Τι είναι η αναβλητικότητα; πώς να τη διαχειριστώ;

Είναι πράγματι εντυπωσιακή η τάση ορισμένων μαθητών να αναβάλλουν τις υποχρεώσεις τους: η μελέτη, οι εργασίες και ό, τι άλλο τους απασχολεί και τους βασανίζει μετατίθενται για την επόμενη ημέρα, επόμενη εβδομάδα, επόμενο σχολικό τετράμηνο… Χρησιμοποιούν κάτι εκφράσεις όπως: «Σήμερα δεν έχω όρεξη», «Έχω καιρό» «Έλα μωρέ», «Δεν ξέρω από πού να αρχίσω», «Εργάζομαι καλύτερα κάτω από πίεση», «Έχω πολλά στο μυαλό μου».

Το σίγουρο είναι ότι όποιος είναι αναβλητικός, αργά ή γρήγορα θα πληρώσει το τίμημα. Θα έχει αντίκτυπο στην ψυχική του ηρεμία (το λιγότερο κακό), στον ελεύθερο χρόνο του (κρίμα), στη μελέτη κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών (κακό), στη συνολική διάρκεια της σχολικής φοίτησης (πολύ κακό).

Η αναβλητική συμπεριφορά εμφανίζεται σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας: κατά την παρακολούθηση των μαθημάτων, την παραλαβή των συγγραμμάτων, την εκπόνηση εργασιών, την ταξινόμηση των σημειώσεων κλπ. Τα αρνητικά επακόλουθα της αναβλητικότητας έχουν αντίκτυπο στην ίδια την μελέτη, αφού οι μαθητές αυτοί δεν ακολουθούν το πρόγραμμα μελέτης τους. Υπάρχει λοιπόν ένα χάσμα μεταξύ των καλών προθέσεων και της έκδηλης συμπεριφοράς του ατόμου.

Η χρόνια αναβλητική συμπεριφορά συνυπάρχει και με άλλα προβλήματα, όπως προβλήματα διάθεσης, διαταραχή της προσοχής, αποδιοργάνωση, έλλειψη ενέργειας, έλλειψη οργάνωσης και πειθαρχίας, «αδράνεια», ασταθή συμπεριφορά και έλλειψη ανταγωνισμού. Τέλος, υπάρχει συσχέτιση μεταξύ αναβλητικής συμπεριφοράς και άγχους αποτυχίας.

Δείτε τους συνδέσμους

στον ψηφιακό οδηγό αυτοβοήθειας ΣΠΟΥΔΑ…ΖΩ!  του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού.