Η εμπιστοσύνη στην ομάδα και η μάθηση μέσω ρόλων στο σχολείο

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Μαρ• 18•19

Μηχανισμοί άμυνας που δυσκολεύουν τη λειτουργία της μάθησης στην ομάδα:

διχαστική σκέψη, προβολή, μεταβίβαση ευθύνης

Στις περιπτώσεις αυτές τα άτομα έρχονται αντιμέτωπα με προσωπικούς φόβους, όπως

  1. ο φόβος της έκθεσης,
  2. ο φόβος της μη αναγνώρισης της συμμετοχής τους στην ομάδα,
  3. ο φόβος ότι δεν θα μάθουν χωρίς την παραδοσιακή διδακτική μέθοδο
  4. και ο φόβος της απόρριψης.

Εικόνα2
Η μεταβίβαση  δεν αναφέρεται σε οποιαδήποτε συμπεριφορά ή αντίδραση των εκπαιδευομένων, αλλά μόνο σε αυτή η οποία:

α� δεν αφορά άμεσα τις ενέργειες τον εκπαιδευτή, και επομένως δεν είναι αναμενόμενο η αρνητική συμπεριφορά να στρέφεται στο πρόσωπό του

β� αποτελεί επανάληψη αντιδράσεων που αφορούσαν σημαντικά πρόσωπα στη ζωή του ατόμου στο παρελθόν

Η ‘συνεργατική μάθηση’ αποτελεί μια διεργασία κατά την οποία μικρές, ετερογενείς και αλληλοεξαρτώμενες ομάδες εκπαιδευομένων συν-κατασκευάζουν τη γνώση

Στη διεργασία αυτή η συναίνεση είναι απαραίτητη, καθώς μόνο με αυτή τα μέλη της ομάδας θα μπορέσουν να ακούσουν, να εμβαθύνουν, να κατανοήσουν και τελικά να αποδεχθούν τις απόψεις των άλλων

ΟΙ ΡΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΚΑΙ Η ΜΑΘΗΣΗ

.Σύμφωνα με τον (Γκιάστας, 2008:240-249 · Γκιάστας, 2003:164-170 · Γκιάστας, χ.χ.:26-31 ·Καλογρίδη, χ.χ.) «το πλέγμα των ρόλων στην ομάδα ψυχολογικής βάσης»(σελ.25) δίνει τους ρόλους: του ηγέτη, του ¨αποδιοπομπαίου τράγου¨, του παρείσακτου, του αντιρρησία, του συντονιστή/εκπαιδευτή. Σύμφωνα με τον ίδιο ερευνητή:

Ο ηγέτης: «είναι ο κατ εξοχήν εκφραστής της κουλτούρας της ομάδας»(σελ.240) και έχει συνήθως ισχυρή κοινωνική επιρροή. Τα μέλη συνήθως συσπειρώνονται γύρω του, τον ακούν, τον σέβονται, τον θαυμάζουν, δεν του εναντιώνονται εύκολα αλλά μπορεί και να τον ζηλεύουν. Ανάλογα με την ομάδα μπορεί να είναι σιωπηλός ή ομιλητικός.

    • τραγοςΟ ¨αποδιοπομπαίος τράγος¨: τα χαρακτηριστικά του «προσδιορίζονται από το ομαδικό άγχος»(σελ.241). Τα μέλη συνήθως τον επικρίνουν, απαξιώνουν, κοροϊδεύουν νιώθοντας καλύτεροι από αυτόν. Κρατάει την ομάδα όμως ενωμένη αφού εκτονώνει το συλλογικό άγχος που εκφράζεται ως επιθετικότητα της ομάδας ή προς τα υπόλοιπα μέλη ή προς έξω ομάδες. Για το λόγο αυτό αν θελήσει να φύγει από την ομάδα εκείνη προσπαθεί να τον συγκρατήσει.
    • Ο παρείσακτος: συνήθως βρίσκεται στο χώρο αλλά δεν είναι μέλος της ομάδας. Είναι ξένο σώμα σε ζωντανό οργανισμό με αποτέλεσμα ή θα αφομοιωθεί είτε θα απομονωθεί ανάλογα με την ισχυροποίηση και την συνεκτικότητα της ομάδας και φυσικά ανάλογα με την προσαρμοστικότητα του ατόμου. Αν συγκεντρώσει αρνητικά συναισθήματα πιθανόν να εξελιχθεί και σε ¨αποδιοπομπαίο τράγο¨
    • Ο αντιρρησίας:  υφίσταται σε δυο μορφές. Η πρώτη μορφή είναι η σύμφωνη με την ομάδα διατύπωση αντίρρησης οπότε μπορεί να υποδηλώνει και ηγετική θέση. Η δεύτερη μορφή είναι η ασύμφωνη με την ομάδα διατύπωση αντίρρησης που προξενεί δυσανασχέτηση ή δυσφορία στην ομάδα η οποία σε συνεργασία με την ακαμψία του μέλους της ομάδας πιθανόν να αποτελέσει πρόβλημα για όλους.
    • Ο συντονιστής/εκπαιδευτής: διαφοροποιείται από τους προηγούμενους ρόλους ανήκοντας στην ομάδα έργου έχοντας θεσμικό ρόλο. Κρατάει ίσες αποστάσεις από τα μέλη της ομάδας, ζεστό, φιλικό, συνεργατικό κλίμα όπου κυριαρχεί ο αλληλοσεβασμός. Είναι ο «εγγυητής του πλαισίου της εκπαιδευτικής διαδικασίας»(σελ248). Προσοχή χρειάζεται να μην ¨χάνει¨ την θέση του, να μην υπερβαίνει το ρόλο του και κυρίως να μην ¨μπαινοβγαίνει¨ σ? αυτόν δημιουργώντας δυσχερή λειτουργία, σύγχυση, ανησυχία και συγκρούσεις στην ομάδα.
    • ΠΗΓΗ ΕΑΠ

ΙΝΕ/ΓΣΕΕ

ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ, άρθρο κ. Μπιλανάκη
ΟΙΚΟΣΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ , άρθρο κ. Μπιλανάκη

ΠΗΓΗ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
KΔΒΜ
ΒΙΟΝ
ΑΣ ΔΟΥΛΕΨΟΥΜΕ ΜΑΖΙ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΠΕ02, ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ, MSc Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας
Μπορείς να υποβάλλεις τις απορίες σου φορμαΕΔΩ

Σχολιάστε

Top