Γιατί δεν πρέπει να φοβόμαστε την Τεχνητή Νοημοσύνη;

Με αφορμή ένα διαδικτυακό σεμινάριο που αφορούσε στην Τεχνητή Νοημοσύνη, το οποίο οργανώθηκε και υλοποιήθηκε τον περασμένο Μάιο, θα αναφερθώ σ’ αυτή στο παρακάτω άρθρο. Τεχνητή Νοημοσύνη ή «Artificial Intelligence AI» ονομάζεται η ικανότητα μίας μηχανής να αναπαράγει τις ανθρώπινες γνωστικές λειτουργίες, όπως η μάθηση, ο σχεδιασμός και η δημιουργικότητα.

Η ΑΙ πρόκειται για κάτι καινοτόμο  και εντυπωσιακό. Ωστόσο, πολύ συχνά οι άνθρωποι είτε την αμφισβητούν, είτε την φοβούνται. Θα πρέπει στο σημείο αυτό, να επισημανθούν τα εξής: Αρχικά, η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν έχει δημιουργηθεί με στόχο την αντικατάσταση του ανθρώπου ή της δικής του σκέψης. Επιπλέον, δεν θα μπορούσε να αποκτήσει ανθρώπινη ή ανώτερη υπόσταση, καθώς τα δεδομένα και οι πληροφορίες που συλλέγει, τροφοδοτούνται από έναν προγραμματιστή, δηλαδή έναν άνθρωπο. Το γεγονός πως μιμείται για παράδειγμα την μάθηση, οφείλεται σε ειδικούς αλγορίθμους, που χρησιμοποιούν τα δεδομένα αυτά, ώστε να προκύψει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πάντως, δημιουργήθηκε αποσκοπώντας στην εξυπηρέτηση του χειριστή της και στη διευκόλυνσή του. Δεν πρόκειται ποτέ να «κλέψει» τις θέσεις εργασίας ή να «στραφεί» στην εξάλειψη της ανθρωπότητας, όπως στις ταινίες. Μάλιστα, η όλο και πιο ενεργή συμμετοχή και έρευνα για την ανάπτυξη της ΑΙ, οδηγεί στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Αν υπάρχει κάτι το οποίο πρέπει να προκαλεί φόβο στον άνθρωπο, είναι το να επιτρέψει ο ίδιος στην ΑΙ να τον κυριαρχήσει. Και πώς θα συμβεί αυτό; Προαναφέρθηκε ότι η ΑΙ δημιουργήθηκε για να βοηθάει τον άνθρωπο. Όχι όμως για να υποδύεται η ίδια τον άνθρωπο. Η υπερβολική χρήση της ασκόπως, είναι κάτι το οποίο θα παρακωλύσει τη φυσική λειτουργία της σκέψης του ανθρώπου, με αποτέλεσμα γνωστικά να υποβιβαστεί και να μην δύναται να ελέγξει το δικό του δημιούργημα.

Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει σε μία πολύ δημοφιλή μορφή Τεχνητής Νοημοσύνης, το πασίγνωστο «Chat GPT». Η πιο συνηθισμένη χρήση του πραγματοποιείται από μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, οι οποίοι δυσκολεύονται σε ασκήσεις είτε Μαθηματικών, είτε Γλώσσας, είτε οποιουδήποτε άλλου μαθήματος και χρησιμοποιούν την εφαρμογή  τόσο για την υπόδειξη λύσεων, όσο και για την περεταίρω ανάλυση και εξήγηση μίας άσκησης. Το «Chat GPT» προσφέρει πράγματι μεγάλη ποικιλία εργαλείων που μπορούν να βοηθήσουν και να πολλαπλασιάσουν τις γνώσεις των χρηστών τους. Ωστόσο, συνίσταται η χρήση του για απλές και απολύτως σαφείς απορίες. Οι απαντήσεις που δίνει μπορεί τελικά να μην είναι τόσο κατανοητές ή ορθές, εάν πρέπει να επεξεργαστεί μία πολύπλοκη και σύνθετη ερώτηση. Άλλωστε, δεν κατέχει πλήρως τις γνωστικές ικανότητες ενός ανθρώπου, είναι… AI!

Συνοψίζοντας, το άκουσμα της Τεχνητής Νοημοσύνης δεν θα πρέπει να τρομάζει και να προκαταλαμβάνει αρνητικά τον άνθρωπο. Όπως κάθε ανακάλυψη και εφεύρεση, έτσι και αυτή απαιτεί αποκλειστικά την χρήση με μέτρο και σεβασμό. Θα πρέπει να συνδράμει στην βελτίωση της ζωής μας και όχι στην αντικατάσταση του ανθρώπινου είδους.

 

Άννα Μαρία Κανέλη

Α1 Λυκείου

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης