Μαθητές σε ρόλο ερευνητή

Την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2016 πραγματοποιήθηκε η ετήσια εκδήλωση «Βραδιά Ερευνητή» στο Ίδρυμα ite1Τεχνολογίας και Έρευνας (Ι.Τ.Ε.) υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στην εκδήλωση αυτή έλαβε ενεργά μέρος το σχολείο μας παρουσιάζοντας ένα αξιόλογο δείγμα από τη δουλειά των συμμαθητών μας, που έλαβε χώρα στα διάφορα προγράμματα και ομίλους του σχολείου.

Ο χώρος της εκδήλωσης ήταν κατάμεστος και οι φωνές των παρευρισκόμενων ανακατεύονταν σε ένα ευχάριστο θορυβώδες συνωστισμό που χρωματιζόταν με ζωηρά χρώματα από την ποικιλία των συζητήσεων.  Αυτό το φιλόξενο κλίμα, στο οποίο αδιόρατα πλανιόταν η κοινή λαχτάρα όλων των επισκεπτών για γνώση και το οποίο ακτινοβολούσε από τον ενθουσιασμό των ερευνητών για να την προσφέρουν, μας περιέβαλε.

Πριν ακόμα περάσουμε στο εσωτερικό, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε έναν μετεωρολογικό σταθμό κατασκευής του Πανεπιστημίου σε λειτουργία. Η είσοδος του κτηρίου ήταν γεμάτη από εκθέματα και έτσι κοντοσταθήκαμε για λίγο, ώστε να θαυμάσουμε μερικά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν η μηχανική προσομοίωση της κίνησης του χταποδιού αλλά και ένα υπερσύγχρονο μικροσκόπιο.

Η πίεση του χρόνου παρόλα αυτά δεν μας επέτρεψε να επεξεργαστούμε τα εκθέματα για πολύ. Έτσι, μετά από λίγο κατεβαίναμε τις μαρμάρινες σκάλες που οδηγούσαν στο χώρο όπου θα στήνονταν οι πάγκοι με τις παρουσιάσεις μας. Εκεί μας περίμεναν οι καθηγητές μας, οι οποίοι μας έδωσαν κάποιες τελευταίες συμβουλές και διευκρινίσεις. Μετά από μία αναμνηστική φωτογραφία στρωθήκαμε στη δουλειά. Κάθε παιδί ανέλαβε και μία αρμοδιότητα. Στα δεξιά προετοιμαζόite2ταν η παρουσίαση των μετεωρολογικών οργάνων. Όσο αυτά συνδέονταν με τα κατάλληλα ηλεκτρονικά εξαρτήματα, στα αριστερά προετοιμάζονταν οι παρουσιάσεις φυσικής και μαθηματικών. Η παρουσίαση των μαθηματικών αφορούσε τον ιδιοφυή τρόπο μέτρησης της περιμέτρου της γης από τον Ερατοσθένη. Από την άλλη, το έκθεμα της φυσικής με τίτλο «Εξαφανίζοντας τη βαρύτητα» περιείχε μία σειρά από διαδραστικά πειράματα με το κοινό, πλαισιωμένο και από το αντίστοιχο θεωρητικό υποστηρικτικό υλικό. Απέναντι είχε στηθεί ο πάγκος της Χημείας, ο οποίος περιελάμβανε ερωτηματολόγια και άλλες δραστηριότητες με θέμα τον μητρικό θηλασμό και την αξία του. Τέλος,  μακέτες  τόσο ψηφιακές όσο και αναλογικές ήταν το κύριο αντικείμενο ite3της παρουσίασης από το γνωστικό αντικείμενο της Τεχνολογίας.

Μόλις τακτοποιήθηκαν κι οι τελευταίες εκκρεμότητες αναφορικά με τα εκθέματα, άρχισε κι η παρουσίαση. Ο κόσμος μαζευόταν γύρω από τους μαθητές,  στους οποίους είχαν διαμοιραστεί οι αρμοδιότητες των παρουσιάσεων. Οι ερωτήσεις, που έπεφταν βροχή, προέρχονταν από άτομα κάθε ηλικίας. Ήταν φυσικά μια εμπειρία που υπέβαλε το γνωστικό μας επίπεδο σε δοκιμασία, μιας και ήταν απαραίτητη η κατανόηση και η αφομοίωση του υλικού, ώστε να μπορέσουμε να το εξηγήσουμε ακόμη και στον πιο ανειδίκευτο επισκέπτη. Παρόλα αυτά, με τη βοήθεια των καθηγητών μας καταφέραμε να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις της εκδήλωσης. Στην καλύτερη κατανόηση των εργασιών μας από τους επισκέπτες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο τα πειράματα που διεξάγονταν ζωντανά, αλλά και το οπτικό υλικό που περιλάμβαναν τα εκθέματα.

Συνοψίζοντας, η «Βραδιά Ερευνητή» ήταν μία εμπειρία ιδιαίτερα προσοδοφόρα και εποικοδομητική. Έβαλε τους μαθητές στη διαδικασία της παρουσίασης των γνώσεων τους, αλλά και τους έφερε σε επαφή με την ερευνητική δουλειά του Πανεπιστημίου. Έτσι τους προσέφερε χρήσιμα εφόδια και βάσεις για το μέλλον τους. Τέλος, πιστεύω πως όλοι οι παρευρισκόμενοι έφυγαν από την εκδήλωση έχοντας ανακαλύψει μία καινούργια πτυχή του μαγικού κόσμου της επιστημονικής έρευνας.

Μάνος Σπυριδάκης Γ4

ite

Σχολιάστε

Top