Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ιλίου-Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας

ΑΠΟ: ΤΣΟΥΚΝΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Μάι• 09•16

 

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ιλίου-Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ιλίου-Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, μας τίμησε με την παρουσία του στο σχολείο μας τον περασμένο Ιανουάριο. Γνωρίσαμε έναν άνθρωπο πράο, γλυκομίλητο με ιδιαίτερη μόρφωση και καλλιέργεια. Η αμεσότητά του και η απλότητά του μας εντυπωσίασαν. Νιώθαμε ότι επικοινωνούσαμε με έναν δικό μας άνθρωπο.

Ο σεβασμιότατος, όπως μας είπε, αρχικά ήθελε να γίνει φιλόλογος. Πέρασε στη Φιλοσοφική, όμως γρήγορα κατάλαβε ότι τον ενδιέφερε περισσότερο το διακόνημα του κληρικού και ότι «η διδασκαλία μπορεί να γίνει και στο χώρο της Εκκλησίας»

 

Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι συνέπειες της κρίσης στην Ελληνική κοινωνία;

 

Το γεγονός ότι η Πατρίδα μας μαστίζεται από οικονομική κρίση, δε σημαίνει ότι υπάρχει και καταστροφή. Από την αρχή της δημιουργίας του το ελληνικό κράτος αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα. Για παράδειγμα το πρώτο δάνειο από την Αγγλία του 1822, εξοφλήθηκε πριν από λίγα χρόνια. Ήταν δύσκολες οι καταστάσεις για τα μικρά έθνη. Εδώ όμως στην Ελλάδα πάντα «ποιούσαμε» δηλαδή δημιουργούσαμε. Το μόνο εξαγώγιμο προϊόν που έχουμε να προσφέρουμε στους ευρωπαίους εταίρους μας είναι ο πολιτισμός μας.

Αυτά που προέβαλλαν οι Έλληνες από την αρχή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού ήταν η φιλοσοφία, που γεννήθηκε εδώ στην Ελλάδα και πουθενά αλλού, η ελληνική γλώσσα, η οποία έχει χιλιάδες λέξεις που καμιά άλλη γλώσσα δεν τις έχει. Μιλάμε την ίδια γλώσσα από τον Όμηρο μέχρι σήμερα. Τρεις χιλιάδες χρόνια μιλάμε την ίδια γλώσσα. Σε ελάχιστα μέρη του κόσμου γίνεται αυτό. Ευλογημένοι από το Θεό, έχουμε δημιουργήσει έννοιες, όπως είναι οι φιλοσοφικές, γι’ αυτό και τα δόγματα της εκκλησίας μας γράφτηκαν στα ελληνικά. Γιατί καμιά άλλη γλώσσα δεν μπορεί να κάνει αντιληπτό τι σημαίνει τριαδικότητα του Θεού και τι σημαίνει ότι ο Θεός σαρκώθηκε. Είμαστε απόγονοι ηρώων και αγίων. Διαθέτουμε δυναμικά στοιχεία για να ξεπεράσουμε την οικονομική κρίση. Η οικονομική κρίση μπορεί να οφείλεται σε κάποιες αστοχίες κυβερνήσεων. Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο το οικονομικό αλλά τι αξίες έχουμε σαν έθνος και πως μπορούμε να πορευτούμε.

 

Πιστεύετε ότι αντιμετωπίζουμε κρίση ανθρωπιστικών αξιών;

 

Οι πρόγονοί μας  Έλληνες όποιο ξένο πολιτιστικό στοιχείο ερχόταν στον δικό τους αξιακό χώρο είχαν τη δυνατότητα να το προσλαμβάνουν και να το αξιοποιούν. Το ίδιο έγινε και με το Χριστιανισμό. Οι αξίες των προγόνων μας συγκερασμένες με αυτές του Χριστιανισμού έδωσαν οικουμενικότητα στο Χριστιανισμό και τόνωσαν την κοινωνία της εποχής εκείνης που παρέπαιε ηθικά. Όσες περισσότερες αξίες ήθους και πολιτισμού έχουμε στη ζωή μας τόσο ευκολότερα μπορούμε να ξεπεράσουμε μια κρίση. Αν δεν υπάρχουν αξίες, όση οικονομική βοήθεια και αν έρθει, από όπου έρθει, δε θα λυθεί το πρόβλημα.

 

Πιστεύετε ότι είναι ισχυρή η σχέση Θεού και ανθρώπου σήμερα;

 

Παρά τις  δυσκολίες που υπάρχουν στην καθημερινότητα της ζωής μας, παρά τους προβληματισμούς που γεννά η τεχνοκρατούμενη και καταναλωτική εποχή μας, η αναζήτηση του ανθρώπου για κάτι καλύτερο, για μια πνευματική ανάταση υπάρχει πάντα έστω και αν έχει αφθονία υλικών αγαθών. Αυτό θα το δείτε στη ζωή σας καθώς θα μεγαλώνετε.

Η αναζήτηση του Θεού έχει σχέση με το τι προσδοκούμε από αυτόν, τι καταβολές έχουμε, ποιος μας μίλησε για το Θεό και γιατί μας μίλησε. Ο Θεός είναι τιμωρός, που τον φοβόμαστε; Είναι κάποιος, που επιβραβεύει, όπως στο σχολείο όταν είμαστε καλοί μαθητές;  ή είναι κάποιος, που είναι πατέρας μας, είναι εκεί δίπλα, όταν τον χρειαζόμαστε; Το τι νιώθουμε πως είναι ο Θεός για μας προσδιορίζει και τη στάση μας προς τον εαυτό μας, τους συνανθρώπους μας και το περιβάλλον

 

Ποια είναι η σχέση των νέων με την εκκλησία;

 

Είναι ένα θέμα αναζήτησης. Μου έκανε εντύπωση την πρώτη χρονιά που ήρθα στον αγιασμό του σχολείου σας και αισθάνθηκα ότι είμαι μέσα σε μια οικογένεια, δηλαδή σε ένα χώρο όπου δεν αισθάνομαι ξένος ούτε από τους καθηγητές ούτε από τα παιδιά. Τι είναι η Εκκλησία; Είναι μια κοινότητα όπου όλοι που μετέχουν σε αυτή νιώθουν πως αποτελούν μια οικογένεια. Η Εκκλησία δεν υπάρχει μόνο για να κάνει κοινωνικό έργο, ούτε μόνο για να πρωτοστατεί στους αγώνες του έθνους. Βέβαια, το κάνει όταν χρειαστεί, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός της. Ο σκοπός της είναι να πει στους ανθρώπους ότι η αγάπη γεννήθηκε, ο Χριστός δηλαδή, και αυτή η αγάπη μπορεί να μας κάνει όλους αδελφούς. Και οι νέοι και οι γέροι και οι κάθε ηλικίας άνθρωποι έχουν τον χώρο τους στην Εκκλησία. Ο καθένας όμως βρίσκεται στην Εκκλησία ελεύθερα, γιατί ο Θεός μας έπλασε ελεύθερους, ακόμη και για να τον αρνηθούμε. Ό,τι δηλαδή κάναμε και στον Παράδεισο.  Αλλά μας έπλασε και για να ενωθούμε μαζί Του, όπως γίνεται όταν μετέχουμε στα Μυστήρια της Εκκλησίας μας.  Άρα αντιστρέφω το ερώτημα που μου απευθύνατε: οι νέοι θέλουν να επηρεαστούν από αυτά που προσφέρει η Εκκλησία δηλαδή από την κοινή πορεία προς αναζήτηση του Θεού, την φιλανθρωπία (την αγάπη για τον άνθρωπο όχι την ελεημοσύνη), την αγάπη προς όλους χριστιανούς και μη και τελικά την αδελφοσύνη και την ενότητα του ανθρωπίνου γένους;

 

Ποια είναι η γνώμη σας για τους σημερινούς νέους;

 

Η καλύτερη. Οι σημερινοί νέοι είναι οι νέοι της εποχής τους, όπως ήταν πάντα οι νέοι κάθε εποχής. Αντιδρούν στα ερεθίσματα της εποχής τους, όπως η κάθε γενιά. Με ενοχλεί όταν διαβάζω σε κάποια εφημερίδα ότι οι νέοι δεν είναι πιστοί, ότι δεν είναι συνεργάσιμοι, κάνουν ό,τι θέλει ο καθένας… Οι νέοι άνθρωποι έχουν μέσα τους δημιουργικές δυνάμεις. Εμείς οι μεγάλοι οφείλουμε να τους δώσουν σωστές αξίες, ώστε να θέσουν στη ζωή τους υψηλούς στόχους. Αν αποτυγχάνουν οι νέοι, αυτό συμβαίνει επειδή έχουμε αποτύχει οι μεγάλοι. Οι νέοι κάθε εποχής είναι ανήσυχοι και έχουν αναζητήσεις. Είναι το δυναμικό εκείνο που δίνει ομορφιά, νόημα και ζωηράδα στη ζωή. Ζωντανεύουν το κύτταρο της κοινωνίας. Αυτή είναι η εικόνα των νέων σε όλες τις εποχές. Αν κάνουν και μερικά λάθη… όλοι μας κάνουμε λάθη.

 

 Τι σκέψεις σας γεννά το τρομοκρατικό χτύπημα στη Γαλλία;

 

Όλοι καταδικάζουμε τα τρομοκρατικά χτυπήματα. Δεν συμφωνώ καθόλου με τη μέθοδο αυτή. Είναι εντελώς ξένη με την Ελληνική κουλτούρα και τη χριστιανική μας πίστη. Εμείς, ως χριστιανοί, θυσιαζόμαστε για τους άλλους. Δε θυσιάζουμε τους άλλους για οποιοδήποτε σκοπό. Δεν είναι η πρώτη φορά που ασκούνται τρομοκρατικά κτυπήματα, αλλά δεν είναι σωστός τρόπος για να «περάσεις» τις θέσεις σου. Τα αίτια της  ύπαρξης της τρομοκρατίας είναι πολιτικά και όχι θρησκευτικά. Υπάρχει ιστορικό υπόβαθρο σ’ αυτά τα πράγματα, το οποίο έχει σχέση με τα φαινόμενα της καταπίεσης αδυνάμων λαών και την αποικιοκρατία, που έχουν αφήσει το στίγμα τους, σε πολλά μέρη του λεγόμενου τρίτου κόσμου. Κάποτε, όταν δηλαδή οι λαοί αυτοί θα στέκονταν στα πόδια τους, θα εκδικούνταν και αυτό γίνεται τώρα. Είναι λάθος να συνδέουμε τα κτυπήματα αυτά μόνο με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των δραστών.

 

Τι γνώμη έχετε για τους πρόσφυγες;

 

Πολλοί άνθρωποι έρχονται διαχρονικά στον τόπο μας για ένα καλύτερο αύριο, είτε γιατί εκδιώχθηκαν για τις πολιτικές ή θρησκευτικές τους πεποιθήσεις. Το θέμα των προσφύγων είναι περίπλοκο. Η Ελλάδα έχει πολλά θαλάσσια σύνορα που δε μπορούν να ελεγχθούν. Όλοι σχεδόν οι σημερινοί πρόσφυγες δεν έχουν σκοπό να μείνουν στην Ελλάδα. Θέλουν να μεταβούν στις Ευρωπαϊκές χώρες, όπου εκεί πιστεύουν ότι θα βρουν εργασία, γιατί ξέρουν τις δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα αυτή τη στιγμή. Είναι ένα πρόβλημα που χρειάζεται πανευρωπαϊκή διαχείριση. Απαιτούνται συντονισμένες ενέργειες από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες θα πρέπει να δεχθούν τους πρόσφυγες αναλογικά με τον πληθυσμό και τις δυνατότητές τους, ώστε να μοιραστούν όλοι εξίσου τα βάρη. Με την ευκαιρία να πω ότι από το 1978 η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει συγκροτήσει μια επιτροπή, η οποία ασχολείται με τα προβλήματα αρχικά των παλιννοστούντων Ελλήνων από τη Γερμανία, οι οποίοι ήθελαν να τακτοποιήσουν τα συνταξιοδοτικά τους ζητήματα. Η ίδια επιτροπή ανέλαβε πρωτοβουλία για τους μετανάστες από την Αλβανία και τη Β. Αφρική. Τα τελευταία χρόνια μεριμνά για όλους αυτούς που ζητούν άδεια παραμονής, για να προωθηθούν προς τις ευρωπαϊκές χώρες. Έχουμε μια καλή ομάδα που φροντίζει το νομικό κομμάτι. Επιδιώκει την επανένωση οικογενειών και τη χορήγηση ασύλου. Τα γνωρίζω αυτά γιατί είμαι πρόεδρος αυτής της επιτροπής.

 

Συζητείται η κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία. Ποια η άποψη της εκκλησίας;

 

Η Διαρκής Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας και καθηγητές πανεπιστημίων και θεολόγοι, βρίσκονται σε διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας και έχει σταλεί σχετικό υπόμνημα. Ο καθένας μπορεί να έχει τη δική του πολιτική ιδεολογία για τη διαχείριση των διαφόρων θεμάτων του Κράτους, ένα από τα οποία είναι και η παιδεία, αυτό όμως δε σημαίνει ότι μπορεί να αγνοεί κατά την εφαρμογή τους την ιδιοπροσωπία του Έθνους μας και τις ευαισθησίες των Ελλήνων. Το Ελληνικό έθνος είναι ζυμωμένο με την Ορθοδοξία. Θεωρώ ότι το πιο σημαντικό είναι να διατηρείται  ζωντανή η σχέση των παιδιών με το Θεό και την εκκλησία, όπως ανέκαθεν συνέβαινε στην ελληνική κοινωνία. Είναι ζήτημα ουσίας η άμεση επικοινωνία των παιδιών με το χώρο της Εκκλησίας, όπως είναι σημαντική η σημερινή μας επαφή. Βεβαίως το κάθε παιδί ασφαλώς και θα διαλέξει το δικό του τρόπο ζωής. Δεν είναι σωστό όμως να αποκόπτεται από τις ρίζες του.

 

Τι θα συμβουλεύατε τους νέους;

 

Να ζουν στην ώρα της την ηλικία τους, για να μην μένουν μερικά πράγματα απωθημένα από την παιδική ή εφηβική ηλικία. Συνήθως ό,τι αισθανόμαστε σαν απειλή προσπαθούμε να το εξαλείψουμε γιατί το φοβόμαστε. Αν όμως σεβόμαστε αυτό ή αυτόν που βρίσκεται απέναντι μας σε ό,τι αφορά την ιδεολογία μας ή τις θρησκευτικές πεποιθήσεις μας, τότε συνυπάρχουμε αρμονικά.

 

 

 

Ποια η θέση του Χριστιανού σήμερα;

 

Να γνωρίζει πως η συμβολή του, όσο μικρή ή αδύναμη και αν την νιώθει είναι σημαντική. Όπως όταν γίνεται μια συναυλία σ’ ένα στάδιο κι ο καθένας ανάβει ένα φακό ή αναπτήρα – όπως συνηθίζεται – και από τις μικρές φλόγες φωτίζεται όλο το στάδιο, έτσι και στην κοινωνία ο Χριστιανός οφείλει να ανάβει το δικό του φως: στο σχολείο, στο σπίτι, στην ομάδα του, στο φροντιστήριο, στη φιλική συντροφιά, στην παρέα, στην οικογένεια. Άλλωστε μας το είπε και ο Χριστός μας: «Εσείς είσθε το φως του κόσμου»!

 

 

Ζαχαρία Ελένη Α1

ΡόζαΑριστιάννα Α4

Παπαθεοδώρου Θεόδωρος Β3

Παρασκευάς Βασίλης Α4

Σπυράτος Παναγιώτης Α4

Μπίτζας Ανδρέας Α2

Σχολιάστε

Top