Οι μαθητές με δυσλεξία έχουν μοναδικά ταλέντα και δεξιότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν σε διάφορους επαγγελματικούς τομείς. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός τους πρέπει να επικεντρώνεται σε δυνατά τους σημεία, όπως η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η επίλυση προβλημάτων
.
Στόχοι επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές με δυσλεξία
- Ανάδειξη δυνατών σημείων
- Αναγνώριση και ενίσχυση των ικανοτήτων τους (π.χ. προφορική επικοινωνία, οπτική σκέψη, πρακτική νοημοσύνη).
- Καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης μέσα από επιτυχημένες εμπειρίες μάθησης.
- Εξερεύνηση κατάλληλων επαγγελματικών επιλογών
- Προσανατολισμός προς επαγγέλματα που δεν απαιτούν έντονη ανάγνωση/γραφή ή που επιτρέπουν χρήση τεχνολογίας ως υποστήριξη.
- Επαγγέλματα που αξιοποιούν τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την καινοτομία (π.χ. σχεδιαστής, μηχανικός, καλλιτέχνης, επιχειρηματίας).
- Χρήση τεχνολογικών εργαλείων
- Εκπαίδευση στη χρήση βοηθητικών τεχνολογιών (π.χ. λογισμικά ομιλίας-κειμένου, εφαρμογές ορθογραφικού ελέγχου).
- Ενθάρρυνση της χρήσης εργαλείων που μειώνουν τα εμπόδια της δυσλεξίας.
- Ανάπτυξη πρακτικών δεξιοτήτων
- Ενίσχυση της προφορικής επικοινωνίας και της κριτικής σκέψης.
- Απόκτηση εργασιακής εμπειρίας μέσα από πρακτικές ασκήσεις ή προγράμματα μαθητείας.
- Ψυχολογική και επαγγελματική υποστήριξη
- Παροχή συμβουλευτικής για τη διαχείριση άγχους και την ανάπτυξη στρατηγικών μάθησης.
- Δικτύωση με επαγγελματίες που έχουν δυσλεξία και έχουν επιτύχει στον χώρο τους.
Dyslexic Career Journeys: Έκδοση που περιλαμβάνει δραστηριότητες για την υποστήριξη μαθητών με δυσλεξία στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό