφιάς χώρο. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι η Ακρόπολη των Αθηνών θα αποτελεί για πολλά χρόνια ένα μοναδικό έργο άξιο θαυμασμού.

Σχολιάστε

Top