H Πάτρα και το καρναβάλι έχουν μία άψογα συνδεδεμένη σχέση. Όλοι μας γνωρίζουμε την Πάτρα ως την πόλη-σύμβολο του ελληνικού ίσως και ευρωπαϊκού καρναβαλιού. Το Πατρινό Καρναβάλι αποτελεί το μεγαλύτερο χειμερινό πολιτιστικό γεγονός της Ελλάδας και μετρά ιστορία 180 χρόνων. Οι εκδηλώσεις αρχίζουν στις 17 Ιανουαρίου και διαρκούν μέχρι την Καθαρά Δευτέρα. Το Καρναβάλι της Πάτρας δεν είναι μόνο μια συγκεκριμένη εκδήλωση αλλά ένα σύνολο εκδηλώσεων που περιλαμβάνουν χορούς, παρελάσεις, κυνήγι κρυμμένου θησαυρού, Καρναβάλι των Μικρών κ.ά. Κορυφώνεται το τελευταίο σαββατοκύριακο της Αποκριάς με τη νυχτερινή ποδαράτη παρέλαση των πληρωμάτων του Σαββάτου, τη φαντασμαγορική παρέλαση αρμάτων και πληρωμάτων της Κυριακής και τέλος το τελετουργικό κάψιμο του Βασιλιά Καρνάβαλου. Χαρακτηριστικές αρχές του είναι ο αυθορμητισμός, ο αυτοσχεδιασμός, η πηγαία έμπνευση και ο εθελοντισμός.
Ιστορία
Το καρναβάλι είναι μία λατινική λέξη. Αποτελείται από τη λέξη carne ,που σημαίνει κρέας , και από το vale που σημαίνει αντίο. Αντίστοιχα η ελληνική λέξη αποκριά σημαίνει αποχή από την κατανάλωση κρέατος. Το καρναβάλι ως θεσμός έχει ρίζες από τις τελετουργίες και τις γιορτές προς τιμήν του θεού Διονύσου στην αρχαία Ελλάδα. Μέσα στην καρδιά του χειμώνα, οι πιστοί με ειδικές γιορτές επικαλούνται τη θεότητα, η οποία ξαναγεννιέται για να φέρει και πάλι την Άνοιξη. Καθοριστική συνεισφορά στην εξέλιξη του θεσμού θεωρείται πως είχαν οι Επτανήσιοι, οι οποίοι συνέρρευσαν στην Πάτρα μετά την ένωση των Ιονίων Νήσων με την Ελλάδα το 1864. Πιστεύεται ότι με το κέφι τους, την ευρηματική τους διάθεση και τη ζωντάνια τους οι νησιώτες έδωσαν άλλο χρώμα στις αποκριάτικες διασκεδάσεις στην Πάτρα, που λάμβαναν τότε χώρα σε ταβέρνες και καφενεία. Επιπλέον, η ίδια η θέση της πόλης με την αυξανόμενη ακμή του λιμανιού της και τις συχνές επαφές με τη Δύση και ιδίως με την Ιταλία, με τα περίφημα καρναβάλια της, όπως αυτό της Βενετίας, συνέβαλαν με τα χρόνια στη διαμόρφωση του καρναβαλιού ώστε ακόμα και σήμερα να διαθέτει αρκετά μεσογειακά και δυτικότροπα χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια και ως συνέπεια της ευμάρειας της πόλης στα τέλη του 19ου αιώνα οι καρναβαλικές εκδηλώσεις παίρνουν πιο σταθερά χαρακτηριστικά. Η εμφάνιση των πρώτων καρναβαλικών αρμάτων τοποθετείται χρονικά στη δεκαετία του 1870. Αξίζει να σημειωθεί πως τα άρματα τότε ήταν αποκλειστικά κατασκευές ιδιωτών, μόνο αργότερα ανέλαβε ο Δήμος Πατρέων έναν μεγάλο αριθμό κατασκευών. Στην ίδια δεκαετία, το 1872 οικοδομείται με συνεισφορές πλούσιων σταφιδεμπόρων το Θέατρο «Απόλλων» και φιλοξενεί αποκριάτικους χορούς, όπως ακριβώς και σήμερα, που συνεχίζει να έχει κεντρικό ρόλο στις καρναβαλικές εκδηλώσεις. Το 1880 την ημέρα του Αγίου Αντωνίου κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες μπούλες (ομάδες μεταμφιεσμένων που τριγυρίζουν στις γειτονιές και με χιουμοριστική διάθεση κάνουν πλάκα σε φίλους, γνωστούς αλλά και άγνωστους). Το έθιμο αυτό τείνει στις μέρες μας να εκλείψει. Όπως μαρτυρεί ο ιστορικός του Πατρινού Καρναβαλιού Νίκος Πολίτης την εποχή της Μπελ Επόκ διοργανώνονται ωραία καρναβάλια όπως τις χρονιές 1900, 1907 και 1909 με τη συμμετοχή για πρώτη φορά ατόμων κάθε κοινωνικής τάξης και καταγωγής. Την εποχή εκείνη τοποθετείται και η εμφάνιση του εθίμου του αυγοπολέμου με κέρινα αυγά γεμάτα κομφετί (κατασκευασμένα σε ειδικές μηχανές) τα οποία έριχναν οι καρναβαλιστές από τα μπαλκόνια. Αν και το έθιμο αυτό έχει εξαφανιστεί σήμερα, θεωρείται πως αποτελεί πρόδρομο του σοκολατοπολέμου. Την αμέσως επόμενη δεκαετία τα πράγματα δεν είναι ευνοϊκά για το καρναβάλι, οι συνεχείς πόλεμοι και συγκρούσεις (Βαλκανικοί πόλεμοι, Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Εθνικός Διχασμός, Μικρασιατική εκστρατεία) στέλνουν τους άνδρες στο μέτωπο και φέρνουν στην πόλη οικονομική στενότητα και δυστυχία. Στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια η κατάσταση δεν βελτιώνεται αισθητά, μόνο σποραδικές εκδηλώσεις μαρτυρούν την έλευση του Καρναβαλιού. Προφανή εξαίρεση αποτελούν τα εντυπωσιακότατα και ωραιότατα καρναβάλια των ετών 1938 και 1939. Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και ο συνακόλουθος εμφύλιος θα φέρουν μια δεκαετή αναγκαστική διακοπή.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 γίνονται οι πρώτες διστακτικές σκέψεις για αναβίωση του καρναβαλιού. Οι πλέον απαισιόδοξοι προεξοφλούν την αποτυχία: «τίποτα δεν θα είναι όπως παλιά». Κι όμως το καρναβάλι ξαναγεννιέται. Οι πρωτοπόροι μουσικοί όμιλοι «Ορφέας» και «Πατραϊκή Μαντολινάτα» έχουν τα ηνία της προσπάθειας. Το πατρινό καρναβάλι επιστρέφει στις ζωές των πατρινών αλλά και όλων των Ελλήνων, ιδίως όμως όσων είχαν την οικονομική δυνατότητα (κυρίως εύποροι Αθηναίοι) να ταξιδέψουν στην Πάτρα για να συμμετάσχουν στο καρναβάλι, όπως και στα περίφημα μπουρμπούλια. To 1956 το καρναβάλι γίνεται στόχος επιθέσεων χριστιανικών και άλλων ηθικιστικών οργανώσεων, που παραπληροφορημένες καταφθάνουν στην Πάτρα από άλλες περιοχές της Ελλάδας μεσούντος του καρναβαλιού για να καταγγείλουν όργια, διαφθορά, «σόδομα και γόμορα» αλλά εμποδίζονται από την αστυνομία. Οι εντελώς ανυπόστατες κατηγορίες συναντούν την αδιαφορία ή την ενόχληση των Πατρινών και των επισκεπτών του καρναβαλιού. Είναι χαρακτηριστικό πως η τοπική εκκλησία δεν συμμερίζεται τις απόψεις των ταραξιών αφού γνωρίζει πως το καρναβάλι είναι μια εντελώς αθώα ψυχαγωγική εκδήλωση. Ακόμα, την ίδια εποχή σε ορισμένες περιπτώσεις επιβάλλεται άνωθεν λογοκρισία σε ορισμένες καρναβαλικές κατασκευές των οποίων το καυστικό πνεύμα έθιγε τα κακώς κείμενα. Τέλος το 1964 χρονιά θανάτου του βασιλιά Παύλου το Καρναβάλι θα ματαιωθεί.
Τελετή έναρξης
Στις 17 Ιανουαρίου κάθε χρόνο, κάνει την εμφάνισή του στους δρόμους της Πάτρας ο τελάλης του Πατρινού Καρναβαλιού, και τα τελευταία χρόνια με μια ειδική κατασκευή με τη μορφή μουσικού άρματος. Ο τελάλης αναγγέλλει με κάθε καρναβαλική επισημότητα την έναρξη του Καρναβαλιού με ένα σκωπτικό μήνυμά του και καλεί τους Πατρινούς να συγκεντρωθούν το βράδυ της ίδιας μέρας στην Τελετή Έναρξης, στην κεντρική πλατεία της πόλης, την Πλατεία Γεωργίου. Εκεί κατά τη διάρκεια μιας φαντασμαγορικής γιορτής με στοιχεία έκπληξης, μιας και το περιεχόμενό της κρατιέται μυστικό ως την τελευταία στιγμή, κηρύσσεται η έναρξη του Πατρινού καρναβαλιού από τον Δήμαρχο Πατρών από τον εξώστη του Δημοτικού Θεάτρου Απόλλων.
Τσικνοπέμπτη
Η γιορτή της Τσικνοπέμπτης έχει ιδιαίτερο χρώμα στην Πάτρα εξαιτίας και της επιρροής του καρναβαλιού. Την ημέρα εκείνη εκατοντάδες Πατρινοί στήνουν ψησταριές σε κάθε σημείο της πόλης. Όμως επίκεντρο των εκδηλώσεων αποτελεί η Άνω Πόλη, η παλιά συνοικία Τάσι και κυρίως η οδός Γερμανού και οι δρόμοι γύρω από αυτή. Λαϊκά και καρναβαλικά δρώμενα, μουσικές κομπανίες συμπληρώνουν τη βραδιά της άφθονης κατανάλωσης ψητού κρέατος και οινοποσίας.
Καρναβάλι των μικρών
Σημαντική καινοτομία της τελευταίας δεκαετίας και πανευρωπαϊκή αποκλειστικότητα του Πατρινού Καρναβαλιού αποτελεί το Καρναβάλι των Μικρών, κάθε Κυριακή του Ασώτου. Εκείνη την ημέρα χιλιάδες μικροί καρναβαλιστές από την Πάτρα, τη Δυτική Ελλάδα αλλά και όλη την Ελλάδα παρελαύνουν στους κεντρικούς δρόμους της Πάτρας σε ομάδες ανάλογα με το νηπιαγωγείο, το σχολείο τους, το φροντιστήριο τους, τη σχολή χορού τους. Μαζορέτες και η νεανική μπάντα του Δήμου συνοδεύουν τα παιδιά. Με την πάροδο των χρόνων το Καρναβάλι των Μικρών ακολουθεί τη δική του επιτυχημένη πορεία συναγωνιζόμενο επάξια εκείνο των μεγάλων. Ειδικά τραγούδια γράφονται γι’ αυτό καθώς λαμβάνει χώρα Φεστιβάλ Παιδικού Τραγουδιού με πρωτότυπες συνθέσεις παιδιών. Επιπρόσθετα, διεξάγονται ειδικοί διαγωνισμοί και παιχνίδια όπως: Μάσκα-Χαρταετός, Κούκλα-Μαριονέτα, Θεατρικά Δρώμενα, Κινητή Καρναβαλούπολη, Ποδηλατοδρομίες, Καραγκιόζης καθώς και η Μεγάλη Παρέλαση των Μικρών, με συμμετοχή Παιδικών Σταθμών, Συλλόγων, Εκπαιδευτηρίων κ.ά. Παράλληλα το Καρναβαλικό Συνεργείο του Δήμου κατασκευάζει ειδικά άρματα εμπνευσμένα από δημοφιλή παραμύθια. Στην πλατεία Υψηλών Αλωνίων στήνεται συνήθως η καρναβαλούπολη, με ογκώδεις, χαρούμενες κατασκευές καρναβαλικού χαρακτήρα με τις οποίες μπορούν να παίξουν τα παιδιά. Αξιοσημείωτο είναι πως το καρναβάλι των Μικρών διεξάγεται σε συνθήκες απόλυτης ασφάλειας και αποτελεί βασικό στοιχείο της καρναβαλικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών!
Baby rally … πρόδρομος του Καρναβαλιού των Μικρών
Το 1890 κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτοι αποκριάτικοι παιδικοί χοροί. Τα παιδιά ντύνονται και συμπεριφέρονται σαν μεγάλοι. Το 1968 ξεπηδάει και καθιερώνεται ένα καρναβάλι «μινιατούρα» στο οποίο σε πρώτη φάση συμμετείχαν, σε μια εκδήλωση που είχε τη μορφή ποδηλατικού αγώνα , αγόρια και κορίτσια μασκαρεμένα, τα οποία έδιναν το δικό τους στίγμα στις καρναβαλικές εκδηλώσεις. Οι τρομεροί «Μπέμπηδες» του Πατρινού Καρναβαλιού, κατόρθωσαν επί σειρά ετών να κατακτήσουν μια ξεχωριστή θέση στην πορεία του θεσμού με το γνωστό «baby rally». Από το 1996 το Baby Rally δίνει την σκυτάλη στο Καρναβάλι των Μικρών. Δεν είναι η ονομασία όμως που κάνει την αλλαγή αλλά η μετατροπή του σε ένα παιδικό φεστιβάλ το μοναδικό ίσως στην Ελλάδα, με τόση διάρκεια και μαζική συμμετοχή παιδιών.
Παρελάσεις και άρματα
Το μεγάλο θέαμα που προσφέρουν οι αποκριάτικες γιορτές είναι η καρναβαλική παρέλαση. Το έθιμο περνάει από την Ιταλία (16ος αιώνας) και τα Επτάνησα στην Πάτρα. Στις καρναβαλικές παρελάσεις παίρνουν μέρος μουσικές μπάντες, άρματα (άνθινα, καλλιτεχνικά, σατιρικά, διαφημιστικά) και μασκαράτες (πρόδρομος των πληρωμάτων). Οι τελευταίες, που κάνουν την εμφάνισή τους το 1875, είναι πολυπρόσωπες συντροφιές μασκαρεμένων που παρουσιάζουν ορισμένο θέμα. Για τα άρματα χρησιμοποιούνται τροχοφόρα, κάρα, άμαξες, αυτοκίνητα. Κεντρικό στοιχείο είναι βέβαια ο Καρνάβαλος. Πρόκειται για ογκώδη κατασκευή με πρόσωπο καρικατούρα. Επειδή είναι ο «βασιλιάς» της αποκριάς παρουσιάζεται συνήθως με στέμμα στο κεφάλι, σκήπτρο στο χέρι και πολυμελή συνοδεία. Η Αποκριά έχει και τη «βασίλισσά» της, το ρόλο της οποίας αναλαμβάνει μια όμορφη νέα που ανεβαίνει σε άρμα άνθινο ή καλλιτεχνικό, με την ανάλογη συνοδεία. Για τα άρματα και τις μασκαράτες αστείρευτη πηγή έμπνευσης είναι η ελληνική μυθολογία. Αργότερα η προτίμησή τους στρέφεται στα σατιρικά άρματα. Εξαιρετικά ήταν ανέκαθεν και τα άνθινα άρματα, που πρωτοεμφανίζονται το 1876. Χαρούμενες συντροφιές, που ανεβαίνουν σε άμαξες, επιδίδονται σε ξέφρενο…. ανθοπόλεμο! Για τις ανάγκες του γίνεται εισαγωγή από την Αθήνα και τη Ζάκυνθο. Λέγεται μάλιστα ότι κάποτε ο Σύλλογος κουρέων και κομμωτών έφερε από τη Ζάκυνθο ένα… παπόρο φορτωμένο λουλούδια! Η Πάτρα ευτύχησε να έχει ικανούς και επιδέξιους ανθοκόμους που παρουσιάζουν συνθέσεις εφάμιλλες των καλύτερων ευρωπαϊκών. Στο σχεδιασμό και την κατασκευή καλλιτεχνικών αρμάτων έχουν εργασθεί γνωστοί και διακεκριμένοι ζωγράφοι και γλύπτες.
Παρέλαση των μικρών (την Κυριακή του Ασώτου)
Το 1996 (έτος δημιουργίας της) η συμμετοχή των μικρών δεν ήταν απόλυτα ικανοποιητική. Τον επόμενο, όμως, χρόνο (1997) η παρέλαση σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Κάθε χρόνο πάνω από 3.000 παιδιά, συγκροτημένα σε ομάδες από παιδικούς σταθμούς, δημοτικά σχολεία, συλλόγους, αυτόνομες ομάδες κ.τ.λ., παρουσιάζουν μια φαντασμαγορική παρέλαση, την οποία πλαισιώνουν οι Μπαλαρίνες του Δήμου Πατρών και άρματα. Η εμφάνιση των μικρών καταχειροκροτείται από τις χιλιάδες των θεατών.
Στην πλατεία Γεωργίου Α’ όπου είναι η κατάληξη της παρέλασης, οι μικροί καρναβαλιστές απολαμβάνουν ένα μουσικοχορευτικό δρώμενο, που περιλαμβάνει Καραγκιόζη και πολλά τραγούδια.
Νυχτερινή ποδαράτη παρέλαση (Σαββάτο, παραμονή τελευταίας Κυριακής)
Φωταγωγημένα καρναβαλικά άρματα και αυτοφωτιζόμενα πληρώματα, παρελαύνουν στους κεντρικούς δρόμους της Πάτρας. Η νύχτα, οι φωτισμοί, η γρήγορη ροή, τα χρώματα και το κέφι συνδυάζονται δίνοντας ένα φαντασμαγορικό θέαμα. Λέγεται και ποδαράτη επειδή δε συμμετέχουν άρματα αλλά μόνο οι ομάδες του κρυμμένου θησαυρού.
Μεγάλη Παρέλαση
Η παρέλαση της τελευταίας Κυριακής της αποκριάς είναι η κορυφαία εκδήλωση του Πατρινού Καρναβαλιού. Προηγούνται τα καρναβαλικά άρματα του Δήμου κι ακολουθούν χωρίς τελειωμό οι ομάδες του κρυμμένου θησαυρού. Παρά την ικανοποιητική ροή που επιτυγχάνεται, η παρέλαση λόγω του μεγάλου αριθμού των συμμετεχόντων (35-40.000 τα τελευταία χρόνια), διαρκεί αρκετές ώρες. Διασχίζει την πόλη, παρακολουθείται από δεκάδες χιλιάδες θεατές στα πεζοδρόμια, τα μπαλκόνια των σπιτιών και τις κερκίδες και μεταδίδεται τηλεοπτικά, όπως κι αυτή του Σαββάτου, από το κρατικό κανάλι.
Χαρτοπόλεμος-Σοκολατοπόλεμος
Το 1894 οι Πατρινοί πέταξαν για πρώτη φορά χαρτοπόλεμο στους χορούς. Η επινόηση αυτού του μέσου διασκέδασης οφείλεται σε ένα παιδί. Στην Τεργέστη το 1876 ο Εττόρε Φέρντελ, 14 ετών, κάποια μέρα έκοψε μικρά χαρτάκια ακανόνιστου σχήματος , τα μοίρασε στους φίλους του και βγήκαν στους δρόμους να παίξουν. Από εκεί διαδόθηκε στην Ιταλία και 10 χρόνια μετά στην Πάτρα και σε όλο τον κόσμο. Στο τέλος της παρέλασης γίνεται ο σοκολατοπόλεμος. Οι σοκολάτες πετιούνται «ψηλοκρεμαστά», ώστε να πέφτουν σαν βροχή.
Καρναβαλικά έθιμα
Παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού
Οι ομάδες του Κρυμμένου Θησαυρού συγκροτούνται είτε από μόνιμες συντροφιές καρναβαλιστών είτε από παρέες στα γυμνάσια και τα λύκεια της πόλης, συνάδελφους στη δουλειά ή γνωστούς στη γειτονιά. Έχουν ένα όνομα ως ομάδα και ένα θέμα, για τη μεταμφίεσή τους. Αυτά τα παιχνίδια περιλαμβάνουν ερωτήσεις από ιστορία, φιλολογία, μαθηματικά ή από πρακτικές γνώσεις, ασκήσεις πλοήγησης μέσα από κρυμμένα ενδεικτικά στοιχεία διασκορπισμένα σε ολόκληρη την πόλη, καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς ζωγραφικής, παντομίμας, θεατρικών στιγμιότυπων κι ό,τι άλλο βάλουν στο μυαλό τους οι διοργανωτές. Οι επιδόσεις των ομάδων στις διάφορες φάσεις του παιχνιδιού βαθμολογούνται κι έτσι αναδεικνύεται ο μεγάλος νικητής. Από το 1997 το παιχνίδι παρουσιαζόταν από τον Άλκη Στέα, που ήταν ο πρώτος νικητής του παιχνιδιού. Ο αριθμός των μελών μιας ομάδας κυμαίνεται από 50 άτομα έως 300. Τα τελευταία χρόνια περιλαμβάνονται και άτομα από άλλες πόλεις που θέλουν όχι απλά να παρακολουθήσουν το πατρινό καρναβάλι αλλά και να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις του.
Μπουρμπούλια
Παραδοσιακό, αποκλειστικά πατρινό, έθιμο. Απογευματινοί χοροί στους οποίους οι ντάμες προσέρχονται ελεύθερα, στο θέατρο Απόλλων, χωρίς εισιτήριο και χωρίς συνοδό αλλά με μαύρο φαρδύ και μακρύ ντόμινο και μάσκα ώστε να μην αναγνωρίζονται και έχουν την πρωτοβουλία στην εκλογή καβαλιέρου στο χορό.
Στα χρόνια που οι σχέσεις των δυο φύλων ήταν υπό αυστηρή επιτήρηση, το μπουρμπούλι ήταν μια ετήσια απόδραση και τόπος πραγματικών αλλά και φανταστικών ερωτικών περιπετειών. Γίνονται και σήμερα για να διατηρείται η παράδοση. Στην κυριολεξία η λέξη «μπουρμπούλι» σημαίνει το κρέας που βράζει, γενικά τον πρόχειρο μεζέ. Μεταφορικά «μπουρμπούλι» λέγεται το κλίμα που επικρατεί στους χορούς αυτούς, επειδή δεν απαιτούν προετοιμασία.
Τα χαρακτηριστικά στοιχεία στα οποία οφείλουν την ιδιαιτερότητά τους τα μπουρμπούλια είναι:
1.Γίνεται πάντα το απόγευμα 5-9 μμ σε μεγάλη αίθουσα (συνήθως στο Δημοτικό Θέατρο)
2. Οι ντάμες φορούν μαύρα ντόμινο και μάσκα υποχρεωτικά.
3. Το εισητήριο για τον άντρα είναι φτηνό ενώ η είσοδος στις γυναίκες δωρεάν.
4. Τα χορευτικά ζευγάρια σχηματίζονται συνήθως με πρωτοβουλία της ντάμας, η οποία είναι άγνωστη στο καβαλιέρο.
5. Στη χορευτική πίστα ανακατεύονται ντόπιοι και ξένοι, άνθρωποι όλων των τάξεων και ηλικιών χωρίς καμία διάκριση.
Μασκαράδες και Μπούλες
Σε μέρες καρναβαλιού το μασκάρεμα προσφέρει ιδανικές συνθήκες διασκέδασης. Καλύπτοντας με μια μάσκα τη σοβαρότητα του και πιστεύοντας ότι κανείς δεν τον αναγνωρίζει, ο προσωπιδοφόρος αφήνει τον εαυτό του να εκδηλωθεί ελεύθερα. Οι μασκαράδες που διασκεδάζουν γυρίζοντας στους δρόμους και πειράζοντας τον κόσμο, ήταν οι περισσότεροι πρόχειρα μεταμφιεσμένοι με παλιά ρούχα, άχρηστα καπέλα και άλλα ευτελή υλικά. Πολλές φορές, όταν δεν έχουν μάσκα, μουτζουρώνουν το πρόσωπό τους με «φούμο» για να μην γνωρίζονται. Αυτού του είδους οι μεταμφιεσμένοι λέγονται «μπούλες» και η εμφάνιση και τα καμώματά τους προκαλούν πάντοτε πολλή ευθυμία.
Γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς
Άλλοτε εκείνες τις ημέρες πριν την Αποκριά στην Πάτρα αναβίωνε μια παράδοση, «ο γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς». Η Γιαννούλα ήταν υπαρκτό πρόσωπο, επρόκειτο για μια φτωχή γυναίκα της Άνω Πόλης που έζησε την περίοδο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και κύρια δραστηριότητά της ήταν η πώληση κουλουριών που της εξασφάλιζε τα προς το ζην. Ορισμένοι Πατρινοί εκμεταλλευόμενοι την αφέλειά της και το ευφάνταστο του χαρακτήρα της, της έταζαν πως θα την παντρέψουν με τον πρόεδρο της Αμερικής, Ουίλσον. Η σχετική φάρσα περιλάμβανε άφιξη του Ουίλσον με το πλοίο στο λιμάνι και άνοδό του στην Άνω Πόλη όπου θα τελούνταν και ο γάμος με τη Γιαννούλα. Η εύπιστη κουλουρού υποδεχόταν τον υποτιθέμενο Ουίλσον, που φρόντιζαν πάντα να τον ντύνουν με φράκο και ημίψηλο, αλλά ώσπου να αντιληφθεί την ειρωνεία της στιγμής, το πλήθος των συγκεντρωμένων για το γάμο είχε διασκεδάσει με την ψυχή του. Το θέαμα επαναλήφθηκε αρκετές χρονιές.
Τα φεγγάρια
Δημιουργήθηκαν το 1994, με σκοπό τη μεταφορά του καρναβαλικού μηνύματος στις γειτονιές της Πάτρας, οι οποίες αποτελούν τη φυσική κοιτίδα του Καρνάβαλου. Το καρναβαλικό μήνυμα μεταφέρουν στις μικρές γειτονιές μικρές καρναβαλικές παρέες, σκορπίζοντας, με τη μουσική και τις κινήσεις τους, το κέφι και τη χαρά.
Τελετή λήξης
Η παραδοσιακή καύση του Καρνάβαλου πλαισιώνεται από συναυλίες, χορούς, αποχαιρετισμό στο καρναβάλι που τέλειωσε και αναγγελίες για το επόμενο που αποτελούν την Τελετή Λήξης. Γίνεται στο μόλο της Αγίου Νικολάου το βράδυ της Μεγάλης Παρέλασης και μεταδίδεται τηλεοπτικά. Πυροτεχνήματα γεμίζουν τον ουρανό του λιμανιού από κρότους και πολύχρωμα φωτεινά σχήματα. Οι εντυπώσεις που αφήνει το τελευταίο καρναβαλικό τριήμερο, με αποκορύφωμα τη μεγάλη παρέλαση, είναι απερίγραπτες. Οι ξένοι επισκέπτες όσο και οι κάτοικοι της Πάτρας μένουν κατενθουσιασμένο.
Αφού τώρα γνωρίζεις τα πάντα για το Πατρινό Καρναβάλι, αφέσου στον παλμό του καρναβαλιού. Νιώσε τη μουσική και το χορό. Καλό Καρναβάλι!!!!!!!!!!
Το παραπάνω άρθρο αποτελεί μέρος από σχολική εργασία του έτους 2011.