Μαθητές με αυτισμό

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Ιουν• 09•22
  • Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές Η τριάδα του αυτισμού:
    • Κοινωνικοσυναισθηματικός τομέας /Επικοινωνία /Σκέψη και συμπεριφορά
    • Εμφανίζεται 3-4 αγόρια προς 1 κορίτσι
    • Συνυπάρχει με ψυχικές διαταραχές (κατάθλιψη στην εφηβεία) επιληψία, υπερκινητικότητα, αισθητηριακές διαταραχές κλπ

    Μορφές αυτισμού

    • Αυτισμός παιδικής ηλικίας (στερεοτυπίες, διαταραχές διατροφής / ύπνου, θυμός, φοβίες, αυτοτραυματισμοί)
    • Παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή
    • Σύνδρομο Asberger
    • Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή

    Διαγνωστικά κριτήρια:

    1. Επίμονα ελλείμματα στην κοινωνική επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση
    2. Ελλείμματα στην κοινωνική- συγκινησιακή αμοιβαιότητα
    3. Ελλείμματα σε μη λεκτικές επικοινωνιακές μορφές συμπεριφοράς
    4. Περιορισμένα επαναληπτικά πρότυπα συμπεριφοράς
    5. Υπεραντιδραστικότητα σε αισθητηριακά ερεθίσματα

    Τα συμπτώματα πρέπει να είναι παρόντα στην πρώιμη αναπτυξιακή περίοδο

    Επίπεδα 1 Ήπια ΔΑΦ, Απαιτείται υποστήριξη (μπορεί να κάνει προτάσεις, δεν μπορεί να συνεχίσει συζήτηση ή να κάνει φίλους)
    Επίπεδο 2 Σημαντική υποστήριξη (αλλόκοτη λεκτική επικοινωνία)
    Επίπεδο 3 Πολύ σημαντική υποστήριξη
    Ασυνήθιστες προσεγγίσεις μόνο για να καλύψει τις ανάγκες του

    Επιδημιολογικά στοιχεία: 4-10: 10.000 γεννήσεις. Αγόρια: 3-5/ κορίτσια:1

     ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ

    • Γενετική μετάλλαξη σε συγκεκριμένα γονίδια
    • Επιγενετικοί παράγοντες στη χημεία του εγκεφάλου

    Περιβαλλοντικοί

    Προχωρημένη ηλικία, παχυσαρκία, προωρότητα, λοιμώξεις μητέρας

    Συννοσηρότητα

    Νοητική υστέρηση και διαταραχές στο λόγο

    Καταθλιπτικές ή αγχώδεις διαταραχές

    Εργαλεία ανίχνευσης:

  • Πρώιμη διάγνωση

    • Πρόγραμμα Portage
    • πρόγραμμα TEACH (οπτική παρουσίαση δραστηριοτήτων) ατομικό πρόγραμμα, οπτική παρουσίαση δραστηριοτήτων),
    •  PECS, MACATON, SPELL, ABA-LOVAAS,
    • ομαδικό πρόγραμμα Early bird plus (υγιεινή, τουαλέτα, φοβίες),
    • κοινωνικές ιστορίες (Βασίζονται σε ατομικές περιπτώσεις.  διατύπωση ερωτήσεων: περιγραφικές, καθοδηγητικές, προτάσεις προοπτικής, καταφατικές),
    • PICTURE EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM, πακέτο παρέμβασης ενισχυτικής επικοινωνίας με ένα φίλο
    • Εφαρμοσμένη συμπεριφορική ανάλυση (λειτουργική ανάλυση συμπεριφοράς, επίπεδο κοινωνικών δεξιοτήτων, στόχος βήμα-βήμα και σύνδεση βημάτων, συμβολικό παιχνίδι. σταδιακή μείωση βοήθειας),
    • τέχνη, επαφή με ζώα, παιχνίδι
    • Θεραπευτικός σχεδιασμός: λεπτομερής αξιολόγηση επιπέδου λειτουργικότητας με χρήση σταθμισμένων δοκιμασιών
  • Χαρακτηριστικά συμπτώματα στην Προσχολική ηλικία
    • Έντονη έλλειψη ενδιαφέροντος για αλληλεπίδραση με άλλους
    • Έλλειψη ανταπόκρισης στο κάλεσμα ονόματος
    • Έντονη αντίσταση στις αλλαγές και στις ρουτίνες
    • Περιορισμένα ενδιαφέροντα
    • Περιορισμένο συμβολικό παιχνίδι
    • Χαρακτηριστικά παιδιών με αυτισμό στη σχολική ηλικία
    1. ü  Δυσκολεύονται να διαμορφώσουν θεωρία του νου και να αναγνωρίσουν τις διαφορετικές αντιλήψεις των άλλων.
    2. ü  Δυσκολία στην κατανόηση πληροφοριών ανάλογα με το πλαίσιο (δυσκολίες κεντρικής συνοχής),
    3. ü  δυσκολία στις επιτελικές λειτουργίες
    4. ü  Ανεπτυγμένη οπτική αντίληψη, μνήμη και σκέψη
    5. ü  Δυσκολία στην κατανόηση εννοιών
    6. ü  Δυσκολία στην αφαιρετική σκέψη
    7. ü  Δυσκολία στην επίλυση προβλημάτων και αδυναμία γενίκευσης στρατηγικών
    8. ü  Στερεοτυπικές συμπεριφορές, φτερούγισμα ή λικνισμα
    9. ü  Επίμονη ενασχόληση με αντικείμενα ή μέρη αντικειμένων
    10. ü  Δυσκολία στη βλεμματική επαφή
    11. ü  Αδιαφορία για τα άτομα που βρίσκονται δίπλα τους
    12. ü  Δυσκολία στο παιχνίδι, απομόνωση, άγνοια κοινωνικών συμβάσεων
    13. ü  Δυσκολία στην έκφραση συναισθημάτων
    14. ü  Δυσκολία στην επικοινωνία, συζήτηση χωρίς αλληλεπίδραση, μονόπλευρα θέματα)
    15. ü  Καθυστερημένη ομιλία
    16. ü  Ηχολαλία, ασυνήθιστος τόνος φωνής (μονότονος ή υπερβολικά επίσημος)
    17. ü  Άκαμπτη σκέψη
    18. ü  Εμμονές
    19. ü  Σχολαστική χρήση λέξεων
    20. ü  Ιδιομορφία στην κίνηση (στις μύτες των ποδιών)
    21. ü  Υπερβολική αντίδραση σε αισθητηριακά ερεθίσματα
    • Αυτισμός στην εφηβεία

    ü  Μικρό ποσοστό παρουσιάζει σημαντική βελτίωση

    ü  Ένα άλλο ποσοστό παρουσιάζει επιδείνωση στη κοινωνική συμπεριφορά

    ü  Στην ενήλικη ζωή ζητούν βοήθεια για άγχος, αποκλίσεις στις κοινωνικές σχέσεις, αντιδραστική η παραβατική συμπεριφορά, αποδιοργάνωση ή έκπτωση λειτουργικότητας

    Βασικές αρχές αντιμετώπισης- θεραπευτικές προσεγγίσεις

    • Δομημένο περιβάλλον
    • Σταθερό πρόγραμμα
    • Ατομική διδασκαλία
    • Εμπλουτισμένη δραστηριότητα
    • Εναλλακτικοί τρόποι
    • Ανάπτυξη δεξιοτήτων,

    Εκπαιδευτική προσέγγιση:

    ü  τεχνικές τροποποίησης συμπεριφοράς,
    ü  αποφυγή ξαφνικών θορύβων
    ü  χρήση μουσικής υπόκρουσης
    ü  τοποθέτηση υλικού σε κουτι
    ü   διαφοροποίηση διδασκαλίας
    ü  συμπεριληπτική εκπαίδευση (επισήμανση λέξεων, περιληπτική απόδοση, γραφικοί οργανωτές, εικονογραφημένα κείμενα, απλές οδηγίες, προσαρμογή στόχων, οπτικοποιημένες λίστες, αυτοκαταγραφή, αυτοδιαχείριση, αυτοαξιολόγηση με ρολόι

     ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ

  • Ανάπτυξη και διαταραχές της επικοινωνίας και του λόγου στον αυτισμό
  • Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές ή Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος
  • Εκπαιδευτικές στρατηγικές για υψηλά λειτουργικά παιδιά με αυτισμό και σύνδρομο asperger
  • Η αντιμετώπιση των προβλημάτων συμπεριφοράς στα παιδιά του αυτιστικού φάσματος
  • Οδηγός για Δασκάλους Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην στήριξη και εκπαίδευση Μαθητών με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές – Ατομικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
  • Υποδείξεις ειδικά σχεδιασμένες για του εκπαιδευτικούς: Εξατομικευμένο μάθημα / Αλλαγές / Προσαρμογές / Υποστηρικτική λίστα ελέγχου
  • ΣΕΠ
  • autism spectrum screening questionnaire

Σχολιάστε

Top