Τζένη Λειβαδάρου

ΑΠΟ: ΤΣΟΥΚΝΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Ιουν• 06•16

συνέντευξη  με την κ. Τζένη Λειβαδάρου      

τζενη λειβαδάρου

 

Τον Φεβρουάριο είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με μια ξεχωριστή Ελληνίδα, την κ. Τζένη Λειβαδάρου, η οποία ασχολείται με την επιστημονική έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ. Με τη βοήθεια του  SKYPE, γνωρίσαμε μια δυναμική, δραστήρια γυναίκα, που με εφόδια την επιμονή, το πάθος για την επιστήμη της και την περιέργεια να κατανοήσει πώς λειτουργεί ο κόσμος γύρω μας, έκανε τα όνειρά της πραγματικότητα.

Η κ. Λειβαδάρου σπούδασε στο Πολυτεχνείο Πολιτικός Μηχανικός. Στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακό στους Υδάτινους Πόρους, ενώ παράλληλα εργαζόταν  σε ερευνητικά προγράμματα στο Πολυτεχνείο. Εργάστηκε ως μηχανικός σε μια τεχνική εταιρεία, σχεδιάζοντας τα υδραυλικά συστήματα εθνικών οδών, όπως η Εγνατία. Η οικονομική κρίση στη χώρα μας άλλαξε τις συνθήκες  σε ό,τι αφορά τη δουλειά της, όμως κέντρισε και το ενδιαφέρον της για τα οικονομικά. Έτσι βρέθηκε στο Κέμπριτζ , όπου έκανε πρώτα μεταπτυχιακό στα οικονομικά, ενώ τώρα ασχολείται πάλι με τη μεγάλη της αγάπη, τα Εφαρμοσμένα  Μαθηματικά και ειδικότερα την Υδροδυναμική.

 

Ποιο είναι το αντικείμενο της έρευνάς σας στην Αγγλία;

Ανακάλυψαν μια συσκευή, στην οποία ρίχνεις το βρασμένο ασπράδι ενός αυγού και εκείνη το κάνει πάλι υγρό. Σας φαίνεται αστείο; Κι όμως στην ουσία άλλαξαν μορφή σε μια πρωτεΐνη, την έκαναν από υγρή  στερεή και μετά την έκαναν πάλι υγρή, χωρίς να την καταστρέψουν.Αυτό έχει τεράστια σημασία αν σκεφτεί κανείς ότι ο ανθρώπινος οργανισμός είναι γεμάτος πρωτεΐνες. Μελλοντικά, θα μπορούμε να διαλύουμε αυτές τις πρωτεΐνες να βρίσκουμε τα ελαττώματα που προκαλούν γενετικές ασθένειες και να τις ξαναφτιάχνουμε σωστά.

Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος σ’ αυτήν την έρευνα;

 

Αυτό το ανακάλυψαν κάποιοι χημικοί. Εγώ ασχολούμαι με τη Φυσική των υγρών, με τα οποία δουλεύει η συσκευή. Προσπαθώ να εξηγήσω πώς κινούνται αυτά τα υγρά μέσα στη συσκευή. Έτσι θα κατανοήσουμε με ακρίβεια τη λειτουργία της και θα μεγιστοποιήσουμε τις επιδόσεις της με λιγότερη ενέργεια.

 

Που αλλού έχει εφαρμογές η έρευνά σας;

 

Ένα κομμάτι της έρευνάς μου είναι η διεπαφή μεταξύ στερεού και υγρού. Το φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών έχει σχέση με αυτό. Επίσης ο χρόνος που το νερό κινείται κυκλικά μέσα στην συσκευή έχει σχέση με το σπιράλ του γαλαξία.

Οι άνθρωποι που ασχολούνται με την αστροφυσική με παρόμοια πειράματα δουλεύουν. Αν θέλουν να καταλάβουν κάτω από ποιες συνθήκες εκρήγνυνται  ένα αστέρι , βάζουν νερό σε ένα κουτί και το φτάνουν σε σημείο να σκάσει.

Η υδροδυναμική έχει πολλές εφαρμογές γύρω μας, από το αυτοκίνητο που οδηγούμε μέχρι τις σωληνώσεις στο σπίτι μας.

 

Πώς είναι η ζωή στην Αγγλία;

Δεν μπορώ να σου απαντήσω  γι’ αυτό γενικώς, διότι τα τελευταία χρόνια σ’ ένα πολύ προστατευμένο περιβάλλον, το οποίο έχει απαιτήσεις από μένα, αλλά μου δίνει και πάρα πολλά. Ζω σε κολλέγιο γεμάτο προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, το οποίο λειτουργεί ως κοινότητα των φοιτητών του Πανεπιστημίου. Εδώ οι φοιτητές στηρίζονται με πολλούς τρόπους γιατί οι σπουδές είναι πιεστικές. Αν δεν είσαι καλά ψυχολογικά, πας σε ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι γι’ αυτό, και αυτοί σε στέλνουν σε ειδικούς.

Αν δεν τα πας καλά στη Σχολή σου, ο υπεύθυνος διδασκαλίας σου εντοπίζει τα αίτια της χαμηλής επίδοσής σου. Διδακτορικοί φοιτητές κάνουν φροντιστήριο σε προπτυχιακούς που δεν τα πάνε καλά. Υπάρχουν ειδικά γραφεία για την καθαριότητα, για τις διάφορες επισκέψεις. Υπάρχει φαγητό, μπαρ, ώστε να μη βγαίνεις έξω αν θες να πιεις ένα ποτό.

Υπάρχουν εθελοντικές πολιτιστικές ομάδες που κάθε βράδυ διοργανώνουν κάποια εκδήλωση. Σου τα παρέχουν όλα, αλλά απαιτούν να έχεις πρόοδο.

 

Είναι ανταγωνιστικό το περιβάλλον;

Κατ’αρχάς ,οι σπουδές εδώ κοστίζουν και , όσοι δεν είναι πλούσιοι , σπουδάζουν με υποτροφίες , επομένως πρέπει να γίνεις καλός. Στην Ελλάδα ήμουν μια καλή φοιτήτρια. Εδώ υπάρχουν πολύ καλύτεροι από εμένα , υπάρχουν διάνοιες. Οι άνθρωποι εδώ διαβάζουν συνεχώς έχουν εγκυκλοπαιδικές γνώσεις για τα πάντα. Είναι πολύ παρατηρητικοί και περίεργοι. Για το καθετί γύρω τους,  τους γεννιούνται απορίες και προσπαθούν μέσα από την επιστήμη τους να τις λύσουν . Πέρα από τις σπουδές τους ασχολούνται με τον αθλητισμό, την πολιτική, τις τέχνες. Ένα τέτοιο περιβάλλον σου αλλάζει τελείως τη νοοτροπία.

 

Πώς τα καταφέρνουν όλα αυτά;

Μέσα από την εκπαίδευση που παίρνουν.  Μαθαίνουν από μικροί να ασχολούνται με πολλά. Μαθαίνουν πρώτα από όλα την τέχνη του λόγου, να αναπτύσσουν επιχειρήματα στις συζητήσεις τους. Τα καλά σχολεία διοργανώνουν διαγωνισμούς ανάμεσα σε ομάδες , ποια θα παρουσιάσει τα καλύτερα επιχειρήματα και θα καταρρίψει τα επιχειρήματα των άλλων. Αυτό είναι μεγάλο εφόδιο για τη ζωή. Και δεν σταματάς ποτέ να μαθαίνεις. Εδώ συνειδητοποιείς πως, αν θέλεις να ασχοληθείς με προχωρημένες πλευρές της επιστήμης,θα πρέπει να ξέρεις πώς να χειρίζεσαι τους υπολογιστές πέρα από τα Windows. Εγώ , για παράδειγμα, πρέπει να μάθω προγραμματισμό ,να φτιάχνω τα δικά μου προγράμματα ,για να προχωρήσω τη δουλειά μου.

τζενη λειβαδάρου1

Πώς είναι να γνωρίζει κανείς τον Στίβεν Χόκινς ; Είναι τόσο  σημαντική προσωπικότητα.

Φοβερό. Είναι ένας εξαιρετικός άνθρωπος, παρά την ηλικία και την ασθένειά του θα μπορούσε να είχε κάτσει σπίτι του, και όμως έρχεται στο γραφείο του κάθε μέρα. Του αρέσει να γνωρίζει κόσμο, νέους φοιτητές . Όταν με γνώρισε ήθελε να μάθει τα πάντα για μένα, πώς είμαι ,αν εγκαταστάθηκα ,αν έχω τις προσβάσεις και τις παροχές που πρέπει. Ενδιαφέρθηκε να με βοηθήσει , ενώ δεν είχε κανένα λόγο να τον κάνει. Με συμβούλεψε και με συμβουλεύει για το διδακτορικό. Επικοινωνεί γράφοντας σε ειδικό υπολογιστή γι’ αυτό είναι δύσκολο να επικοινωνήσεις μαζί του : Είναι πολύ κουραστικό γι’ αυτόν να κάνει διευκρινιστικές ερωτήσεις , γι’ αυτό όταν σε ρωτά κάτι , πρέπει να δώσεις πλήρη απάντηση.

Πώς γνωριστήκατε;

Το γραφείο του το βλέπω, είναι ακριβώς απέναντι μου. Και είναι σχεδόν κάθε μέρα εδώ.

Θυμάμαι όταν τον πρωτοσυνάντησα στο γραφείο του. Ενώ ήταν πάρα πολύ ήσυχα εκεί, ακούς μόνο το μηχάνημα της αναπνοής του, εγώ ίδρωσα… από φόβο μην τον κουράσω. Εκείνος όμως ήταν όλο ερωτήσεις!

Θα θέλατε να επιστρέψετε στην Ελλάδα;

Για διακοπές έρχομαι και σήμερα… Θα ήθελα κάποια στιγμή, αν με ευνοούν οι συνθήκες να γυρίσω. Να βοηθήσω, όπως μπορώ και από όποιο πόστο, και κοινωνικά και πολιτικά και επιστημονικά.

Αλλά για μένα προσωπικά και για τα κινησιακά μου προβλήματα είναι πολύ καλύτερα εδώ, διότι εδώ είμαι απολύτως ανεξάρτητη. Μου παρέχονται τα πάντα, υποτροφίες και επιπλέον παροχές του αγγλικού κράτους.

Ποια μηνύματα θα θέλατε να περάσετε στα παιδιά που θα διαβάσουν τη συνέντευξη αυτή;

Όταν ήμουν στην Ελλάδα με θεωρούσαν κάπως πιο ξεχωριστή για το πείσμα μου, την επιμονή και την αισιοδοξία μου. Θεωρούσαν περίεργο που δεν γκρίνιαζα, δεν τα παρατούσα και δεν καθόμουν σπίτι μου, όπως αναμενόταν. Εδώ όμως ανακάλυψα ότι όλοι οι άνθρωποι  που συγκεντρωθήκαμε εδώ είμαστε έτσι, πάρα πολύ επίμονοι. Αυτό το μήνυμα θα ήθελα να περάσω στα παιδιά. Να επιμένετε, να πιστεύετε στον εαυτό σας και να προσπαθείτε διαρκώς για το καλύτερο. Επίσης να θέτετε ερωτήματα και να ζητάτε την απάντησή τους. Και να μην βαριέστε ποτέ. Δεν υπάρχει χειρότερη ασθένεια από τη βαρεμάρα. Είναι κολλητική! Όσο περισσότερα κάνετε , τόσο καλύτερα θα νιώθετε , τόσο περισσότεροι ορίζοντες και δυνατότητες θα ανοίγονται μπροστά σας.

 

 Σταυρούλα Ζυγούρη Γ1

Ελπίδα Χρυσογιάννη Γ5

Μαρία Γομπάκη Γ1

Γεωργία Κορομηλά Γ2

Σχολιάστε

Top