Επαγγελματικός προσανατολισμός και νοητική υστέρηση

ΑΠΟ: ΜΠΙΛΑΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - Απρ• 07•25

O επαγγελματικός προσανατολισμός για μαθητές με νοητική υστέρηση χρειάζεται εξατομικευμένη προσέγγιση, πρακτική κατεύθυνση και υποστηρικτικό περιβάλλον.

Ο κύριος στόχος είναι να ενισχυθεί η αυτονομία τους και να ενταχθούν στην αγορά εργασίας ή σε προστατευόμενα περιβάλλοντα απασχόλησης, ανάλογα με τις ικανότητές τους.

7Q4u

Βασικά σημεία προσέγγισης:

  1. Αξιολόγηση Ικανοτήτων και Ενδιαφερόντων:
    Μέσω εργαλείων όπως λειτουργικές αξιολογήσεις, παρατήρηση σε πραγματικά περιβάλλοντα, και συνεντεύξεις με τους μαθητές και τις οικογένειες.
  2. Καλλιέργεια Δεξιοτήτων Ζωής και Εργασίας:
    Εκμάθηση πρακτικών δεξιοτήτων όπως χρήση ΜΜΜ, οργάνωση χρόνου, βασικές οικονομικές έννοιες, και επαγγελματικά ήθη.
  3. Πρακτική Άσκηση (job shadowing – πρακτική σε εργασία):
    Σε εργασιακά περιβάλλοντα με υποστήριξη, όπως εργαστήρια, εργασίες ρουτίνας (καθαριότητα, μαγειρική, κηπουρική, ανακύκλωση κ.λπ.).
  4. Συνεργασία με Φορείς και Οργανισμούς:
    Συνεργασία με δομές όπως τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης ΑμεΑ, Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, Κέντρα Ημέρας και άλλους φορείς ένταξης.
  5. Υποστηριζόμενη Απασχόληση:
    Με την παρουσία μέντορα ή job coach, που ενισχύει τον μαθητή σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον.
  6. Συμμετοχή Οικογένειας:
    Πολύ σημαντική για τη διατήρηση κινήτρων και την ομαλή μετάβαση στην ενήλικη ζωή.
Ελληνική Βιβλιογραφία
  1. Δαφέρμος, Μ. & Χρηστάκης, Μ. (2005).
    Η Νοητική Καθυστέρηση: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός.
  2. Μπρούζος, Α. (2009).
    Ειδική Αγωγή: Σύγχρονες Τάσεις και Προοπτικές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  3. Μαυροειδής, Θ. (2007).
    Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός και η Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή. Αθήνα: Τυπωθήτω.
  4. Μπουρδούκης, Ν. (2001).
    Προεπαγγελματική Εκπαίδευση και Επαγγελματική Κατάρτιση για Άτομα με Αναπηρία. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας.
  5. Υπουργείο Παιδείας – Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2020).
    Οδηγός Επαγγελματικού Προσανατολισμού για ΕΝΕΕΓΥΛ.
    (Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ ή του ΥΠΑΙΘ)

 Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία

  1. Wehman, P. (2012).
    Life Beyond the Classroom: Transition Strategies for Young People with Disabilities. Baltimore: Paul H. Brookes.
  2. Shapiro, J. P. (1994).
    No Pity: People with Disabilities Forging a New Civil Rights Movement. New York: Times Books.
  3. Carter, E. W. (2015).
    Supporting Students with Intellectual and Developmental Disabilities in Workplaces.
    Journal of Vocational Rehabilitation, 43(1), 23–35.

Σχολιάστε