Το κόμικ ως κειμενικό είδος

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Νοε• 06•22

Α. ΚΕΙΜΕΝΑ

Κείμενο 1

 

[Τα κόμικς και οι υποστηρικτές τους]

 

Προβάλλοντας τα θετικά στοιχεία των κόμικς, οι υποστηρικτές τους ισχυρίζονται ότι αυτά αρθρώνουν έναν κριτικό λόγο για την ίδια την κοινωνία, εκφράζουν μηνύματα ανθρωπιστικά, αποδεσμευμένα από ρατσιστικές προκαταλήψεις και αισθήματα υπεροχής απέναντι σε κάποιες ομάδες ανθρώπων ή τάσεις επιβολής σε λαούς του Τρίτου Κόσμου. Καταδικάζουν κάθε μορφή φασισμού, στηλιτεύουν τα απολυταρχικά καθεστώτα, αμφισβητούν τους φορείς εξουσίας. Καταπιάνονται με προβληματισμούς της εποχής και αποτελούν απάντηση στον αμερικάνικο καπιταλισμό και ιμπεριαλισμό που επιβλήθηκε στους χώρους της επικοινωνίας και της τέχνης. Οι υποστηρικτές των κόμικς θεωρούν εξάλλου ότι η βία, η εγκληματικότητα και η σεξουαλική διάσταση της βίας δεν παρουσιάζεται μόνο στα κόμικς, αλλά και στη λογοτεχνία, ακόμα και στη λογοτεχνία για παιδιά, ή σε μεγαλύτερο βαθμό στις περιγραφές των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Ο αναγνώστης των κόμικς δεν είναι μόνο παθητικό «υποκείμενο», αλλά και ενεργοποιημένο «πρόσωπο». Τα κόμικς είναι ερεθίσματα του νου και της φαντασίας και η εικόνα τους δεν είναι ούτε απλή ούτε ευκολοδιάβαστη. Συμπυκνώνει πληροφορίες που πρέπει να ερμηνευτούν. Οι χαρακτήρες που παρουσιάζονται στα κόμικς δεν είναι πάντα φανταστικά δημιουργήματα, αλλά συχνά πραγματικοί εκφραστές συγκεκριμένων ηθικών, κοινωνικών και ιδεολογικών αξιών. Έτσι επέρχεται ένα είδος «κάθαρσης» του αναγνώστη, καθώς αυτός ταυτίζεται με τον ήρωα των κόμικς. Οι ήρωες, τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους, δεν είναι τυποποιημένοι, συμβατικοί, έχουν ο καθένας τους τα ιδιαίτερα εκείνα χαρακτηριστικά που τους κάνουν ξεχωριστούς. Κάποτε η προσωπικότητά τους είναι δανεισμένη από υπαρκτά πρόσωπα. Συχνά συναντάμε την ανθρώπινη εκδοχή του ρομαντικού ήρωα με αξίες, αρχές και πολιτική συνείδηση, που πιστεύει στη φιλία, τρέφει σεβασμό στις γυναίκες και γενικά λειτουργεί ως θετικό πρόσωπο.

Επιπλέον, τα κόμικς περιέχουν εικαστική ευαισθησία, καθώς η αισθητική τους παρουσίαση είναι ιδιαίτερα επιμελημένη, από το εξώφυλλο ως την τελευταία λεπτομέρεια και τη σχεδιαστική ακρίβεια. Περιέχουν εικαστικές λύσεις π.χ. την αίσθηση της απόστασης και της προοπτικής. Εικαστικά κινήματα μοντέρνας τέχνης, με χαρακτηριστική περίπτωση την Pop Art, έχουν εντάξει τα κόμικς στη θεματική τους (Λιχνεστάιν, Γουόρχολ, κ.ά.).

 

Τα αποτελέσματα ερευνών εξάλλου δείχνουν πως το λεξιλόγιο των εικονογραφημένων ούτε φτωχό είναι ούτε καθηλωμένο σε μια αυθαίρετη γραμματική κι ένα αιρετικό συντακτικό. Στα περισσότερα κόμικς, οι ονοματοποιίες και οι άσχημες εκφράσεις κατέχουν ένα απειροελάχιστο ποσοστό του συνολικού λόγου. Μάλιστα έχει διαπιστωθεί ότι συχνά τα παιδιά χρησιμοποιούν, όταν μιλούν, ηχοποιήσεις ή ονοματοποιίες, όπως μπαμ, κρατς, σνιφ, αούχ, κ.ά. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν γνωρίζουν τις λέξεις «σύγκρουση», «γδούπος», «λυγμός», «πόνος», «θλίψη»,

«πυροβολισμός», «κλάμα», κ.ά. Ιδιαίτερα χρήσιμα μπορούν να αποδειχθούν τα κόμικς για τα παιδιά που πρωτοξεκινούν την ανάγνωση, καθώς παρουσιάζουν νέες λέξεις εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιο των παιδιών. Τα κόμικς μπορούν να αποτελέσουν τη γέφυρα που ενώνει τη ζωγραφική με τη λογοτεχνία, αλλά και το εύκολο και ευχάριστο ανάγνωσμα με το καλό λογοτεχνικό βιβλίο.

 

Στ. Γρόσδος, Η διδακτική της λογοτεχνίας – Comic(o)παιχνίδια. Στο: Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού, τεύχος 71, Σεπτ-Οκτ. 2011, 180-181(διασκευή).


 

Κείμενο  2

IUAKH KOMIK 2

 

 

Κείμενο 3

 Ιθάκη Κ. Καβάφη

Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε.
Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,
ήδη θα το κατάλαβες η Ιθάκες τί σημαίνουν.

 

 

 

ΘΕΜΑ 1ο

1ο υποερώτημα

Να αποδώσετε περιληπτικά τα θετικά των κόμικς  (80 – 100 λέξεις)σύμφωνα με τις πληροφορίες στο Κείμενο 1.

 

2ο υποερώτημα

Αφού διαιρέσετε τη δεύτερη παράγραφο (Ο αναγνώστης…ως θετικό πρόσωπο)

του κειμένου σε δύο παραγράφους  να αποδώσετε το νόημα τους.

 

3ο υποερώτημα

 

Να γράψετε μία πρόταση για καθεμιά από τις ακόλουθες λέξεις/φράσεις του κειμένου με την έντονη γραφή: ανθρωπιστικά, προκαταλήψεις, συμβατικοί, πολιτική συνείδηση, αιρετικό. Φροντίστε, ώστε μέσα από την πρόταση να γίνεται φανερή η σημασία της κάθε λέξης (μπορείτε να διαφοροποιήσετε τον γραμματικό τύπο ως προς την πτώση, το γένος, τον αριθμό κ.λπ.).Γ. (Μονάδες 15)

 

ΘΕΜΑ 2ο Με αφορμή τις απόψεις του άρθρου που διαβάσατε, σε προσχεδιασμένο προφορικό λόγο να καταθέσετε τις απόψεις σας σχετικά με την επίδραση των κόμικς στα παιδιά.


ΘΕΜΑ 3Ο. α. Πώς ερμηνεύετε το περιεχόμενο της εικόνας στο Κείμενο 2 σε σχέση με το φιλοσοφικό μήνυμα του ποιήματος «Ιθάκη» του Κ. Καβάφη.

Β. Να δικαιολογήσετε τη χρήση του ρηματικού προσώπου που κυριαρχεί στο ποίημα.

 

ΘΕΜΑ 4ο

Να συσχετίσεις το κείμενο 2 με το κείμενο 3. Συμφωνείς ή διαφωνείς με τη τελική φράση του ποιήματος;

Να εκφράσεις τις απόψεις σου σε κείμενο 12—150 λέξεις.

 

Εικόνα2

ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ

ΟΜΑΔΑ 1Η

 

Γιάννης  Ιατρού
Κόμικς: Η 9η Τέχνη – μία ευπρόσιτη μορφή ψυχαγωγίας

ΟΜΑΔΑ 2Η

 

ΚΕΙΜΕΝΟ 2

Η ελληνική σκηνή του κόμικ ανθίζει

Άθως Δημουλάς

ΚΕΙΜΕΝΟ 3

ΟΜΑΔΑ 3Η

Το ελληνικό graphic novel – Νεοελληνική λογοτεχνία σε κόμικς

Τ. Καπλάνης

Από το ένα μέσο στο άλλο

 

 

Σχολιάστε

Top