Το ντροπαλό παιδί και η ανάπτυξη αυτοεκτίμησης

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Νοε• 29•15

ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

 
Η ΣΧΕΣΙΟΔΥΝΑΜΙΚΉ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Πολλές φορές συναντούμε μαθητές ως εκπαιδευτικοί που δείχνουν μια υπερβολική συστολή, στα όρια της δειλίας ή της ντροπής. Αποσύρονται στην τάξη, δεν συμμετέχουν, φοβούνται τις επικρίσεις και τις αντιδράσεις των συμμαθητών τους.

Ως ένα βαθμό τα ντροπαλά παιδιά θεωρούνται «καλά» παιδιά καθώς δεν ενοχλούν στην τάξη. Είναι όμως έτσι; Πώς μπορούν να βελτιώσουν την επίδοσή τους αν οποιοδήποτε ερέθισμα του περιβάλλοντος προκαλεί περισσότερη ντροπή;ΝΤΡΟΠΑΛΟ ΠΑΙΔΙ

Μπορούμε να αναζητήσουμε τα αίτια στην ιδιοσυγκρασία του παιδιού, στην έλλειψη δυνατότητας ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων ή σε συναισθηματική ανασφάλεια κι έλλειψη εμπιστοσύνης στους γύρω του.

Ωστόσο αν η απόσυρση, η ντροπαλότητα και η φοβία διατηρηθούν σε βάθος χρόνου με έντονες αντιδράσεις πανικού σε περιπτώσεις κοινωνικής συνεύρεσης, ενδεχομένως να έχουμε την εδραίωση μιας κοινωνικής φοβίας ή άλλες διαταραχές προσωπικότητας.

Σε περίπτωση λήψης απόφασης τα πράγματα δυσκολεύουν και ο ρόλος της συμβουλευτικής και του επαγγελματικού προσανατολισμού είναι αναντικατάστατος.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ

Εικόνα1
1. Διερεύνηση της παιδικής ηλικίας (λανθάνοντα και φανερά μηνύματα απόρριψης, πιθανή κακοποίηση). Διερεύνηση του οικογενειακού ιστορικού. Το άτομο μαθαίνει να συνδιαλέγεται με τις παλιές του εμπειρίες με νέο τρόπο (από απόσταση και με προοπτική).
2. Το άτομο μαθαίνει να αξιολογεί τα μηνύματα που δέχεται (από ποιον προέρχεται το μήνυμα;, έχει αποδείξεις ότι απειλείται;, μήπως οφείλεται σε παλιές πληγές;)
3. Να μάθει να εκφράζει τις ανάγκες του, αντί να τις αφήνει να τις μαντεύουν οι άλλοι
4. Να ελέγχει τις γενικεύσεις της σκέψης του.
5. Να ελέγχει τα «πρέπει» του
6. Να αποδέχεται τις φιλοφρονήσεις (με ένα απλό ευχαριστώ)
7. Να διακρίνει το «είμαι άχρηστος γι αυτόν», από το «δεν αξίζω τίποτα».
8. Είναι γεγονός ότι στέλνουμε και δεχόμαστε ασαφή μηνύματα που δημιουργούν παρεξηγήσεις. Ας μη βιάζεται το άτομο να τα θεωρήσει δικά του ή ότι προέρχονται από άτομα που θέλουν να το απορρίψουν.
9. Όταν θέλει να εξετάσει τις προθέσεις του άλλου, μπορεί να ρωτήσει: «χθες παρατήρησα ότι…έτσι είναι;», «όταν το κάνεις αυτό…αισθάνομαι…», «την άλλη φορά θα ήθελα να..»
10. Η απελευθέρωση του θυμού μπορεί να γίνει λεκτικά, χωρίς να σωματοποιηθεί και να εκδηλωθεί στο μέλλον κάποια ασθένεια, ούτε να αποκρυφτεί.
11. Το άτομο μπορεί να απομακρυνθεί για λίγο από την εστία της έντασης με τη διαβεβαίωση ότι θα ξανάρθει.
12. Μπορεί ακόμη να απομακρυνθεί ψυχικά (μετρώντας για παράδειγμα ως το 10, ή με ένα ευφυολόγημα).
13. Χρειάζεται να έχει υπόψη του ότι υπάρχουν άνθρωποι που δεν θα πουν ποτέ συγγνώμη. Επομένως μην περιμένεις κάτι τέτοιο, οπωσδήποτε. Το σημαντικό είναι να εκφράσεις εσύ εκείνο για το οποίο νομίζεις ότι σε αδίκησε ο άλλος.Επίσης, μερικές φορές, είναι αναπόφευκτο να πει ο ίδιος συγγνώμη. Μπορεί να πει: «λυπάμαι που πληγώθηκες»
14. Να καταλάβουμε τα διαφορετικά πρότυπα ανατροφής που έχουμε λάβει από τις οικογένειες μας.
15. να διερευνούμε τυχόν μη ρεαλιστικούς και απραγματοποίητους στόχους, ή υψηλές προσδοκίες μας.
16. Να διατηρούμε τα όρια σαφή και να ξεφεύγουμε από την προβλητική ταύτιση
17. Να θυμόμαστε πάντα ότι «ο καθένας είναι ένα άτομο ξεχωριστό, διακριτό από τους άλλους».
18. Να ξέρεις ποιες είναι οι δικές σου ανάγκες , να τις εκφράζεις.
19. Να μπορείς να λες όχι
20. Ν μένεις λίγο μόνος σου για να σκεφτείς το χώρο και το είδος των αναγκών σου
21. Να σέβεσαι το χρόνο που χρειάζεται ο άλλος για να μένει μόνος του
22. Να σκέφτεσαι τις επιλογές που έχεις
23. Γράψε: «το γράμμα που δεν θα στείλεις ποτέ» και περιέχει όλους τους αρνητικούς χαρακτηρισμούς που σου έχουν αποδοθεί». Άλλαξε τους με άλλα θετικά στοιχεία για τον εαυτό σου.
24. Μάθε την αυτοπαρατήρηση, τον αυτοέλεγχο, κάνε την αυτοκριτική σου, προχώρησε στην αυτογνωσία.
ΣΧΕΤΙΚΟ VIDEOΕΔΩ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΠΕ02, ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ, MSc Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

Μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων
Μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου
Μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης κι Έρευνας της Συμπεριφοράς

Σχολιάστε

Top