Περιήγηση στις εκπαιδευτικές ταινίες με θέμα την πεζογραφία στο Λύκειο και αξιοποίησή τους στην τάξη

Περιήγηση στις εκπαιδευτικές ταινίες με θέμα την πεζογραφία στο Λύκειο και αξιοποίησή τους στην τάξη

Εισαγωγή

Μπορεί, αλήθεια, η εικόνα να υπηρετήσει το λόγο (ιδίως όταν – όπως στην περίπτωση της λογοτεχνίας – συχνά μια λέξη ισούται με χίλιες εικόνες); Μπορεί μια εκπαιδευτική ταινία για έναν συγγραφέα να λειτουργήσει αποτελεσματικά στη μάθηση, την ευαισθητοποίηση, τη δημιουργία ενδιαφέροντος; Μπορεί να κεντρίσει την περιέργεια, να οδηγήσει στο βιβλίο, να μεταδώσει την αγάπη για τη λογοτεχνία; Έχει τη δύναμη να αποβεί σύμμαχος του δασκάλου, φίλη του μαθητή;

Η εκπαιδευτική τηλεόραση αποπειράται να απαντήσει θετικά στα παραπάνω ερωτήματα. Αξιοποιώντας ποικίλους τρόπους (την αφήγηση, την ερμηνεία, τη δραματοποίηση, την απλή οπτικοποίηση και το συνδυασμό τους) επιχειρεί να φέρει τον μαθητή σε επαφή με τη ζωή, την ιδιοσυγκρασία και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών.

Από την άλλη, καλεί τον εκπαιδευτικό να διαμορφώσει στη διδακτική πράξη τις δικές του απαντήσεις. Σκόπιμο είναι άλλωστε όχι απλώς να εικάζεται αλλά και να ζητείται από τους μαθητές η γνώμη τους για τη λειτουργικότητα των ταινιών μετά την προβολή τους.

Ακολουθεί μια περιήγηση στις εκπαιδευτικές ταινίες που αναφέρονται στην πεζογραφία της Β΄ Λυκείου (όπου κατ’ αντίστροφο τρόπο η εικόνα γίνεται λόγος), ώστε να διευκολυνθεί ο διδάσκων στις επιλογές του. (Σε επόμενο τεύχος του περιοδικού μας θα αναφερθούμε στην ποίηση.)

Δρ Γιούλη Χρονοπούλου

 Φιλόλογος

Σχολιάστε

Top