Το στίγμα της ψυχικής νόσου, η αντιμετώπιση των διαταραχών και το σχολείο

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Απρ• 01•19

Το στίγμα για την ψυχική νόσο συχνά συνυπάρχει με προκαταλήψεις και στερεότυπα και εμποδίζει την πρόσβαση των ασθενών σε δομές υγείας.

Μήπως πρέπει να αλλάξουμε ως κοινωνία, να μάθουμε και να πληροφοηθούμε, να ευαισθητοποιηθούμε;

Πώς θα προσεγγίσουμε τις δομές ψυχικής υγείας

Τί μπορεί να κάνει το σχολείο;

ΣΟΒΑΡΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΕΦΗΒΕΙΑΣΔΙΑΦΟΡΟΙ ΤΥΠΟΙ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ

ΝΟΗTIKH ΥΣΤΕΡΗΣΗ

 

-      Φοβίες.
-      Πανικός / αγοραφοβία.
-      Γενικευμένη αγχώδης διαταραχή.
-      Ψυχαναγκαστική – καταναγκαστ ική διαταραχή.
-      Μετατραυματική διαταραχή.
-      Νευρική ανορεξία / βουλι μία.
-      Ψυχοσωματικές ασθένειες.
-      Αυτοκτονία, κατάθλιψη.
-      Ψυχώσεις.

Κοινωνικοπαθολογική συμπεριφορά.

-      Αλκοολισμός, ναρκωτικά.
-      Ροπή προς την παραβατικότητα.

 

Οι συναισθηματικές διαταραχές στην εφηβεία

 

( αγχώδεις νευρώσεις: φοβίες, κατάθλιψη, εμμονές και ψυχώσεις)

Κατάθλιψη: σύμπτωμα, Διάθεση , νόσος

Πρωτογενής  : Απόσυρση από την κοινωνική ζωή, τις αθλητικές δραστηριότητες, διαταραχές της συγκέντρωσης στο σχολείο, στον ύπνο, στην όρεξη κλπ
Δευτερογενής: Ως συνέπεια μιας σοβαρής απώλειας ή τραυματικής κατάστασης ή ύστερα από μια αναστάτωση στην οικογενειακή ζωή του εφήβου.
Συννοσηρότητα: με άλλες ψυχιατρικές διαταραχές: ψυχογενής ανορεξία, κατάχρηση οινοπνεύματος ή ναρκωτικών, ψυχοπαθητική συμπεριφορά, ψυχαναγκαστικά σύνδρομα και σοβαρή ανικανότητα στη μάθηση
Εκλυτικό αίτιο: Απώλεια σημαντικού άλλου
Συμπτώματα: Διαταραχές διατροφής  και ύπνου, Ψυχοκινητική επιβράδυνση, Ανημπόρια, Απαισιόδοξη σκέψη για το μέλλον, Συμπεριφορές υψηλού κινδύνου  π.χ. αλκοόλ, ναρκωτικά, επικίνδυνη οδήγηση, Απόπειρα αυτοκτονίας

Διαταραχές μάθησης
ή μαθησιακές δυσκολίες ή Διαταραχές Σχολικών Δεξιοτήτων

Γενικές (διαταραχές της προσοχής)  /  Ειδικές (δυσλεξία)

Προσεγγίσεις στις μαθησιακές δυσκολίες: Ιατροκεντρική / παιδοκεντρική

Ορισμός: Οι μαθησιακές δυσκολίες που είναι εγγενείς στο άτομο αφορούν ετερογενή ομάδα διαταραχών που αναφέρονται στην εκμάθηση και χρήση των λειτουργιών Του λόγου, /Της ανάγνωσης,/της γραφής,/ της λογικής σκέψης  /μαθηματικών ικανοτήτων. [National Joint Committee on Learning Disabilities]

Αναπτυξιακή πορεία μαθησιακών δυσκολιών: Προσχολική ηλικία/ Σχολική ηλικία

Η γλωσσική ανάπτυξηΜπηχεβιοριστική θεώρηση (Skinner, 1974) /Γενετική θεώρηση (Chomsky, 1968)/ Γνωστική- συνθετική (Piaget)/ Κοινωνική- επικοινωνιακή υπόθεση (Macwhinney, 1987).

Διαταραχές του λόγου: Αφασία/ Τραυλισμός / Επιλεκτική αλαλία / Δυσαρθρία -Δυσλαλία (σιγματισμός για το “σ”, ρωτακισμός για το “ρ”, δελτακισμός για το“δ” κ.ά.)Αναγραμματισμός ή δυσγραμματισμός -Καθυστέρηση του λόγου

Διαταραχές του λόγου συνυπάρχουν με: Διαταραχές ακοής/ Νοητική καθυστέρηση/ Νευρολογικές βλάβες,Αυτισμός/ Συναισθηματικές διαταραχές /Περιβαλλοντική αποστέρηση

Προσχολική ηλικία Εξελικτική διαταραχή του λόγου /Eπιβράδυνση ανάπτυξης προφορικού λόγου / Διαταραχή εκφραστικού τύπουΔιαταραχή προσληπτικού τύπου/ Εξελικτική Διαταραχή άρθρωση/ Κινητικές δυσκολίες: αδρής κινητικότητας/ Λεπτής κινητικότητας, διαταραχή συντονισμού

Σχολική ηλικία: Ειδική δυσκολία ανάγνωσης

ΔΕΠ-Υ

ΑΠΡΟΣΕΚΤΟΣ ΤΥΠΟΣ

ΚΙΝΗΤΙΚΟΣ

ΠΡΟΡΜΗΤΙΚΟΣ
Τα χαρακτηριστικά (πυρηνικά) συμπτώματα της ΔΕΠΥ, δηλ. η διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα, θεωρούνται τόσο κοινά στην παιδική ηλικία, που συχνά η διάγνωση παραβλέπεται, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα προβλήματα που η ίδια η ΔΕΠΥ προκαλεί στη συμπεριφορά, στην κοινωνική προσαρμογή ή στη σχολική απόδοση, αποδίδονται σε άλλες καταστάσεις που μπορεί να συνυπάρχουν. Έτσι η ΔΕΠΥ παραμένει συχνά αδιάγνωστη ή εσφαλμένα διαγνωσμένη ενώ, ακόμη και όταν γίνεται η σωστή διάγνωση, δεν εφαρμόζεται πάντοτε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο συνδυασμού θεραπευτικών προσεγγίσεων που απαιτεί η αντιμετώπιση της

 

Περισσότερα

ΔΕΠ-Υ
ΟΔΗΓΟΣ
ΤΕΣΤ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΠΕ02, ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ, MSc Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας
Μπορείς να υποβάλλεις τις απορίες σου φορμαΕΔΩ

Σχολιάστε

Top