Προς μια αυτόνομη διαβίωση

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Ιουν• 19•15

Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Από την Μπιλανάκη Ελευθερία

Τα άτομα με ειδικές ανάγκες, όπως είναι γνωστό, αποτελούν ένα μεγάλο, αν και παραγνωρισμένο τμήμα του πληθυσμού. Είναι μια ανομοιογενής ομάδα που παρουσιάζει αποκλίσεις από το μέσο όρο στη νοημοσύνη,  στις αισθητηριακές λειτουργίες (όραση, ακοή, κίνηση) , συναισθηματικές δυσκολίες, ψυχοκοινωνικά προβλήματα.

Συγκεκριμένα, τα ΑΜΕΑ υστερούν στη γνωστική και σχολική επίδοση, παρουσιάζουν διογκωμένες συναισθηματικές διαταραχές και προβλήματα κοινωνικής προσαρμογής,  μερικές φορές δυσκολίες στην αυτοεξυπηρέτηση και στην επιβίωση.

ΣΠΟΥΔΕΣ -ΕΡΓΑΣΙΑ

Οι σπουδές διακόπτονται ή εγκαταλείπονται ή ακόμη γίνονται πεδίο συγκρούσεων στο οποίο το βάρος ευθύνης για την ανεπαρκή επίδοση μετατοπίζεται στο διδάσκοντα.

Ακόμη, δεν βρίσκουν εύκολα το κατάλληλο εργασιακό πλαίσιο ή παρατούν τις προσπάθειες εργασιακής απασχόλησης μόλις συναντήσουν κάποιο εμπόδιο. Αν δεν απασχοληθούν σε εργαστήρια προστατευμένης αγωγής, αρκούνται στα επιδοτούμενα προγράμματα του ΟΑΕΔ, ή μένουν στο σπίτι επιβαρύνοντας οικονομικά τους γονείς.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ

Δυσκολίες συναντούν και στη σύναψη κοινωνικών δεσμών και φιλικών σχέσεων με συχνό φαινόμενο την απόσυρση από τις κοινωνικές συναλλαγές και την προσφυγή σε ένα ηλεκτρονικό κόσμο.

Οι ίδιοι αισθάνονται ότι δεν είναι «κανονικοί»  ή «όμορφοι» και ο φόβος να προσεγγίσουν τον άλλο γιγαντώνεται.

Η δύσκολη θέση τους χειροτερεύει από τα στερεότυπα και τις κοινωνικές προκαταλήψεις των άλλων απέναντι στο «διαφορετικό».

ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Η πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες δυσχεραίνεται από την ύπαρξη εσωτερικών εμποδίων, το αίσθημα της αυτοεγκατάλειψης και της απογοήτευσης από την προσωπική τους αδυναμία. Παράλληλα δεν ενισχύεται η πρόσβαση τους καθώς δεν υπάρχουν τρόποι προσέγγισης με ειδικές ράμπες κλπ.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ
Η ανάπτυξη αυτοεκτίμησης και η καλλιέργεια μεταγνωστικών, κοινωνικων και συναισθηματικών δεξιοτήτων είναι απαραίτητο βήμα προς την αυτόνομη διαβίωσή τους.

Εικόνα4
Οι γονείς ή οι συγγενείς των ατόμων με ειδικές ανάγκες έχουν κι αυτοί να αντιμετωπίσουν τα δικά τους προβλήματα και επιπλέον αυτά των παιδιών τους. Οι μειονεξίες των παιδιών τους ερμηνεύονται ως μειονεξίες των ίδιων. Έτσι τους κυριεύει ένα βαθύτατο αίσθημα ενοχής για πράξεις ή παραλείψεις του παρελθόντος και μια θλίψη για τις ανάγκες της καθημερινότητας  που αποτελεί ένα Γολγοθά που δεν τελειώνει.

Η απώλεια της αυτοεκτίμησης του γονέα  έχει αντανάκλαση στις σχέσεις των συζύγων. Ομηρικοί καυγάδες διεξάγονται μεταξύ των γονέων που δηλητηριάζουν την ατμόσφαιρα και δυσχεραίνουν την ψυχοσωματική ανάπτυξη του ατόμου με ειδικές ανάγκες.

Ορισμένοι γονείς σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να αρνηθούν την ιδιαιτερότητα του παιδιού τους. Υπό την πίεση του κοινωνικού περίγυρου, υιοθετούν την άποψη ότι «τίποτε δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα».

Η συνειδητοποίηση κι αποδοχή του προβλήματος γίνεται μια μακρά διαδικασία στο χρόνο με δυσκολίες και πισωγυρίσματα.

Η συμβουλευτική των γονέων αποτελεί έτσι μια ενδεδειγμένη λύση, είτε αυτή διεξάγεται ατομικά, είτε ομαδικά με σκοπό την αυτόνομη διαβίωση και την κοινωνική ένταξη.

Οι γονείς που περιποιούνται τα παιδιά τους έχουν την ευκαιρία με αυτόν τον τρόπο να μοιραστούν τα συναισθήματά τους  Μπορούν επίσης να κατανοήσουν τα προβλήματα των παιδιών τους σε ένα νέο γνωστικά πλαίσιο .Έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν τις πληροφορίες εκείνες που θα τους κατευθύνουν στις υπάρχουσες δυνατές κι εφικτές λύσεις.
ΣΧΕΤΙΚΑ
ΑΜΕΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΑΝΤΕΛΙΑΔΟΥ
ASBERGER
ΑΥΤΙΣΜΟΣ
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Π.Ι
Ε ELIKO
IEΠ
PROSVASIMO
MHΛΙΑ

Σχολιάστε

Top