Νίκος Καζαντζάκης

Η ταινία δίνει μια συνοπτική εικόνα του βίου και της πολιτείας του Νίκου Καζαντζάκη. Προσφέρεται για να προβληθεί είτε εισαγωγικά (πριν τη διδασκαλία του «Αλέξη Ζορμπά») είτε ως επιστέγασμα της εν λόγω διδασκαλίας. Η προβολή της ταινίας και η εξ αφορμής αυτής συζήτηση κατατείνει στην εμπέδωση της προσωπικότητας του λογοτέχνη και διανοούμενου Νίκου Καζαντζάκη. Σε κάθε περίπτωση, μετά το πέρας της προβολής μπορούν να ακολουθήσουν δύο κύκλοι συζήτησης .

Α΄ κύκλος
Οι μαθητές δέχονται ερωτήσεις για τα βασικά στοιχεία της βιογραφίας και του έργου του συγγραφέα, όπως αυτά παρουσιάζονται στην ταινία (καταγωγή, σπουδές, ενδιαφέροντα, δραστηριότητες, ιδεολογία, είδη με τα οποία καταπιάστηκε, έργα, απήχηση του έργου του, κλπ)

Β΄ κύκλος
Οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν ορισμένες φράσεις που ακούγονται στην ταινία:
* Η υπεύθυνη βιβλιοπωλείου στο Λονδίνο: «Ο Καζαντζάκης ανήκει στους κλασικούς»
* Ο ίδιος: «Με θεωρούν λόγιο, διανοούμενο, γραφιά και δεν είμαι τίποτε από αυτά. Τα χέρια μου, όταν γράφω, δεν μελανώνονται. Ματώνουν.»
* Ο ίδιος: «Τα όνειρα και τα ταξίδια στάθηκαν ευεργέτες στη ζωή μου.»
* Ο αφηγητής: «Τον γοήτευε η αγιοσύνη. Είχε την αγιότητα μέσα του.»
* Ο αφηγητής: «Είχε πάντα μαζί του ένα σβώλο κρητικό χώμα.»
* Η επιγραφή που ο ίδιος είχε παραγγείλει για τον τάφο του: «Δεν ελπίζω τίποτα. Δεν πιστεύω τίποτα. Είμαι ελεύθερος.»

 

Εργασίες
Οι μαθητές αναλαμβάνουν να αναζητήσουν στο απόσπασμα από τον «Ζορμπά» στοιχεία που παρατίθενται στην ταινία (ασφαλώς μετά τη διδασκαλία του κειμένου και ίσως υπό μορφή εργασίας στο σπίτι), όπως:
* Η φιλοσοφική διάσταση του έργου
* Το αυτοβιογραφικό στοιχείο
* Η «κρητική ματιά» (με την έννοια που αναφέρεται στην ταινία)
* Η αναζήτηση του θείου

Γιούλη Χρονοπούλου

Σχολιάστε

Top