ένα ΑμεΑ στην τάξη σου;

ΑΠΟ: ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ - Μαρ• 14•17

Νικολέτα Κασσανδριανού Α1, Κορρέ Α5,Νάσια Βασιλείου Β1
Στα  παιδιά που έχουν δυσκολίες ακοής, οι δυσκολίες μπορεί να μην είναι πάντα  σοβαρές. Κάποια παιδιά έχουν  μέτριες ή έστω και ελαφρές. Όμως, ακόμα και η μερική απώλεια ακοής είναι μια πολύ σοβαρή δυσκολία και τα εμποδίζει από το να επικοινωνήσουν με το περιβάλλον, όπως κάνουν όλοι οι άλλοι.

Τα παιδιά αυτά έχουν κάποια σημάδια,  στο αρχικό στάδιο, τουλάχιστον. Μπερδεύουν λέξεις που έχουν παρόμοιους ήχους, έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο, καταλαβαίνουν καλύτερα, όταν τους κοιτά αυτός που μιλά. Ακόμη, δεν παίρνουν μέρος σε συζητήσεις, δεν είναι και τόσο «καλοί» στην ανάγνωση και τη γραφή.

Το κωφό ή βαρύκοο παιδί, δυστυχώς, δεν μπορούν οι άλλοι να το καταλάβουν και να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του. Υπάρχουν, βέβαια, και τα ακουστικά, που χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της ακοής. Αυτά μπορεί να εμποδίζουν το παιδί, σε ένα θορυβώδες περιβάλλον, γιατί ενισχύουν κάθε ήχο.

Αν, όμως, τα χρησιμοποιεί και μπορεί να μιλά,  όπως και οι συμμαθητές του, είναι σε κοντινή ηλικία, είναι ώριμος και αυτοεξυπηρετείται, όπως και οι υπόλοιποι, τότε έχει θέση μέσα στην τάξη ανάμεσα στα άλλα παιδιά.

Όταν, βέβαια, δεν καταφέρνουν να επικοινωνήσουν τόσο καλά κι αποτελεσματικά, δεν έχουν και καλή επίδοση στα μαθήματα και χάνουν την αυτοεκτίμησή τους. Φυσικά, αυτό έχει επίπτωση και στο επαγγελματικό τομέα, αργότερα.

Φυσικά, πιο σημαντικό απ’όλα είναι το Γλωσσικό μάθημα, το να μπορεί να καταλαβαίνει ένα κείμενο, να μιλήσει για αυτό που κατάλαβε, να κάνει ανάγνωση και τέλος να γράφει εκφράζοντας τις απόψεις του σχετικά με αυτό που διάβασε ή άκουσε. Το κατάλληλο είναι να διδάσκει, βέβαια, ο δάσκαλος όχι με παραδοσιακό τρόπο, αλλά με ομάδες, γιατί τα παιδιά έτσι συνεργάζονται, δε δουλεύουν ανεξάρτητα, είναι σε αλληλεξάρτηση.

Οι θόρυβοι, φυσικά, δεν πρέπει να είναι υπερβολικοί και να ακούγονται καλά όλα, είναι καλό να έχουν οι τοίχοι ηχομόνωση. Το παιδί κάθεται σε σημείο που μπορεί να κάνει χειλεανάγνωση. Είναι φυσικό ότι όταν δεν μπορεί να παρακολουθήσει θα έχει διασπαστική συμπεριφορά, γίνεται ανήσυχος.

Είναι ωφέλιμο να βλέπει στον πίνακα τα κύρια σημεία του μαθήματος. Δεν είναι εύκολο να κατανοήσει το μάθημα, αν κοιτάζει και στο βιβλίο και πρέπει να παρακολουθεί τον δάσκαλο να μιλάει.

Clipart-Cartoon-Design-17

Ο μαθητής με προβλήματα ακοής μπορεί να κουραστεί από τη χειλεανάγνωση ή από την όχι καλή λειτουργία των ακουστικών. Ο ειδικός δάσκαλος είναι καλό να είναι δίπλα και να εξηγεί ό,τι δεν καταλαβαίνει.

Τα παιδιά με δυσκολίες ακοής δεν μπορούν να λειτουργήσουν με τον καλύτερο τρόπο. Φέρονται εγωϊστικά, αφού έχουν μάθει να τα υπερπροστατεύουν και δε μαθαίνουν να φέρονται με υπευθυνότητα.

Τα άλλα παιδιά μαθαίνουν να έχουν κοινωνικές δεξιότητες και ωφελούνται, όταν στην τάξη υπάρχουν παιδιά με «αναπηρίες». Αυτό μπορεί να γίνει με μια συζήτηση, όπου όλοι οι μαθητές, ακούγοντας για θέματα που αφορούν αυτά τα παιδιά, γίνονται ευαίσθητοι και η στάση τους γίνεται καλύτερη.

kids-together

Δηλαδή, δείχνουν αγάπη, εμπιστοσύνη και αποδέχονται τα παιδιά αυτά. Πάντως, αυτό θα σήμαινε για τα παιδιά αυτά ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες 

Πηγή : άρθρο «Η υποστήριξη των παιδιών με δυσκολίες ακοής στην κανονική τάξη» Βαρβάρα Νίκα

Σχολιάστε

Top