- Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές Η τριάδα του αυτισμού:
-
- Κοινωνικοσυναισθηματικός τομέας /Επικοινωνία /Σκέψη και συμπεριφορά
- Εμφανίζεται 3-4 αγόρια προς 1 κορίτσι
- Συνυπάρχει με ψυχικές διαταραχές (κατάθλιψη στην εφηβεία) επιληψία, υπερκινητικότητα, αισθητηριακές διαταραχές κλπ
Μορφές αυτισμού
- Αυτισμός παιδικής ηλικίας (στερεοτυπίες, διαταραχές διατροφής / ύπνου, θυμός, φοβίες, αυτοτραυματισμοί)
- Παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή
- Σύνδρομο Asberger
- Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή
Διαγνωστικά κριτήρια:
- Επίμονα ελλείμματα στην κοινωνική επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση
- Ελλείμματα στην κοινωνική- συγκινησιακή αμοιβαιότητα
- Ελλείμματα σε μη λεκτικές επικοινωνιακές μορφές συμπεριφοράς
- Περιορισμένα επαναληπτικά πρότυπα συμπεριφοράς
- Υπεραντιδραστικότητα σε αισθητηριακά ερεθίσματα
Τα συμπτώματα πρέπει να είναι παρόντα στην πρώιμη αναπτυξιακή περίοδο
Επίπεδα 1 Ήπια ΔΑΦ, Απαιτείται υποστήριξη (μπορεί να κάνει προτάσεις, δεν μπορεί να συνεχίσει συζήτηση ή να κάνει φίλους) Επίπεδο 2 Σημαντική υποστήριξη (αλλόκοτη λεκτική επικοινωνία) Επίπεδο 3 Πολύ σημαντική υποστήριξη Ασυνήθιστες προσεγγίσεις μόνο για να καλύψει τις ανάγκες του Επιδημιολογικά στοιχεία: 4-10: 10.000 γεννήσεις. Αγόρια: 3-5/ κορίτσια:1
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ
- Γενετική μετάλλαξη σε συγκεκριμένα γονίδια
- Επιγενετικοί παράγοντες στη χημεία του εγκεφάλου
Περιβαλλοντικοί
Προχωρημένη ηλικία, παχυσαρκία, προωρότητα, λοιμώξεις μητέρας
Συννοσηρότητα
Νοητική υστέρηση και διαταραχές στο λόγο
Καταθλιπτικές ή αγχώδεις διαταραχές
Εργαλεία ανίχνευσης:
-
Πρώιμη διάγνωση
- Πρόγραμμα Portage
- πρόγραμμα TEACH (οπτική παρουσίαση δραστηριοτήτων) ατομικό πρόγραμμα, οπτική παρουσίαση δραστηριοτήτων),
- PECS, MACATON, SPELL, ABA-LOVAAS,
- ομαδικό πρόγραμμα Early bird plus (υγιεινή, τουαλέτα, φοβίες),
- κοινωνικές ιστορίες (Βασίζονται σε ατομικές περιπτώσεις. διατύπωση ερωτήσεων: περιγραφικές, καθοδηγητικές, προτάσεις προοπτικής, καταφατικές),
- PICTURE EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM, πακέτο παρέμβασης ενισχυτικής επικοινωνίας με ένα φίλο
- Εφαρμοσμένη συμπεριφορική ανάλυση (λειτουργική ανάλυση συμπεριφοράς, επίπεδο κοινωνικών δεξιοτήτων, στόχος βήμα-βήμα και σύνδεση βημάτων, συμβολικό παιχνίδι. σταδιακή μείωση βοήθειας),
- τέχνη, επαφή με ζώα, παιχνίδι
- Θεραπευτικός σχεδιασμός: λεπτομερής αξιολόγηση επιπέδου λειτουργικότητας με χρήση σταθμισμένων δοκιμασιών
- Χαρακτηριστικά συμπτώματα στην Προσχολική ηλικία
- Έντονη έλλειψη ενδιαφέροντος για αλληλεπίδραση με άλλους
- Έλλειψη ανταπόκρισης στο κάλεσμα ονόματος
- Έντονη αντίσταση στις αλλαγές και στις ρουτίνες
- Περιορισμένα ενδιαφέροντα
- Περιορισμένο συμβολικό παιχνίδι
- Χαρακτηριστικά παιδιών με αυτισμό στη σχολική ηλικία
- ü Δυσκολεύονται να διαμορφώσουν θεωρία του νου και να αναγνωρίσουν τις διαφορετικές αντιλήψεις των άλλων.
- ü Δυσκολία στην κατανόηση πληροφοριών ανάλογα με το πλαίσιο (δυσκολίες κεντρικής συνοχής),
- ü δυσκολία στις επιτελικές λειτουργίες
- ü Ανεπτυγμένη οπτική αντίληψη, μνήμη και σκέψη
- ü Δυσκολία στην κατανόηση εννοιών
- ü Δυσκολία στην αφαιρετική σκέψη
- ü Δυσκολία στην επίλυση προβλημάτων και αδυναμία γενίκευσης στρατηγικών
- ü Στερεοτυπικές συμπεριφορές, φτερούγισμα ή λικνισμα
- ü Επίμονη ενασχόληση με αντικείμενα ή μέρη αντικειμένων
- ü Δυσκολία στη βλεμματική επαφή
- ü Αδιαφορία για τα άτομα που βρίσκονται δίπλα τους
- ü Δυσκολία στο παιχνίδι, απομόνωση, άγνοια κοινωνικών συμβάσεων
- ü Δυσκολία στην έκφραση συναισθημάτων
- ü Δυσκολία στην επικοινωνία, συζήτηση χωρίς αλληλεπίδραση, μονόπλευρα θέματα)
- ü Καθυστερημένη ομιλία
- ü Ηχολαλία, ασυνήθιστος τόνος φωνής (μονότονος ή υπερβολικά επίσημος)
- ü Άκαμπτη σκέψη
- ü Εμμονές
- ü Σχολαστική χρήση λέξεων
- ü Ιδιομορφία στην κίνηση (στις μύτες των ποδιών)
- ü Υπερβολική αντίδραση σε αισθητηριακά ερεθίσματα
- Αυτισμός στην εφηβεία
ü Μικρό ποσοστό παρουσιάζει σημαντική βελτίωση
ü Ένα άλλο ποσοστό παρουσιάζει επιδείνωση στη κοινωνική συμπεριφορά
ü Στην ενήλικη ζωή ζητούν βοήθεια για άγχος, αποκλίσεις στις κοινωνικές σχέσεις, αντιδραστική η παραβατική συμπεριφορά, αποδιοργάνωση ή έκπτωση λειτουργικότητας
Βασικές αρχές αντιμετώπισης- θεραπευτικές προσεγγίσεις
- Δομημένο περιβάλλον
- Σταθερό πρόγραμμα
- Ατομική διδασκαλία
- Εμπλουτισμένη δραστηριότητα
- Εναλλακτικοί τρόποι
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων,
Εκπαιδευτική προσέγγιση:
ü τεχνικές τροποποίησης συμπεριφοράς, ü αποφυγή ξαφνικών θορύβων ü χρήση μουσικής υπόκρουσης ü τοποθέτηση υλικού σε κουτι ü διαφοροποίηση διδασκαλίας
ü συμπεριληπτική εκπαίδευση (επισήμανση λέξεων, περιληπτική απόδοση, γραφικοί οργανωτές, εικονογραφημένα κείμενα, απλές οδηγίες, προσαρμογή στόχων, οπτικοποιημένες λίστες, αυτοκαταγραφή, αυτοδιαχείριση, αυτοαξιολόγηση με ρολόι
ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ
- Ανάπτυξη και διαταραχές της επικοινωνίας και του λόγου στον αυτισμό
- Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές ή Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος
- Εκπαιδευτικές στρατηγικές για υψηλά λειτουργικά παιδιά με αυτισμό και σύνδρομο asperger
- Η αντιμετώπιση των προβλημάτων συμπεριφοράς στα παιδιά του αυτιστικού φάσματος
- Οδηγός για Δασκάλους Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην στήριξη και εκπαίδευση Μαθητών με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές – Ατομικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
- Υποδείξεις ειδικά σχεδιασμένες για του εκπαιδευτικούς: Εξατομικευμένο μάθημα / Αλλαγές / Προσαρμογές / Υποστηρικτική λίστα ελέγχου
- autism spectrum screening questionnaire
Μαθητές με αυτισμό
ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
-
Ιουν•
09•22
Σχολιάστε
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.