Όταν οι καθηγήτριες γίνονται μαθήτριες …

ΑΠΟ: ΤΣΟΥΚΝΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Μάι• 24•19

   Όταν οι καθηγήτριες γίνονται μαθήτριες …

Ο Σελεστέν Φρενέ  ήταν Γάλλος δάσκαλος και παιδαγωγός από τους μεγαλύτερους του 20ου αιώνα ο οποίος με τις παιδαγωγικές του απόψεις αναμόρφωσε την εκπαιδευτική πραγματικότητα της εποχής του ενώ η επιρροή του να φτάνει έως τις μέρες μας.  Ανέπτυξε με την βοήθεια της συζύγου του Ελίζ Φρενέ, και σε συνεργασία με ένα δίκτυο εκπαιδευτών, μια σειρά παιδαγωγικών τεχνικών που βασιζόταν στην ελεύθερη έκφραση των παιδιών : ελεύθερο κείμενο, ελεύθερο σχέδιο, εσωτερική αλληλογραφία, τυπογραφία και σχολική εφημερίδα, έρευνα, συνάντηση μεταξύ συνεργατών κ.ά. Ένας αφοσιωμένος αγωνιστής, πολιτικός και συνδικαλιστής, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από έντονες ιδεολογικές συγκρούσεις, ο Φρενέ θεωρεί την εκπαίδευση ως μέσο προόδου και πολιτικής και αστικής χειραφέτησης.

Από το 4ο Γυμνάσιο Πετρούπολης, κληθήκαμε να παρακολουθήσουμε την επιμόρφωση με τίτλο «Πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής της παιδαγωγικής Freinet στα δημόσια σχολεία» οι καθηγήτριες : Μπέτσου Θεοδώρα Φιλόλογος, Τσουκνάκη  Ευαγγελία, καθηγήτρια Πληροφορικής και Φλώρου Αρετή, καθηγήτρια Γαλλικής.

Στα μαθήματα των Γαλλικών, της Λογοτεχνίας, της Γεωγραφίας τα παιδιά δημιούργησαν «Μικρά Βιβλία» είτε με ελεύθερο θέμα -αθλητισμό, συνταγές μαγειρικής-ζαχαροπλαστικής, αξιοθέατα και μνημεία Γαλλίας και Ελλάδας, κόμιξ με ιστορίες κυρίως επιστημονικής φαντασίας-  είτε σε θεματικές ενότητες,  όπως η ξενιτιά  και οι χώρες της Ευρώπης.  Κατέθεσαν προσωπικές ιστορίες και ενδιαφέροντα, σχεδίασαν, ζωγράφισαν, ερεύνησαν, τα αντάλλαξαν μεταξύ τους. Φτιαγμένα μ’ ένα απλό φύλλο χαρτί, τα βιβλιαράκια τους ενθουσίασαν τα ίδια και όσους τα είδαν και πλέον αποτελούν μια μικρή «βιβλιοθήκη» που μπορεί να εμπλουτίζεται διαρκώς και να συνδεθεί με ποικίλα γνωστικά αντικείμενα. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν τα Μικρά Βιβλία των Χριστουγέννων που δημιουργήθηκαν στο εργαστήριο της Πληροφορικής, αφιερωμένα σε θετικές έννοιες-μηνύματα, όπως ειρήνη, ελευθερία, αλληλεγγύη, διαφορετικότητα και που, όμορφα διακοσμημένα, μοιράστηκαν στη χριστουγεννιάτικη γιορτή του σχολείου!

Δοκιμάστηκαν «Ελεύθερα Κείμενα» πάνω στα οποία δουλεύεται με διαφορετικό τρόπο η διδασκαλία της Γλώσσας, ενώ πραγματοποιήθηκαν και δύο Συμβούλια Τάξης  στα οποία, με βασικούς κανόνες τη συνεργασία, την αποδοχή και την εχεμύθεια, συζητήθηκαν θέματα που απασχόλησαν τη μαθητική κοινότητα προκειμένου να προκύψουν λύσεις μέσα από τα ίδια τα παιδιά, ενώ η τεχνική «Τι Νέα;» έδωσε την ευκαιρία να αποκαλύψει καθένας/καμιά στοιχεία από την προσωπική μας ζωή και τα ενδιαφέροντα, σε μια προσπάθεια η σχολική μας ζωή να έχει ανθρώπινο και ουσιαστικό περιεχόμενο.  Μια ακόμη καλή στιγμή ήταν η δημιουργία ραδιοφωνικού μηνύματος από τα παιδιά του Γ4 με το οποίο συμμετείχαν στο μαθητικό ραδιοφωνικό διαγωνισμό του European School Radio, με θέμα το ρατσισμό και την ξενοφοβία, δείχνοντας έμπρακτα το κοινωνικό ενδιαφέρον και το δημοκρατικό τους ήθος!

 

Λίγο πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς, στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας, η Β’  τάξη παρακολούθησε την όμορφη ταινία «Ο δάσκαλος που άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται» και δούλεψε σε ομάδες πάνω στην παραδοσιακή παιδαγωγική και την παιδαγωγική Φρενέ, παρουσιάζοντας ώριμες απόψεις και ιδέες για το σχολείο που ονειρεύονται τα νεαρά άτομα.

Αντί κατακλείδας, ας σημειώσουμε ότι  το ίδιο αυτό το περιοδικό που κρατάτε στα χέρια σας και έχει κλείσει ήδη 20 χρόνια πορείας αποτελεί λαμπρό παράδειγμα παιδαγωγικής Φρενέ αφού ο ίδιος αυτό οραματίστηκε κι έκανε πράξη στη ζωή του: τα παιδιά να βρίσκουν βήμα έκφρασης, να αποφασίζουν για όσα θέλουν να μάθουν  και να  επικοινωνήσουν με τον κόσμο γύρω τους, να είναι ενεργά και υπεύθυνα άτομα και να διεκδικούν την  ομορφιά που αξίζουν!

Θεοδώρα Μπέτσου

Αρετή Φλώρου

Ευαγγελία Τσουκνάκη

 

Σχολιάστε

Top