Στράτης Μυριβήλης

Η ταινία αξιοποιείται ως εισαγωγή στο μάθημα για τον Μυριβήλη πριν τη διδασκαλία ενός από τα πεζά που περιλαμβάνει το σχολικό βιβλίο. Πρόκειται για ταινία που πληροφορεί τον μαθητή για το έργο και τη φυσιογνωμία του συγγραφέα. Είναι μάλλον προτιμότερο να παρακολουθηθεί η ταινία χωρίς διακοπή και να ακολουθήσει συζήτηση, που – κατά την κρίση του διδάσκοντος – είναι δυνατόν να εκτυλιχθεί σε δυο κύκλους – επίπεδα.

Α΄ επίπεδο συζήτησης
Μετά την ολοκλήρωση της προβολής οι μαθητές μπορούν να ερωτηθούν για τα ακόλουθα, που αναφέρονται στην εκπαιδευτική ταινία:
- τα κυριότερα βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα (Λέσβος – Αθήνα, δάσκαλος – δημοσιογράφος, εθελοντής στους Βαλκανικούς και τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο)
- τα είδη γραφής με τα οποία ασχολήθηκε (μυθιστόρημα, διήγημα, δοκίμιο, ποίηση) και τα σπουδαιότερα έργα του (Ζωή εν τάφω, Παναγιά η Γοργόνα, Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια, Βασίλης ο Αρβανίτης)
- τα κυριότερα χαρακτηριστικά των έργων του (πχ η αγάπη για τη λεσβιακή φύση, τη λαϊκή ζωή, τη λαϊκή παράδοση, την ειρήνη, την πατρίδα)
- τη σχέση του με την ιδιαίτερη πατρίδα του (δε χορταίνει να περιγράφει το τοπίο της Μυτιλήνης)
- τις απόψεις του για την τέχνη (το έργο τέχνης πρέπει να είναι γνήσιο και άρα να συνδέεται με τον τόπο που το γεννά, εν προκειμένω με την Ελλάδα και την ψυχή της, τη θάλασσα, την παράδοση), που μπορεί να αποτελέσει αφορμή για περαιτέρω προβληματισμό.

Β΄ επίπεδο συζήτησης
Είναι δυνατό να γίνει συζήτηση (με τη συμβολή του καθηγητή) και για τα ακόλουθα, που δεν αναφέρονται μεν στην εκπαιδευτική ταινία αλλά είτε οι μαθητές μπορούν να ανταποκριθούν με βάση τις γενικότερες γνώσεις τους είτε ο δάσκαλος μπορεί να παράσχει πληροφορίες, αν πρόκειται για το πρώτο μάθημα της πεζογραφίας του Μεσοπολέμου. Αν όχι, οι μαθητές θα ανακαλέσουν τα προγενέστερα:
- τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της εποχής του συγγραφέα (1892 1969) (Βαλκανικοί πόλεμοι, Α΄ Παγκόσμιος, επέκταση ελληνικών συνόρων, Μικρασιατική καταστροφή, προσφυγιά, Β΄ Παγκόσμιος, εμφύλιος) και την αντανάκλασή τους στο έργο του,
- την πεζογραφία της γενιάς του Μεσοπολέμου (ή γενιάς του 30), τα βασικά χαρακτηριστικά της (ανάπτυξη μυθιστορήματος, αστικός προσανατολισμός, ρεαλισμός ή μοντερνισμός, κλπ) και άλλους εκπροσώπους της (Μ. Καραγάτσης, Άγγελος Τερζάκης, Κοσμάς Πολίτης, Γιώργος Θεοτοκάς, Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος, κλπ),
- τα αντίστοιχα του έργου Ζωή εν τάφω ευρωπαϊκά έργα (Έριχ Μαρία Ρεμάρκ : Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό μέτωπο, Ανρί Μπαρμπύς: Η φωτιά) και τον αντιπολεμικό χαρακτήρα τους
-  τη γλώσσα του (αλλά και το ύφος του), όπως προκύπτει από την ανάγνωση των αποσπασμάτων.
[Εννοείται ότι ο δάσκαλος μπορεί, κατά την κρίση του, να παγώσει την εικόνα στα αντίστοιχα σημεία (πχ εικόνες Α΄ Παγκοσμίου, αναφορά στη γενιά του 30, ανάγνωση αποσπασμάτων, κλπ), ώστε να προκαλέσει διάλογο για το εκάστοτε θέμα.]

Εργασία
Μπορεί να γίνει τμηματική παρουσίαση της εισαγωγής της ταινίας, όπου γίνεται αφήγηση αποσπάσματος από τη «Ζωή εν τάφω» με παράλληλη προβολή εικόνων από τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο (μετά το πέρας της διδασκαλίας του ενός ή και των δύο σχετικών κειμένων του βιβλίου) και να κληθούν οι μαθητές να σχολιάσουν, να συζητήσουν ή να γράψουν σχετικά με το έργο και τον αντιπολεμικό του χαρακτήρα, στηριζόμενοι και στη χιουμοριστική (;) και άρα σαρκαστική πλευρά της γραφής στο συγκεκριμένο απόσπασμα (και μάλιστα σε σχέση με τις εικόνες που το συνοδεύουν). Γιούλη Χρονοπούλου

Σχολιάστε

Top