Ο διάλογος στην σχολική τάξη, με τα μάτια των μαθητών του Α3

- Μαρ• 09•17
Ο διάλογος στην σχολική τάξη, με τα μάτια των μαθητών του Α3

Χρησιμοποιείται στην τάξη σας ο διάλογος;

Πιστεύω ότι χρησιμοποιείται στην τάξη μας ο διάλογος επειδή αναπτύσσεται έτσι το δημοκρατικό πνεύμα που πρέπει να υπάρχει σε μια τάξη και σε μια κοινωνία γενικότερα, εξασφαλίζοντας έτσι ελευθερία σκέψης και έκφρασης.

Παναγιώτης Κολαΐτης

 

Με τη συζήτηση λύνουμε κατά κύριο λόγο τα προβλήματα που μας απασχολούν αλλά και ακονίζουμε το μυαλό.

Αλέξανδρος Κούγελος

 

Οι περισσότεροι καθηγητές επιλέγουν τον διάλογο διότι καταλαβαίνουν ότι εξασφαλίζει την ελευθερία σκέψης και την ελευθερία λόγου.

Το πιο σημαντικό παράδειγμα για μένα είναι όταν χωριζόμαστε σε ομάδες και ανταλλάσσουμε απόψεις σχετικά με το θέμα που μας έχει αναθέσει ο καθηγητής. Εκεί νιώθουμε πιο άνετα.

Ίγκλι Κωτσιάι

 

Στη δική μου τάξη πολλές φορές οι μαθητές  συζητούν με τον διδάσκοντα και μεταξύ τους. Άλλοτε συμφωνούν και καταλήγουν σε κοινά συμπεράσματα και άλλοτε κατακρίνουν ο ένας τον άλλον με λογικά επιχειρήματα.

Δυστυχώς υπάρχουν και ορισμένες διδακτικές ώρες όπου οι καθηγητές  δεν αφήνουν τους μαθητές να εκφραστούν ελεύθερα. Πολλές φορές αυτό οφείλεται στην ηλικία των διδασκάλων.

Νεφέλη Λιάνα

 

Ο κάθε μαθητής  μπορεί να εκφράζει ελεύθερα την άποψή του.

Ακόμη και τα διαγωνίσματα γίνονται θέματα συζήτησης ώστε να κατανοήσουμε απόλυτα τα λάθη μας και να μαθαίνουμε από αυτά.

Έχουν υπάρξει αρκετές φορές που ο χωρισμός σε ομάδες για την επίτευξη μιας ομαδικής εργασίας έχει ως απόρροια την ανταλλαγή απόψεων με τους συμμαθητές μας.

Οι καθηγητές είναι καλοπροαίρετοι και πρόθυμοι πάντοτε για επίλυση αποριών.

Άννα Μανιατοπούλου

 

Ο διάλογος στην τάξη θα βοηθούσε στην ουσιαστικότερη γνώση καθώς θα έρχονταν στην επιφάνεια απορίες και απόψεις, οι οποίες υπό συνθήκες μονολόγου θα παρέμεναν αναπάντητες.

Το σχολικό περιβάλλον αρκετές φορές υστερεί όσον αφορά την χρήση και προώθηση του διαλόγου. Κάποιοι καθηγητές εκούσια ή ακούσια δεν δέχονται την αμφισβήτηση ή ακόμα πιεζόμενοι από την ύλη των μαθημάτων που πρέπει να παραδώσουν, πιστεύουν πως δεν έχουν τον χρόνο να δημιουργήσουν συζητήσεις.

Μυρτώ Μαραγκού

 

Στην τάξη μας η χρήση διαλόγου είναι ένα σπάνιο φαινόμενο. Το εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα προωθεί τον διδάσκοντα ως αυθεντία, ως την αδιαμφισβήτητη πηγή γνώσεων και πληροφοριών που δεν λαθεύει ποτέ. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με την κατάχρηση πολλές φορές του σχολικού βιβλίου οδηγεί σε έναν πληκτικό μονόλογο του καθηγητή που οι μαθητές δεν μπορούν να επέμβουν, διατυπώνοντας τις απόψεις τους. Βέβαια υπάρχουν περιπτώσεις που το μάθημα ξεφεύγει από την μονοδιάστατη μορφή του και οι διδασκόμενοι έχουν την ευκαιρία να διαλεχθούν με τους συνομηλίκους τους ή τον καθηγητή τους. Παρόλ’ αυτά, αυτές οι στιγμές, που είναι ευλογία για το μαθητικό σύνολο, σπανίζουν και δεν είναι αρκετές ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν θετικές εμπειρίες από τα μαθητικά τους χρόνια.

Νεοπτόλεμος Μαρούλης

 

Μεγάλη μερίδα καθηγητών δεν έχει προλάβει να εντάξει στον τρόπο διδασκαλίας του τη μέθοδο της χρήσης διαλόγου. Αυτό συνεπάγεται μονόλογο του καθηγητή ο οποίος είναι συνήθως ιδιαίτερα ανιαρός για τον μέσο μαθητή, ο οποίος αρχικά θα παρακολουθεί με αφοσίωση αλλά στη συνέχεια η προσοχή του θα αποσπαστεί.

Υπάρχουν ωστόσο καθηγητές οι οποίοι ενθαρρύνουν τη χρήση του διαλόγου μεταξύ αυτών  και των μαθητών διαμορφώνοντας έτσι ένα ευχάριστο κλίμα μέσα στην τάξη.

Όλοι οι μαθητές έχουν το δικαίωμα έκφρασης αποριών οι οποίες θα ωφελήσουν και τους ίδιους αλλά και τους καθηγητές οι οποίοι θα εντοπίσουν έτσι και τυχόν λάθη τους.

Νίκος Μουρτζόπουλος

 

Στο σχολείο όπου φοιτώ  το μάθημα διεξάγεται μέσα από τη συζήτηση και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στην παράδοση του μαθήματος. Στο σχολείο ο διάλογος είναι καρποφόρος επειδή επιτρέπεται στους μαθητές να εκφράζονται με ελευθερία αλλά και να ακούνε τις απόψεις  των συμμαθητών τους.

Τα παιδιά από νωρίς μαθαίνουν να μην επιβάλλουν αυθαίρετα τις απόψεις τους και να επιχειρηματολογούν έτσι ώστε να πείσουν το δέκτη.

Εύα Μπάκωση

 

Ναι. Ειδικά στα μαθήματα όπως η Γλώσσα, η Λογοτεχνία ή η Πολιτική Παιδεία,  η ανταλλαγή απόψεων μέσω μιας δημιουργικής συζήτησης είναι απαραίτητη.

Οι μαθητές δεν έχουν την υπομονή να ακούσουν έναν μεγάλης διάρκειας μονόλογο από τους δασκάλους.

Γιάννης Μπουρίκας

 

Μαθητές και δάσκαλοι λύνουν τις διαφορές τους θέτοντας επιχειρήματα που υποστηρίζουν τις απόψεις τους. Έτσι το πρόβλημα θα λυθεί ειρηνικά κάτω από κάποιες προϋποθέσεις, χωρίς απαραίτητα να καταλήξουν στην πρώτη ή δεύτερη άποψη.

Λουκία Παγώνη

 

O διάλογος μπορεί να προσδώσει στο μάθημα μεγαλύτερο ενδιαφέρον αφού δεν θα κυριαρχεί ο βαρετός μονόλογος του δασκάλου αλλά θα συμμετέχουν οι μαθητές. Επίσης μπορεί να αναπτύξει σε μεγαλύτερο βαθμό την κριτική ικανότητα και να διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντές τους.

Φάνης Πανταζόπουλος

 

Ο καθένας μας έρχεται σε επαφή με τον τρόπο σκέψης άλλων ανθρώπων, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα την κάμψη του δογματισμού.

Χριστίνα Κ. Παπαβασιλείου

 

Κατά τη γνώμη μου η αλήθεια τείνει να είναι με τη δεύτερη άποψη. Στην τάξη μου μπορεί να επικρατεί ο διάλογος, δηλαδή να μπορεί κάποιος μαθητής να ρωτήσει τις απορίες που έχει και ο καθηγητής αντίστοιχα να τον ακούσει με προσοχή και ανάλογα με τις γνώσεις του πάνω στο θέμα αυτό να απαντήσει. Μπορεί μάλιστα να συμφωνήσει με την άποψη ενός από τους μαθητές. Παρόλ’αυτά θεωρώ ότι η σχολική ύλη είναι υπερφορτωμένη και έτσι ο καθηγητής αναγκάζεται να περιορίζεται κυρίως στο μονόλογο με βάση αυτά που λέει το σχολικό βιβλίο και δεν αφήνει περιθώρια στο μαθητή να διατυπώσει την άποψή του αν συμφωνεί ή διαφωνεί με αυτό.

Χριστίνα Π. Παπαβασιλείου

 

Οι συνομιλητές μαθαίνουν να φιλτράρουν, να επεξεργάζονται και να αμφισβητούν με επιχειρήματα τις απόψεις των άλλων.

Πελοπίδας Παπαγεωργίου

 

Με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του μαθήματός τους οι καθηγητές φρόντισαν να ενσωματώσουν τον διάλογο που αφενός προσδίδει διαδραστικότητα στη διδακτική ώρα και αφετέρου βοηθά καταλυτικά στην κατανόηση του μαθήματος.

Στο σχολείο μου ο δ. παίζει έναν ζωτικής σημασίας ρόλο στις περισσότερες ώρες διδασκαλίας καθώς ο δάσκαλος όχι μόνο μορφώνει και διαπέμπει τη γνώση του στους μαθητές αλλά και είναι διατεθειμένος να δεχτεί τις ερωτήσεις, τις απόψεις ακόμα και την κριτική από τον μαθητή.

Γιώργος Παπαδιώτης

 

Οι φορές που ο διάλογος λείπει από τη διδακτική ώρα είναι ελάχιστες. Πάντα υπάρχουν συζητήσεις μεταξύ μαθητών και δασκάλων, κάτι που κάνει το μάθημα ιδιαίτερα δραστικό και ζωντανό.

Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος

 

Υποστηρίζεται πως οι μαθητές πρέπει να συμμετέχουν στο μάθημα αναπτύσσοντας έτσι έναν εποικοδομητικό διάλογο με τους καθηγητές τους. Έτσι και γίνεται συνήθως.

Στην τάξη επικρατεί ένα ευχάριστο κλίμα διαλόγου, στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι μαθητές, ο καθένας με την προσωπική του γνώμη.

Ελπίδα Παπαδοπούλου

 

Στο σχολείο του «σήμερα» κατά την άποψή μου ο διάλογος έχει κυρίαρχο λόγο στη σωστή επικοινωνία.

Κατά γενική ομολογία η τάξη μου, η οποία δεν διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από άλλες τάξεις της 1ης λυκείου, είναι μια τάξη στην οποία χρησιμοποιείται ο διάλογος, η ανταλλαγή απόψεων.

Σπύρος Παπαλεξάτος

 

Ναι. Με τον διάλογο στη διδασκαλία ο καθηγητής αντιλαμβάνεται τα προβλήματα του μαθητή και τις δυσκολίες του μέσα στο μάθημα.

Αλέξανδρος Παπανδρεόπουλος

 

 

Οι καθηγητές έχουν την ευκαιρία να ακούσουν τις σκέψεις των μαθητών τους, να προβληματιστούν για το θέμα αυτό και να εκφράσουν τη γνώμη τους.

Γιάννης Πετρόπουλος

 

 

Ποιους τρόπους δημιουργικής αξιοποίησης του διαλόγου θα μπορούσες να προτείνεις;

Ένα σχολείο μπορεί να οργανώσει κάποια εκπαιδευτικά προγράμματα για τη γλώσσα και την αξία του διαλόγου μεταξύ των ανθρώπων μιας οργανωμένης κοινωνίας.

Εμμανουέλα Κορνάρου

 

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το διάλογο αρκετές φορές ασυνείδητα χωρίς να καταλαβαίνουν  την αξία του. Στο σχολείο δεν θα πρέπει να συμβαίνει αυτό…

Γεράσιμος Λιακόπουλος

 

Πρωταρχικό βήμα είναι οι μαθητές να χωρίζονται σε τυχαίες ομάδες στα μαθήματα και να κάνουν εργασίες. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές γνωρίζονται καλύτερα μεταξύ τους, δημιουργούν φιλίες, μαθαίνουν να συνεργάζονται, το οποίο είναι απαραίτητο εφόδιο για το μελλοντικό τους επάγγελμα όπου θα πρέπει να δουλεύουν με τους συνεργάτες τους και να διαλέγονται.

Μέσα από τις συζητήσεις σε αυτές τις ομάδες οι μαθητές καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη, έρχονται αντιμέτωποι με νέους προβληματισμούς αλλά και με αντίθετες απόψεις των άλλων. Έτσι χρησιμοποιούν την πειθώ προκειμένου να πείσουν ή πείθονται οι ίδιοι και μειώνεται ο εγωισμός τους.

Νεφέλη Λιάνα

 

Θα ήταν αναγκαία η δραματοποίηση των μαθημάτων. Οι μαθητές θα μπορούσαν να λαμβάνουν μέρος σε μικρής διάρκειας θεατρικές παραστάσεις που να σχετίζονται με το μάθημα. Θα συγκρατούσαν έτσι και πιο εποικοδομητικά τη γνώση.

Άννα Μανιατοπούλου

 

Ένας τρόπος δημιουργικής αξιοποίησης του διαλόγου είναι μέσω διαδραστικών προγραμμάτων, διοργανωμένων από το σχολείο. Η γκάμα των προγραμμάτων αυτών είναι ιδιαίτερα ευρεία. Παραδείγματα είναι οι ρητορικοί όμιλοι και οι θεατρικές ομάδες.

Μυρτώ Μαραγκού

 

Πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα η συχνή χρήση του διαλόγου μέσω του οποίου δεν αποκλείεται να αμφισβητηθεί και το σχολικό βιβλίο∙ η αλήθεια είναι πολύ δύσκολο να κατέχεται από ένα άτομο μόνο ή να περιέχεται σε ένα έντυπο.

Νεοπτόλεμος Μαρούλης

 

Με τον διάλογο μπορούν να υπάρξουν τρομερές “επιτυχίες”: Άρθρα για τη σχολική εφημερίδα, παρουσιάσεις για διάφορα θέματα, σκίτσα, ενημερώσεις για τα κοινωνικά προβλήματα κυρίως αλλά και μια ραδιοφωνική εκπομπή θα ήταν αποτελέσματα της χρήσης του διαλόγου.

Χριστίνα Κ. Παπαβασιλείου

 

Πιστεύω πως αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τον κάθε διδάσκοντα χωριστά. Προκειμένου να χρησιμοποιείται περισσότερο ο διάλογος αλλά και να είναι γόνιμος και καρποφόρος για τον διδασκόμενο, πρέπει να γίνει μια συνολική αναθεώρηση του εκπαιδευτικού συστήματος και της σχολικής ύλης.

Χριστίνα Π. Παπαβασιλείου

 

Θα μπορούσε να καθιερωθεί μία ώρα την εβδομάδα στον εμπλουτισμό γνώσεων και ανταλλαγή απόψεων σε πολλά θέματα που απασχολούν τους εφήβους μέσω του διαλόγου.

Επίσης δεν θα ήταν κακή ιδέα οι μαθητές όλου του σχολείου να διαθέτουν σε τακτά διαστήματα μία ώρα σε συζήτηση για θέματα που αφορούν το σχολείο ή και την μαθητική ζωή. Κάτι σαν συμβούλιο στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι μαθητές πρόθυμοι για συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών με την σωστή όμως χρήση του λόγου και την τήρηση των κανόνων του διαλόγου.

Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος

 

Προτείνω μαθήματα επιλογών όπου οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν γύρω από κάποια θέματα που απασχολούν τους ίδιους αλλά και ολόκληρη την κοινωνία.

Σπύρος Παπαλεξάτος

 

Οι καθηγητές μπορούν να αξιοποιούν τον διάλογο όχι μόνο για να διδάσκουν αλλά και για να μαθαίνουν και οι ίδιοι από τους μαθητές. Έτσι μπορούν να διευρύνουν τις γνώσεις τους αλλά και να νιώθουν και οι μαθητές χρήσιμοι.

Αλέξανδρος Παπανδρεόπουλος

Σχολιάστε

Top