Αποκλειστική Συνέντευξη απο την νέα Διευθύντρια του Λυκείου Φυλής

ΑΠΟ: admin - Δεκ• 14•12

Αρθρογράφοι: Τσουκαράκη Ελισσάβετ, Χάζλαρη Δήμητρα

Εικονολήπτης: Τζιβέσι Αριστείδης

Αποκλειστική Συνέντευξη απο την νέα Διευθύντρια του Λυκείου Φυλής

 

Η κ. Αιμιλία Αλεβίζου γεννήθηκε στην Κόρινθο στις αρχές Νοεμβρίου (άγνωστου έτους έως τώρα). Σπούδασε κλασσική φιλολογία στην Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας και είναι απόφοιτος του 3ού Λυκείου Πάτρας.

1)Πως αποφασίσατε να γίνετε διευθύντρια;

 

Γενικώς και αορίστως.

         •Αρχικά εγώ δεν έχω σπουδάσει διευθύντρια, είμαι φιλόλογος. Το επάγγελμά μου  το αγαπάω, την ηθικότητα που έχει και με την έννοια της σχολής και της παιδαγωγικής. Τ ο επόμενο βήμα ήταν που αποφάσισα να γίνω διευθύντρια γιατί θεωρώ ότι όταν κάποιος γίνεται διευθυντής έχει τη δυνατότητα να δώσει το δικό του στίγμα σε ένα σχολείο. Έτσι, και ο αντίκτυπος της συμπεριφοράς του και των επιλογών του δεν αφορά κάποιες συγκεκριμένα τάξεις, κάποιους συγκεκριμένους μαθητές, αλλά το σύνολο του σχολείου. Ο καθένας έχει το δικό του όραμα για την παιδεία, έτσι και εγώ έχω το δικό μου όραμα και θεώρησα ότι από τη θέση του διευθυντή μπορώ να προσφέρω πολλά περισσότερα πράγματα απ΄ ότι από τη θέση του καθηγητή. Είναι ένα στοίχημα με τον εαυτό που σου βάζεις, έτσι, να προσφέρεις αυτό που θες, την εκπαίδευση κάτω από άλλες διαδικασίες και φυσικά, ο ρόλος που φέρει ένας διευθυντής θα είναι πολύ καθοριστικός.

 

2)Πόσα χρόνια είστε στα σχολεία;

 

  • • Χρόνια υπηρεσίας;
  • • Ναι
  • • Γύρω στα 25 – 26 χρόνια υπηρεσίας.  

 

3)Τι εντύπωση έχετε για το Γυμνάσιο και Λύκειο Φυλής;

 

•  Έχω μια προϊστορία και με το Γυμνάσιο και με τις Λυκειακές τάξεις Φυλής. Όταν είχα πρωτοέρθει εδώ, δεν  θυμάμαι ακριβώς ΄93 με ΄94, ήμουνα διευθύντρια του σχολείου. Είναι ένα σχολείο πολύ δύσκολο, επειδή έχει όλες τις ηλικίες, έτσι το παιδάκι 11 -12 χρονών συναναστρέφεται με το παιδί των 18 ετών. Επομένως, είναι ένα αντικειμενικά, από αντιπαιδαγωγικής άποψης, δύσκολο σχολείο, που πρέπει να δημιουργήσεις συνθήκες συνύπαρξης με τόσο διαφορετικές ηλικίες, τόσο διαφορετικά παιδιά και από άποψη χαρακτήρων. Έτσι συμπαιραίνουμε ότι  είναι ένα δύσκολο σχολείο. Επίσης και για τους συναδέλφους γιατί είναι υποχρεωμένοι να διδάσκουν μαθήματα διαφορετικών τάξεων σε διαφορετικές ηλικίες. Επομένως είναι δύσκολο και για την ψυχολογία των καθηγητών. Σημαντικό θεωρώ ότι είναι ένα σχολείο με φοβερές εμπειρίες και στους καθηγητές, αλλά και σε όσους ασχολούνται με τη διεύθυνση, γιατί κάποιες φορές πρέπει να συμβιβάζεις τα ασυμβίβαστα. Και βέβαια ως το μόνο σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή έχει και επιπλέον αποθέματα. Όμως είναι ένα σχολείο που αν το δουλέψεις, είτε ως διευθυντής, είτε ως καθηγητής, γεμίζεις εμπειρίες.

 

4)Τι πρόκειται να κάνετε για να λύσετε τα αιτήματα των μαθητών;

 

 • Πρώτα, πάνω απ΄ όλα η θέση μου για τις καταλήψεις είναι ότι δεν μπορεί να γίνει διάλογος με κλειστά σχολεία. Τα σχολεία πρέπει να είναι ανοιχτά. Τώρα, από κει και πέρα θεωρώ ότι τα αιτήματα των παιδιών ήταν δίκαια. Μιλάμε για δύσκολες και κακές, συνθήκες, δύσκολες κτιριακές συνθήκες. Γίνεται μια πάλη σε αυτή την κατεύθυνση με στόχο να γίνει το Λύκειο Φυλής, να λειτουργήσει ως αυτόνομη σχολική μονάδα. Δεν είναι σπουδαία αυτά που έχουν γίνει. Είναι ένα πρώτο βήμα. Έχουμε φτιάξει ένα χώρο του σχολείου, του Λυκείου ένα χώρο για να δοθεί ως αίθουσα. Έχουμε και τις δύο λυόμενες. Τώρα όμως οι συνθήκες είναι πάρα πολύ κακές για τα παιδιά. Είναι πάρα πολύ μικρός ο χώρος. Έχουν δίκιο τα παιδιά που μπήκαν σε αυτή τη διαδικασία όμως δείξανε ωριμότητα, γιατί σταμάτησαν την κατάληψη. Εργαζόμαστε όλοι σε αυτή την κατεύθυνση. Ένας διευθυντής σχολείου δεν μπορεί να κάνει τα πάντα, τη στιγμή που τα κτίρια όλα ανήκουν στη δημοτική δημαρχεία. Επομένως, πρέπει να κινηθείς σε προκαθορισμένα πλαίσια. Απλώς ένα βήμα έχει γίνει. Πιστεύω πως μέχρι το τέλος της άλλης εβδομάδας θα έχει μεταφερθεί το Λύκειο στο χώρο όπου ουσιαστικά του ανήκει. Υπάρχουν κτίρια που ανήκουν στο Λύκειο της Φυλής. Όμως δεν θεωρώ ότι είναι σημαντικό. Απλώς θεωρώ ότι είναι ένα βήμα. Πρέπει να γίνουν συντονισμένες κινήσεις.

 

5)Τι γνώμη έχετε για τη νεολαία στις μέρες μας;

 

Πολύ καλή. Θεωρώ δηλαδή ότι τα παιδιά σήμερα έχουν περισσότερα προβλήματα από τα παιδιά των προηγούμενων γενιών, περισσότερα και ιδιάζοντα προβλήματα. Θεωρούμε ότι τα παιδιά έχουν ελευθερίες σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές, αλλά στην ουσία δεν έχουνε. Είναι πιεσμένα πάρα πολύ, από άποψη χρόνου. Έτσι, θεωρώ ότι είναι η γενιά που δουλεύει 15 ώρες το 24ωρο, ίσως και παραπάνω. Επομένως, υπάρχει πίεση από άποψη χρόνου. Υπάρχει πίεση και λόγω των γενικών οικονομικών δυσκολιών. Υπάρχει πίεση διότι τα παιδιά σήμερα είναι κλεισμένα στον εαυτό τους λόγω της τεχνολογίας θεωρώ πολύ κακό για το παιδί να έχει κάποιο χρόνο που θα μπορούσε να επικοινωνήσει με φίλους και να ασχολείται με τον υπολογιστή και να απομονώνεται. Επομένως, τα παιδιά σήμερα αντιμετωπίζουν πολύ περισσότερα προβλήματα σε σχέση με άλλες γενιές. Προσωπικά δεν έχω παράπονο από τα παιδιά τόσα χρόνια που είμαι στην εκπαίδευση και μάλιστα θεωρώ ότι αν τους προσεγγίζεις με ένα τρόπο ουσίας θα μπορέσεις να επικοινωνήσεις πολύ καλά μαζί τους και πιστεύω ότι ο χώρος του σχολείου πρέπει να είναι ένας χώρος όπου θα μπορούν να έχουν επικοινωνία και με άλλα παιδιά της ηλικίας τους έτσι ώστε να διαμορφώσουν και τις προσωπικές σχέσεις τους. Θα έλεγα ότι έχω μια πολύ καλή άποψη για τους νέους σήμερα. Και φυσικά υπάρχει και το ποσοστό εκείνο όπου είναι προβληματικό. Αλλά το ποσοστό αυτό υπήρχε πάντα δεν είναι δημιούργημα των ημερών μας. Απλώς θεωρώ ότι τα παιδιά σήμερα περνάνε πολύ δύσκολα και μερικές φορές αυτό βγαίνει στα σχολεία. Επίσης, το άγχος φαίνεται και στον τρόπο που συμπεριφέρονται. Αλλά αν ψάξεις καλά μέσα τους θα βρεις το καλό.

 

6)Τι γνώμη έχετε για το εκπαιδευτικό σύστημα;

 

•  Ακόμα και εάν ξαναέδινα πανελλαδικές εξετάσεις πάλι το ίδιο θα επέλεγα. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι παρά τα πολλά προβλήματα που έχεις ως εκπαιδευτικός, τα προβλήματα αυτά αναφέρονται πρώτα απ΄ όλα στα οικονομικά. Θεωρώ ότι η εργασία μας δεν αμείβεται έτσι όπως θα έπρεπε να αμείβεται και δεν είναι ανάλογη των τυπικών μας προσόντων. Επίσης υπάρχουν πολλές δυσκολίες, κυρίως συνύπαρξης με τα παιδιά. Δηλαδή δεν υπάρχουν σεμινάρια για να μας δώσουν βασικά στοιχεία για να έχουμε κάποια γνώση σε θέματα ψυχολογίας. Ό,τι γνώσεις έχουμε τις αποκτάμε από εμπειρία. Επομένως, θεωρώ ότι δεν υπάρχει προσφορά στο επίπεδο επιμόρφωσης. Άρα έχουμε και αυτό το πρόβλημα  Όμως, εάν αυτό που αγαπάς είναι αυτό που κάνεις, θα βρεις τον τρόπο και να έχεις την πρόσβαση στους μαθητές και θα βρεις και την ευκαιρία στο μυαλό σου. Έτσι, το ότι κάνω αυτό το επάγγελμα, δεν είναι ιδιαίτερα επειδή είμαι ευχαριστημένη από τις αντικειμενικές συνθήκες, οικονομικές και επιμορφωτικές κτλ, αλλά είμαι ευχαριστημένη επειδή έχω επαφή με τα παιδιά, που σημαίνει ότι είμαι στην πραγματικότητα και φυσικά ότι είναι παράγοντας που δεν σε αφήνει ποτέ να απενεργοποιηθείς. Το ήθελα, το θέλω και θα το θέλω! Και δεν το θεωρώ ως επάγγελμα. Θεωρώ ότι είναι περισσότερο λειτούργημα.

 

7)Είστε αυστηρή κατά τη γνώμη σας;

 

• Επιεικέστατη είμαι.(γέλια). Άλλη μια γενική ερώτηση αυτή. Εξαρτάται τι εννοούμε με τον όρο αυστηρότητα. Εξαρτάται από τα πλαίσια στα οποία θα λειτουργήσουν και με βάση τα πλαίσια αυτά χαρακτηρίζουμε ποιος είναι αυστηρός και ποιος λιγότερο αυστηρός ή επιεικής. Δηλαδή αν είχαμε κάποια πλαίσια λειτουργίας του σχολείου αντιδημοκρατικά/καταπιεστικά τότε εγώ θα ήμουν πολύ χαλαρή. Όταν πρέπει να κινηθείς σε κάποια όρια νομικής φύσεως ή ηθικής φύσεως, θα πρέπει κυρίως να μάθουν τα παιδιά ότι θα πρέπει να τηρούνται, να λειτουργούν δημοκρατικά εντός πλαισίων. Αυτό είναι πολύ δύσκολο πράγμα και επειδή ακριβώς τα παιδιά έχουν, καλώς ή κακώς, ως πρότυπο τους καθηγητές τους θα με έκανε να μην μπορέσω να δώσω απάντηση σε αυτό. Στα μάτια παιδιών, δηλαδή, που έχουν μάθει να λειτουργούν με κανόνες και με αρχές, είμαι επιεικής. Στα μάτια παιδιών που έχουν θέμα, που δεν τους το έχουν περάσει αυτό δεν μπορούν να καταλάβουν ότι είμαστε ένα οργανωμένο σύνολο που πρέπει να λειτουργεί με βάση κανόνες και αρχές. Όταν αυτό δεν το έχουμε αφομοιώσει και δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει, προφανώς ο τρόπος λειτουργίας μου τους φαίνεται πάρα πολύ αυστηρός. Επομένως, μπαίνει και το κοινωνικό στοιχείο μέσα. Άρα, δεν μπορώ να απαντήσω, το αφήνω στην κρίση σας.

 

8)Ποιο είναι το χειρότερο συμβάν που έχετε δει με παιδί σε σχολείο;  

 

Δεν έχω αντιμετωπίσει κανένα τόσο κρίσιμο θέμα. Για μένα ακόμα και όταν ξεπερνούν τα όρια παρουσιάζουν ένα τρόπο που πολλές φορές δεν είναι συνειδητός. Δεν προέρχεται από κακία και δεν είναι αποτέλεσμα προσχεδιασμού. Επομένως, οι πράξεις τους είναι αυθόρμητες, όσο και εάν έχουν αρνητικά αποτελέσματα, είναι αυθόρμητα, δεν μπορείς να τους καταλογίσεις δηλαδή οτι λειτουργούν εσκεμμένα φυσικά. Επομένως, δεν μπορώ να πω πως έχω ζήσει πολύ κακές συμπεριφορές, έχω ζήσει συμπεριφορές παραβατικότητας, αλλά όχι τέτοιες που να μην μπορούσε να επέμβει το σύνολο των καθηγητών. Άρα, δεν κουβαλάω αρνητικές εμπειρίες.

 

9)Θα μας εγκρίνετε 4ήμερη εκδρομή επειδή συμμετέχουμε σε σχολικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων;

 

           •Είμαι υπέρ των εκδρομών, φυσικά των εκπαιδευτικών εκδρομών, εφόσον υφίσταται το πρόγραμμα αυτό και είναι στα πλαίσια των νόμων και εφόσον ο ίδιος ο νόμος προβλέπει για το καλό των μαθητών τις εκδρομές. Το θεωρώ, επίσης, σαν μια ανταμοιβή για τη δουλειά την extra που κάνουν τα παιδιά, όχι μόνο εσείς, για όλα αυτά τα προγράμματα, πιστεύω πως ναι είναι ένα είδος ανταμοιβής πέρα από τις εμπειρίες που σου προσφέρουν. Γι΄ αυτό θα λειτουργήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση.

 

Συντάκτης: ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΦΥΛΗΣ
Τελευταία τροποποίηση από: Τσουκαράκη Ελισάβετ

Σχολιάστε

Top