«Διάβασα αλλά …»

Χωρίς τίτλο«Είχα διαβάσει αλλά δεν έγραψα καλά», «όταν είδα τα θέματα ξέχασα όσα είχα μάθει», «περίμενα ότι είχα γράψει καλά και δεν πήρα ούτε τη βάση». Όσο μεγαλώνουμε εμείς και αντίστοιχα και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε τόσο πιο έντονες είναι οι αποτυχίες και οι απογοητεύσεις που βιώνουμε στο σχολείο. Εκφράσεις όπως οι παραπάνω κυριαρχούν στις συζητήσεις μας μετά από κάθε διαγώνισμα. Σκέφτηκα να συζητήσω τους προβληματισμούς μας με μια ειδικό, τη λογοθεραπεύτρια κ. Εβίτα Δουλγεράκη.

 

 

 

Ποια μαθήματα δυσκολεύουν περισσότερο τα παιδιά στο γυμνάσιο;     

Αν και πολλοί θα πίστευαν τα θετικά μαθήματα, οι δυσκολίες εντοπίζονται κυρίως στα θεωρητικά μαθήματα και αυτό γιατί χρειάζονται απομνημόνευση αλλά και ανάπτυξη των γνώσεων των παιδιών. Συχνά, αν και αυτό φαίνεται εύκολο, στην πράξη βλέπουν οι μαθητές ότι είναι αρκετά απαιτητικό να αποδώσουν ικανοποιητικά σ’ αυτά τα μαθήματα. Μικρά μυστικά όπως σχεδιαγράμματα και πίνακες καθώς και μια μικρή επανάληψη πριν την εξέταση θα βοηθήσουν ιδιαίτερα τόσο στην μείωση του άγχους όσο και στο να ανακαλέσουν τα παιδιά τις γνώσεις τους.

Πώς μαθαίνουν καλύτερα τα παιδιά;

Όλοι οι μαθητές δεν μαθαίνουν με τους ίδιους τρόπους! Υπάρχουν παιδιά που μαθαίνουν ευκολότερα ακουστικά(τα ακούν μια φορά στην τάξη και τα αποστηθίζουν), ενώ από την άλλη είναι τα παιδιά τα οποία χρειάζονται να διαβάσουν πολλές φορές ή να οργανώσουν δικές του σημειώσεις και να γράψουν αυτά που πρέπει μέχρι να μάθουν). Ο κάθε μαθητής μαθαίνει διαφορετικά. Αυτό θα πρέπει να το αποδεχτούν και όταν βρει ο καθένας τους τον τρόπο που τον ευνοεί να τον καλλιεργήσει. Ο φίλος σου μπορεί να μαθαίνει διαφορετικά αλλά αυτό δεν θα πρέπει να σε επηρεάζει. Οπότε προτιμήστε να διαβάζετε  μόνοι σας και οργανωμένα με τον τρόπο που σας βολεύει.

Οι καθηγητές «με έχουν βάλει στο μάτι»….τι πρέπει να κάνω;

Οι καθηγητές τόσο στο λύκειο όσο και στο γυμνάσιο περνούν λίγες μόνο ώρες την εβδομάδα με τα παιδιά. Δυστυχώς, λόγω του μεγάλου αριθμού των παιδιών και της έλλειψης χρόνου, δεν πέφτουν πάντα στην αντίληψή τους τυχόν δυσκολίες-ιδιαιτερότητες των παιδιών. Ενημερώστε τους καθηγητές σας για τυχόν δυσκολίες ούτως ώστε να μπορούν να σας υποστηρίξουν με κάθε δυνατό τρόπο. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαν να τους αφιερώσουν ίσως χρόνο μέσα στην ώρα του μαθήματος εξατομικευμένα, να σας δώσουν επιπλέον χρόνο σε διαγωνίσματα. Πάντα όμως θα πρέπει να θυμούνται οι εκπαιδευτικοί ότι πρώτον αξιολογούν την προσπάθεια και δεν ξεχνούν ποτέ να επιβραβεύουν τα παιδιά για να έχουν κίνητρο και να συνεχίζουν την προσπάθεια.

«Διάβασα αλλά…» Τι συμβαίνει άραγε ;

Πολλά παιδιά ενώ διαβάζουν για το προγραμματισμένο διαγώνισμα, δεν καταφέρνουν να αποδώσουν αναλόγως. Οι λόγοι που μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο είναι διάφοροι. Πρώτον πρέπει να είστε σίγουροι ότι καταλάβατε πολύ καλά αυτό που διαβάσατε. Πολλές φορές νομίζετε ότι το έχετε καταλάβει, αλλά αυτό δε συμβαίνει στ’ αλήθεια. Φροντίστε να παρακολουθείτε το μάθημα και να λύνετε τις απορίες την ώρα του μαθήματος. Επιπλέον μπορεί ενώ έχουν καταλάβει το μάθημα να μην διαβάσουν προσεκτικά την ερώτηση και έτσι να απαντάνε σε κάτι διαφορετικό. Συμβαίνει επίσης να έχουν καταλάβει το μάθημα και τι τους ζητά η ερώτηση αλλά καθώς γράφουν να δίνουν πολλές πληροφορίες με αποτέλεσμα να χάνουν την ουσία και τις περισσότερες φορές να βγαίνουν εκτός θέματος. Τέλος σίγουρα το άγχος της αποτυχίας επηρεάζει την απόδοση των παιδιών.

Θα μοιραστείτε μερικά μυστικά μαζί μας για να οργανώσουμε το διάβασμα και να προσπαθήσουμε να περιορίσουμε τις αποτυχίες;

Μικρά μυστικά για να οργανώσεις το διάβασμά σου αλλά και να εξασφαλίσεις την επιτυχία σου στα διαγωνίσματα!

C  Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβεις αυτό που διαβάζεις είτε αυτό είναι κείμενο είτε ερώτηση. Για να είσαι σίγουρος λοιπόν ότι θα το καταλάβεις μπορείς να υπογραμμίσεις τα σημαντικά (λέξεις- κλειδιά).Έτσι, με μια γρήγορη ματιά στο κείμενο ή στην ερώτηση μπορείς να θυμηθείς το σημαντικά στοιχεία ή τι σου ζητά αντίστοιχα.

C  Για να μάθεις καλύτερο τα μάθημα μπορείς να φτιάξεις μόνος σoυ ένα σχεδιάγραμμα, ένα πίνακα ή ακόμα και μια ζωγραφιά. Έτσι, θα καταφέρεις να συνδέσεις τα γεγονότα και να τα οργανώσεις στο μυαλό σου.

C  Μην ξεχνάς μικρά μυστικά και κόλπα για να θυμάσαι δύσκολα ονόματα, χρονολογίες ακόμη και τύπους (Δ= β2- 4αγ = βόδια στο τετράγωνο μείον τέσσερις αγελάδες)

C  Φτιάξε ένα σχεδιάγραμμα με τα σημαντικά του κειμένου ή σε ένα διαγώνισμα οργάνωσε τι θα γράψεις στην απάντηση σου πριν ξεκινήσεις φτιάχνοντας ένα γρήγορο σχεδιάγραμμα (με κουκίδες).

C  Μην ξεχνάς ότι οι μικρές επαναλήψεις θα σε βοηθήσουν διπλά. Πρώτον θα είσαι σε θέση να ανακαλείς ταχύτερα αυτά που έμαθες και δεύτερον θα νιώθεις μεγαλύτερη σιγουριά για τον εαυτό σου.

C  Αν πιστέψεις και δουλέψεις πάνω σ’ ένα στόχο ΣΙΓΟΥΡΑ θα τον πετύχεις.

 

Ποια συμβουλή θα δίνατε σε όλα τα παιδιά που θα διαβάσουν το άρθρο μας;

Όλα τα παιδιά είναι καλά σε κάτι!Το καθένα σε κάτι διαφορετικό, άλλο στο σχέδιο, άλλο στο τρέξιμο, άλλο στη μουσική. Πρέπει να βρεις την κλίση σου και να δεις τι σου αρέσει να κάνεις. Σίγουρα θα είσαι καλός σ’ αυτό, γιατί θα σε κάνει να νιώθεις ζωντανός και να ξεχωρίζεις. Πρέπει απλά να το ανακαλύψεις.

 

Μυριοκεφαλιτάκη Μαρία Β4

Σχολιάστε

Top