Ας θυμηθούμε αυτό που έλεγε ο Albert Einstein που και ο ίδιος αποφοίτησε από το σχολείο φέροντας τη ρετσινιά του κακού μαθητή : «Η εκπαίδευση δεν είναι η αποστήθιση των γεγονότων, αλλά η εκγύμναση του μυαλού να σκέφτεται»!
Κάποιοι αναρωτιούνται : «Πώς γίνεται να υπάρχουν χιλιάδες πτυχιούχοι γύρω μας, όντας μέτριοι μαθητές αλλά τέλειοι στην παπαγαλία όταν πήγαιναν σχολείο και εξίσου αμέτρητοι πανέξυπνοι και ενημερωμένοι συμπολίτες μας με μόνο εφόδιο ένα σκέτο απολυτήριο λυκείου;» Απάντηση υπάρχει : Γιατί οι πρώτοι υπήρξαν πολύ καλά «παπαγαλάκια».
Η παπαγαλία ως τρόπος μάθησης εμφανίζεται καθημερινά στις τάξεις μας ακόμη και σήμερα. Ξεκινάει το παιδί να αφηγείται το μάθημα και ξαφνικά σταματάει γιατί δε θυμάται την επόμενη λέξη του βιβλίου ή το διακόπτει ξαφνικά ένας συμμαθητής του και όλα γύρω του καταρρέουν. Για να συνεχίσει, πρέπει να ξεκινήσει και πάλι από την αρχή. Του θέτεις ερωτήσεις και αδυνατεί να διαλέξει από όλο το μάθημα που διάβασε τη σωστή απάντηση, ενώ στις γραπτές δοκιμασίες αναλώνεται σε λεπτομέρειες που δεν χρειάζονται, γιατί έμαθε απλώς να επαναλαμβάνει όσα διάβασε χωρίς να τα κατανοεί και να τα αφομοιώνει, αλλά να τα διαγράφει πολύ σύντομα από τη μνήμη του τις επόμενες ημέρες. Και όλα αυτά γιατί είναι δέσμιος της παπαγαλίας και όχι της ενεργητικής μάθησης.
Λέμε ναι στην ψευτογνώση ή στη γνώση; Αν θέλουμε να φτιάξουμε μελλοντικούς πολίτες με κριτική ικανότητα και δημιουργική σκέψη, θα πρέπει να ξεπεράσουμε την παγίδα της αποστήθισης από τώρα που είμαστε μαθητές. Δείτε τρόπους αποφυγής της.
Ζωή Σκουλή
Η παπαγαλία στερεί από τα παιδιά της
Για οτιδήποτε αφορά στους συνδέσμους, στους οποίους σας παραπέμπουμε, ή σε διαφήμισή τους, δε φέρουμε καμία ευθύνη ούτε έχουμε ίδιον όφελος.
Υπεύθυνη στήλης : Ζωή Σκουλή
