Ελληνική Γλώσσα (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία) Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Ημερήσιου και Εσπερινού ΓΕΛ
Μπιλανάκη Ελευθερία
Κείμενο 1
Η αυτοεκτίμηση του παιδιού
Κείμενο της Παναγιώτας Κυπραίου, ψυχοθεραπεύτριας και Συντονίστριας Σχολών Γονέων. Αντλήθηκε από την ιστοσελίδα www.psychotherapeia.net.gr στις 27.9.2021.
1.Αυτοεκτίμηση είναι η αξία που δίνουμε στον εαυτό μας, η γνώση και αίσθηση που έχουμε για όλα όσα θεωρούμε ότι είμαστε. Καλή αυτοεκτίμηση σημαίνει ότι έχεις μια υγιή εικόνα για τον εαυτό σου, μια ήρεμη αίσθηση ότι αξίζεις, ότι είσαι ικανός, μοναδικός, ότι σε αγαπάνε και νιώθεις γενικά ικανοποιημένος με τον εαυτό σου.Αυτοεκτίμηση είναι…..Καλή αυτοεκτίμηση σημαίνει ότι έχεις μια υγιή εικόνα…
- Ορισμός: Τι σημαίνει για εσένα η αυτοεκτίμηση; Γράψε έναν δικό σου ορισμό.
- Σημασία: Γιατί πιστεύεις ότι είναι σημαντική η αυτοεκτίμηση στην εφηβεία;
- Παράγοντες: Ποιοι παράγοντες πιστεύεις ότι επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση ενός εφήβου; (π.χ., οικογένεια, φίλοι, σχολείο, ΜΜΕ)
Φύλλο Εργασίας 2: Αναγνώριση Δυνατών Σημείων
- Κατάλογος: Φτιάξε έναν κατάλογο με 5-10 πράγματα που σου αρέσουν στον εαυτό σου. (π.χ., προσωπικότητα, δεξιότητες, εμφάνιση)
- Επιτεύγματα: Γράψε για 3 επιτεύγματά σου, μικρά ή μεγάλα, για τα οποία είσαι περήφανος/η.
- Θετικά Χαρακτηριστικά: Ζήτησε από έναν φίλο ή μέλος της οικογένειας να σου πει 3 θετικά χαρακτηριστικά που βλέπει σε εσένα.
Φύλλο Εργασίας 3: Αντιμετώπιση Αρνητικών Σκέψεων
- Αναγνώριση: Γράψε 3 αρνητικές σκέψεις που έχεις συχνά για τον εαυτό σου.
- Αμφισβήτηση: Για κάθε αρνητική σκέψη, γράψε μια θετική και ρεαλιστική εναλλακτική.
- Στρατηγικές: Ποιες στρατηγικές μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να αντιμετωπίσεις τις αρνητικές σκέψεις; (π.χ., θετικές επιβεβαιώσεις, συζήτηση με έναν έμπιστο, άσκηση)
Φύλλο Εργασίας 4: Θέτοντας Ρεαλιστικούς Στόχους
- Στόχοι: Θέσε 3 ρεαλιστικούς και εφικτούς στόχους που θέλεις να πετύχεις. (π.χ., ακαδημαϊκοί, κοινωνικοί, προσωπικοί)
- Βήματα: Για κάθε στόχο, γράψε τα βήματα που θα ακολουθήσεις για να τον πετύχεις.
- Ανταμοιβή: Πώς θα ανταμείψεις τον εαυτό σου όταν πετύχεις κάθε στόχο;
Φύλλο Εργασίας 5: Ενίσχυση της Αυτοφροντίδας
- Δραστηριότητες: Φτιάξε έναν κατάλογο με δραστηριότητες που σε κάνουν να νιώθεις καλά και να χαλαρώνεις. (π.χ., άσκηση, χόμπι, χρόνος με φίλους)
- Πρόγραμμα: Δημιούργησε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα αυτοφροντίδας, εντάσσοντας σε αυτό τις δραστηριότητες που επέλεξες.
- Αυτοσυμπόνια: Τι σημαίνει για εσένα η αυτοσυμπόνια και πώς μπορείς να την εφαρμόσεις στην καθημερινότητά σου;
Βιβλιογραφία
- Παπάνης, Ε. Αυτοεκτίμηση: θεωρία και αξιολόγηση, Εκδ. Σιδέρη, 2001
- http://ppy.aegean.gr/site/ext-files/bibliothiki/2011-i-aytoektimisi-theoria-kai-aksiologisi.pdf
- Δημητρόπουλος Ε. (20012). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση του Μαθητή. Θεωρία-Πράξη-Προβλήματα. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
- Μακρή-Μπότσαρη Ε. (1996). Δομή και προσδιοριστικοί παράγοντες της αυτοαντίληψης των Ελληνόπουλων.
- Μαυρογιώργος Γ. (1993). Εκπαιδευτικοί και Αξιολόγηση. Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση.
- Coopersmith, S. (1967) The antecedents of Self-Esteem. San Francisco: W.H. Freeman and Company.
- Harter, S. (1999) The construction of the Self. New York: Guilford Press.
- Mruck, C.J. (1999) Self-Esteem: Research, Theory and Practice. London: Free Association Books.
- Jarvis, P. A. & Justice, E. M. (1992). Social sensitivity in adolescents and adults with learning disabilities. Adolescence, 27 (108), 977- 989.
- Plummer D. (2007). Παιχνίδια Αυτοεκτίμησης για παιδιά. Εκδόσεις: Πατάκη.
- Zeleke, S. (2004). “Self-concepts of students with learning disabilities and their normally achieving peers: a review”, European Journal of Special Education, vol. 19, no. 2, June, pp. 161-165.
- Chevalier Α., Gibbons S., Thorpe A., Snell M., Hoskins S. (2008). Students’ academic self-perception [on line]. Available: http://cee.lse.ac.uk/cee%20dps/ceedp90.pdf [3/07/09].
- Μία σύνοψη της θεωρίας του Rogers
- Η πυραμίδα των αναγκών του Mashlow
- Ο Carl Rogers μιλάει για την βασική αρχή της προσωποκεντρικής θεραπείας
- O Carl Rogers μιλάει για την εμπαθητική κατανόηση https://youtu.be/AxqKhzcDgSo
- Παντελιάδου Σ., Πατσιοδήμου Α., Μπότσας Γ. (2004). Οι μαθησιακές δυσκολίες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πρόσβαση [on line]:
- Χατζηχρήστου Χ., Hopf D. (1992). Αυτοαντίληψη μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης


