Οι μαθησιακές δυσκολίες και τα προβλήματα προσαρμογής. Ανίχνευση και αντιμετώπιση

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Απρ• 05•23

Οι μαθησιακές δυσκολίες αφορούν ετερογενή ομάδα διαταραχών που αναφέρονται στην εκμάθηση και χρήση των λειτουργιών Του λόγου, /Της ανάγνωσης,/της γραφής,/ της λογικής σκέψης  /μαθηματικών ικανοτήτων.

[National Joint Committee on Learning Disabilities]

Μαθησιακές δυσκολίες

Η δυσλεξία αποτελεί την πιο μελετημένη μορφή μαθησιακών δυσκολιών και αφορά τη δυσκολία στην παραγωγή γραπτού λόγου.

Εκδηλώνεται με διάφορους βαθμούς σοβαρότητας στους τομείς:

φωνολογικό, επεξεργασία, ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία, αριθμητική

Εφηβική ηλικία και μαθησιακές δυσκολίες

Ανάγνωση: Βραδύτητα

Γραφή: ορθογραφικά λάθη, δυσανάγνωστο γραπτό

  • Απουσία δομής, Δυσκολίες συσχέτισης, Δυσκολίες σχηματισμού σύνθετων προτάσεων
  • Αριθμητική:: Λάθη απλών υπολογισμών, Λάθος στη μεταφορά από το πρόχειρο στο καλό

Δυσορθογραφία -    Αγραφία – Δυσγραφία –Κακογραφία

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στην ορθογραφία κάνουν λάθη που είναι ανάλογα με τα λάθη παιδιών μικρότερης ηλικίας, τα οποία βρίσκονται στο ίδιο στάδιο ανάπτυξης ορθογραφικής δεξιότητας.

Παράγουν δυσανάγνωστα κείμενα, μπερδεύουν τα πεζά με τα κεφαλαία γράφουν γράμματα με άνισες αποστάσεις, ατελείς λέξεις, μπερδεύουν ενικό με πληθυντικό

Δεν μπορούν να γράφουν δικά τους κείμενα ή να αντιγράφουν από βιβλίο ή πίνακα

Χαρακτηριστικά

• Αδέξιο κράτημα

• Προβληματική θέση καρπού, σώματος, θέσης

• Άβολή στάση σώματος

• Πόνος και κούραση

• Ακαταστασία στα γραπτά

• Ανάμειξη κεφαλαίων και πεζών, ανάμειξη κάθετης και πλάγιας ή συνεχους γραφής

• Ημιτελείς λέξεις

• Υπερβάσεις περιθωρίων

• Ακατάλληλο διάστημα μεταξύ λέξεων

• Δυσκολία στην οργάνωση σκέψεων

3. Δυσκολίες κατανόησης κειμένου

Δυσκολίες στη γραμματική και συντακτική δομή του κειμένου

Αν υπάρχει πυκνότητα νοημάτων ή μεταφορικός ή μακροσκελής λόγος η δυσκολία είναι μεγαλύτερη.

 Δυσαναγνωσία

Μικρές ή μεγάλες δυσκολίες στην επεξεργασία και αναγνώριση γραμμάτων, συλλαβών, μεμονωμένων λέξεων, στην ικανότητα κατανόησης κειμένου, ικανότητα μεγαλόφωνης ανάγνωσης και εκτέλεσης σχολικών καθηκόντων

  • παραμορφώσεις,
  • υποκαταστάσεις,
  • βραδύτητα,
  • δισταγμοί,
  • απώλεια θέσης στο κείμενο,
  • ανακριβής χωρισμός φράσεων,
  • αναστροφές λέξεων μέσα στο κείμενο,
  • λάθη στην κατανόηση,
  • αδυναμία ανάκλησης γογεγονότων, εξαγωγής συμπερασμάτων,
  • δυσκολίες συμπεριφοράς,
  • μειωμένη αυτοεκτίμηση,
  • προβλήματα προσαρμογής ,

  • ελλιπής παρακολούθηση

  • Δυσκολίες κατανόησης κειμένου

  • Δυσκολίες παραγωγής λόγου
  • Συμβουλευτική
  • Σε κάθε περίπτωση προηγείται αξιολόγηση της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής του μαθητή στην τάξη.

Μαθησιακές δυσκολίες

 

Οδηγός για εκπαιδευτικούς

Εκπαιδευτικές και θεραπευτικές προσεγγίσεις- άτυπα εργαλεία αξιολόγησης

Μπιλανάκη Ελευθερία

Επικοινωνία: elmpilanaki@gmail.com

 

Σχολιάστε

Top