Επαγγελματικός προσανατολισμός, μαθητές με ΔΕΠ-Υ και αναβλητικότητα

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Απρ• 21•25

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός σε παιδιά ή εφήβους με Διάσπαση Προσοχής (με ή χωρίς ΔΕΠ-Υ) απαιτεί ειδική προσέγγιση, γιατί συχνά αυτά τα άτομα έχουν:

person-icon-gif-25

  • Υψηλές δυνατότητες αλλά χαμηλή σχολική απόδοση
  • Δημιουργικότητα αλλά δυσκολία με δομή και ρουτίνα
  • Έντονα ενδιαφέροντα αλλά δυσκολία συγκέντρωσης σε μονότονες εργασίες
  • Αποφασίζουν γρήγορα χωρίς να το πολυσκεφτούν.

⚠️ Άρα ο παραδοσιακός επαγγελματικός προσανατολισμός δεν αρκεί. Πρέπει να γίνει με εστίαση στα εξής:


 1. Εντοπισμός Δυνατών Σημείων

  • Τα παιδιά με διάσπαση έχουν συχνά:
    • Ισχυρή φαντασία & δημιουργικότητα
    • Ενσυναίσθηση
    • Ταχύτητα σκέψης (αν και όχι πάντα με ακρίβεια)
    • Τάση για multitasking (όταν ενδιαφέρονται)

✔️ Στόχος είναι να τους αναγνωριστούν οι δεξιότητες τους, ακόμα και αν δεν αποτυπώνονται σε καλούς βαθμούς.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΒΛΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

  • 1. Τεχνική «5 λεπτών»
    Ξεκίνα λέγοντας στον εαυτό σου ότι θα δουλέψεις μόνο για 5 λεπτά. Συχνά αυτό είναι αρκετό για να ξεπεράσεις την αρχική αντίσταση και να συνεχίσεις.
  • 2. Σπάσιμο στόχων σε μικροβήματα
    Ο μεγάλος όγκος δουλειάς τρομάζει. Χώρισε τη δουλειά σου σε μικρές, διαχειρίσιμες ενέργειες με σαφές σημείο έναρξης.
  • 3. Ανταμοιβή μετά από επίτευξη
    Θέσε μικρές ανταμοιβές μετά από κάθε ολοκλήρωση (π.χ. ένα διάλειμμα, λίγη μουσική, έναν καφέ). Το μυαλό σου θα αρχίσει να συνδέει τη δράση με ευχάριστο αποτέλεσμα.
  • 4. Τεχνική Pomodoro
    Δούλεψε 25 λεπτά συγκεντρωμένα και κάνε 5 λεπτά διάλειμμα. Επαναλαμβάνεται. Είναι εξαιρετική για εστίαση και ξεπέρασμα της αναβλητικότητας.
  • 5. Αυτοσυμπόνια και κατανόηση
    Μην τιμωρείς τον εαυτό σου για την αναβλητικότητα. Αντιθέτως, κατανόησε τι την προκαλεί: φόβος αποτυχίας; τελειομανία; εξάντληση; Η κατανόηση οδηγεί σε καλύτερη διαχείριση.
  • 6. Οπτικοποίηση αποτελέσματος
    Φαντάσου πώς θα αισθάνεσαι όταν ολοκληρώσεις αυτό που αναβάλλεις. Αυτό δημιουργεί θετικό κίνητρο.
  • 7. Αλλαγή περιβάλλοντος
    Μικρές αλλαγές στον χώρο (π.χ. καθαρό γραφείο, απομάκρυνση κινητού) μπορούν να μειώσουν τους περισπασμούς και να ενισχύσουν την ενεργοποίηση.

Βιβλία & Επιστημονικά Συγγράμματα

  1. Barkley, R. A. (2014). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. Guilford Press.
    ➤ Κλασικό έργο για την κατανόηση της ΔΕΠ-Υ και των επιπτώσεών της σε μαθησιακό και επαγγελματικό επίπεδο.
  2. Dendy, C. A. Z. (2006). Teaching Teens with ADD, ADHD & Executive Function Deficits. Woodbine House.
    ➤ Περιέχει πρακτικές στρατηγικές για εφήβους στο σχολείο και στην προετοιμασία για την ενήλικη ζωή.
  3. Wilmshurst, L. (2017). Essentials of Child and Adolescent Psychopathology. Wiley.
    ➤ Περιγράφει την επίδραση των ψυχολογικών δυσκολιών, όπως η ΔΕΠ-Υ, στον επαγγελματικό σχεδιασμό.
  4. Brown, T. E. (2013). A New Understanding of ADHD in Children and Adults: Executive Function Impairments. Routledge.
    ➤ Εστιάζει στο προφίλ των γνωστικών λειτουργιών και στην επαγγελματική καθοδήγηση.
  5. Krumboltz, J. D., & Levin, A. S. (2004). Luck Is No Accident: Making the Most of Happenstance in Your Life and Career. Impact Publishers.
    ➤ Χρήσιμο για καθοδήγηση νέων με δυσκολίες οργάνωσης και αυτορύθμισης, από το μοντέλο «happenstance».

Επιστημονικά Άρθρα

  1. Gomez, R., et al. (2013). ADHD and career outcomes in young adulthood: A systematic review. Journal of Attention Disorders, 17(7), 555–564.
    ➤ Εξετάζει τις επαγγελματικές επιπτώσεις της ΔΕΠ-Υ.
  2. Kochhar-Bryant, C. A. (2008). Transition to Postsecondary Education for Students With Disabilities. Focus on Exceptional Children, 40(8), 1–15.
    ➤ Πολύ χρήσιμο για μετάβαση από το σχολείο σε σπουδές/καριέρα.

Ελληνικές Πηγές

  1. Τσαλίκογλου, Φ. (2005). Ο εαυτός σε δοκιμασία: Ταυτότητα και εκπαίδευση. Εκδ. Μεταίχμιο.
    ➤ Θίγει το ζήτημα της ταυτότητας στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό.
  2. Καμπουρόπουλος, Χ. (2009). Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας. Εκδ. Gutenberg.
    ➤ Καλή βάση για την ελληνική πραγματικότητα του επαγγελματικού προσανατολισμού.

 

Σχολιάστε

Δήλωση προσβασιμότητας
Top