Η Τσικνοπέμπτη, η κρεατοφαγία, το μασκάρεμα και το γλέντι…

τσικνοπέμπτη

 

Η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου (Κρεατινής) είναι γνωστή ως Τσικνοπέμπτη ή Τσικνοπέφτη, επειδή την ημέρα αυτή όλα τα σπίτια ψήνουν κρέας ή λιώνουν το λίπος από τα χοιρινά και ο μυρωδάτος καπνός (τσίκνα) είναι διάχυτος παντού. Από αυτή την τσίκνα, λοιπόν, έχει πάρει και το όνομά της η Πέμπτη και λέγεται Τσικνοπέμπτη.

Γιορτάζεται την Πέμπτη που είναι 11 ημέρες πριν από την Καθαρά ∆ευτέρα. Είναι ημέρα χαράς αλλά και προετοιμασίας για τους Ελληνορθόδοξους χριστιανούς, καθώς η σαρανταήμερη περίοδος της Σαρακοστής πριν από το Πάσχα πλησιάζει.

Το έθιμο χάνεται στα βάθη των αιώνων χωρίς να γνωρίζουμε την προέλευσή του. Εικάζεται, όμως, ότι προέρχεται από τις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, που επιβίωσαν και μετά την εμφάνιση του  Χριστιανισμού.

Την Τσικνοπέμπτη, που βρίσκεται στο μέσο του Τριωδίου, ξεκινούν ουσιαστικά οι εκδηλώσεις της Αποκριάς, που υποτίθεται ότι διώχνουν  τα κακά πνεύματα του χειμώνα, βοηθούν στην εξασφάλιση μιας επιτυχημένης σοδειάς και  κορυφώνονται με τα Κούλουμα την Καθαρά Δευτέρα. Ανάλογες γιορτές υπάρχουν στη Γερμανία (SchmutzigerDonnerstag = Λιπαρή Πέμπτη) και στη Νέα Ορλεάνη των ΗΠΑ (MardiGras = Λιπαρή Τρίτη), που συνδυάζονται με καρναβαλικές εκδηλώσεις.

αποκριεσ

Τα έθιμα της Τσικνοπέμπτης στην Ελλάδα

   Στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας τελούνται τα Κορφιάτικα Πετεγολέτσια ή αλλιώς Κουτσομπολιά ή Πέτε Γόλια. Η πετεγολέτσα, το πετεγουλιό, όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό. Η πετεγολέτσα πραγματοποιείται το βράδυ της Τσικνοπέμπτης στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία “Κουκουνάρα” της πόλης της Κέρκυρας.

Στην Πάτρα έχουμε το έθιμο της Κουλουρούς. Η Γιαννούλα η Κουλουρού πιστεύει εσφαλμένα πως ο Ναύαρχος Ουίλσον είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της και πως έρχεται να την παντρευτεί. Γι’ αυτό ντύνεται νύφη και με τη συνοδεία των Πατρινών πηγαίνει να προϋπαντήσει τον καλό της στο λιμάνι. Γύρω της οι Πατρινοί διασκεδάζουν με τα καμώματά της.

Στις Σέρρες οι κάτοικοι ανάβουν μεγάλες φωτιές στις αλάνες, πάνω από τις οποίες,  αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν. Στο τέλος, κάποιος από την παρέα με χιούμορ αναλαμβάνει τα «προξενιά», ανακατεύοντας ταυτόχρονα τα κάρβουνα με ένα ξύλο.

Στην Κομοτηνή καψαλίζουν την κότα που θα φαγωθεί την επόμενη Κυριακή (της Απόκρεω). Αυτήν την ημέρα τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσσουν δώρα φαγώσιμα. Ο αρραβωνιαστικός στέλνει στην αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον κούρκο, και εκείνη στέλνει μπακλαβά και μια κότα γεμιστή. Όλα αυτά επαληθεύουν  την παροιμία πως ο «έρωτας περνάει από το στομάχι».

Στο Ηράκλειο της Κρήτης μικροί και μεγάλοι περιδιαβαίνουν μεταμφιεσμένοι στους δρόμους και στις πλατείες της πόλης, τραγουδώντας και χορεύοντας.

 

Ας κρατήσουν οι χοροί!

 

Πηγές :

sansimera.gr

agiameteora.net/index.php/triodiou/940-tsiknopempti-analysi-istoria-triodio-kai-apokries.html

Κρυσταλλίδου Νεφέλη – Ζωή, μαθήτρια της Β΄ τάξης

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης