ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Για εμάς τους δασκάλους και για τους μαθητές μας, το σχολείο είναι το δεύτερο σπίτι μας! Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για όσους υπηρετούμε σε ολοήμερο σχολείο.

Το δικό μας ολοήμερο σχολείο “ανοίγει τις πόρτες του” στις 12:35 και αποχαιρετά τους τελευταίους μαθητές στις 16:15. Το σχολείο μας είναι ένα πολυπληθέστατο κλασικό δημοτικό. Η βάρδια του ολοήμερου φιλοξενεί πάνω από 200 παιδιά όλων των τάξεων.

Η πρώτη σκέψη που πέρασε από το μυαλό όταν μάθαμε τον μεγάλο αυτό αριθμό, ήταν πως έπρεπε να βρούμε έναν τρόπο ώστε να μετατρέψουμε τη δυσκολία της διαχείρισής τους σε πλεονέκτημα. “Πολλά παιδιά σημαίνει πολλαπλές δυνατότητες και ταλέντα’. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα της εφαρμογής ενός προγράμματος Αγωγής Υγείας με επίκεντρο το ίδιο το σχολείο.

«Σχολείο: Ζω, Μαθαίνω, Αγαπώ!». Τα παιδιά ζουν την καθημερινότητα του σχολείου μέσα από όλες της τις εκφάνσεις: μέσα από τα μαθήματα και τις δραστηριότητες του πρωινού κύκλου, μέσα από τα διαλείμματα και την ώρα της μεσημεριανής σίτισης, μέσα από τη μελέτη και τις δραστηριότητες του κύκλου του ολοήμερου. Συναναστρέφονται μεταξύ τους και με τους δασκάλους τους, παίζουν, μαλώνουν, διεκδικούν, χαίρονται, στεναχωριούνται, αλλά και μαθαίνουν. Γνώσεις, δεξιότητες, συναισθήματα, όλα τους προσφέρονται απλόχερα για όσες ώρες βρίσκονται στη μικρή κοινωνία του σχολείου τους. Ζουν, μαθαίνουν και αγαπούν χωρίς πάντα να το συνειδητοποιούν. Ωστόσο το σχολείο είναι το περιβάλλον που τους προσφέρει όλα αυτά τα ερεθίσματα.

Με βάση αυτές τις σκέψεις, εμείς οι δάσκαλοι του ολοήμερου, ανεξαρτήτως ειδικότητας, συνεργαστήκαμε για να αναδείξουμε το σημαντικό ρόλο του σχολείου, προσφέροντας στα παιδιά που περνάνε μαζί μας τις μεσημεριανές τους ώρες την ευκαιρία να συμμετέχουν σε πολλαπλές δραστηριότητες.

  • Βγήκαμε από τα στενά γεωγραφικά όρια του σχολείου δημιουργώντας για τα μεγαλύτερα παιδιά μια κλειστή αγγλόφωνη ηλεκτρονική τάξη με συμμαθητές από σχολείο της Γερμανίας.
  • Εξασκήσαμε τις γνώσεις τους στα αγγλικά δημιουργώντας ποικίλες θεματικές ενότητες, μεταξύ των οποίων και η μαγειρική.
  • Τρέξαμε πρόγραμμα υγιεινής διατροφής για τους μικρότερους μαθητές με ενημέρωση από διατροφολόγο και ανέβασμα θεατρικής παράστασης.
  • Φτιάξαμε επιτραπέζια παιχνίδια (ελληνο-αγγλικά) με θέμα τη διατροφή και την υγιεινή ζωή.
  • Ενσωματώσαμε στο μάθημα των καλλιτεχνικών δραστηριότητες σχετικές με τα υπόλοιπα προγράμματα του ολοήμερου (π.χ. με το πρόγραμμα της διατροφής).
  • Μαθητές της Γ” τάξης έφτιαξαν δύο μίνι video clips (animation) με θέμα το σχολείο με τη μέθοδο stop-motion.
  • Συμμετείχαμε στην παγκόσμια μέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013 με ενημέρωση των μαθητών σε θέματα ασφάλειας (μικρότερες τάξεις) και σε θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων (μεγαλύτερες τάξεις). Οι μεγάλες τάξεις σχεδίασαν σχετική αφίσα με τίτλο «Κάθε φορά που συνδέεσαι στο Διαδίκτυο μην ξεχνάς…» την οποία και παρουσίασαν σε ημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.
  • Οργανώσαμε βιωματικό εργαστήριο με θέμα «Πνευματικά Δικαιώματα στο Διαδίκτυο και Τεχνικές Αναζήτησης Πολυμέσων με χρήση αυτών», το οποίο παρακολούθησε όλη η ΣΤ” τάξη.
  • Οργανώσαμε ομαδικά παραδοσιακά παιχνίδια κατά τη διάρκεια του μεγάλου διαλείμματος του ολοήμερου (μετά τη σίτιση).
  • Οργανώσαμε βιωματικές ασκήσεις για τις διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο.
  • Πραγματοποιήθηκε έρευνα από μαθητές για τη χρήση του Διαδικτύου από δείγμα των μαθητών του σχολείου μας.
  • Μαθητές της ΣΤ” τάξης συζήτησαν με φίλους τους από το γυμνάσιο και κατέγραψαν τα συναισθήματά τους κατά τη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο.
  • Ομάδα μαθητών ανέλαβε να πάρει συνέντευξη από τη διευθύντρια και το δάσκαλο της Ε” τάξης, καθώς και καταγράφηκαν κάποιες εμπειρίες δασκάλων από τα δικά τους μαθητικά χρόνια.
  • Με αφορμή την ενασχόληση με όλα τα παραπάνω θέματα, οργανώσαμε τη σύνταξη του παρόντος ηλεκτρονικού περιοδικού με άρθρα από τους ίδιους τους μαθητές. Μερικά από τα άρθρα προήλθαν από τους Γερμανούς συμμαθητές τους μέσω της ηλεκτρονικής τάξης και μεταφράστηκαν στα ελληνικά από δικούς μας μαθητές.
  • Διοργανώσαμε γιορτή στο τέλος της σχολικής χρονιάς με καλεσμένους τους γονείς και παρουσιάσαμε μερικές από τις δράσεις μας (θεατρική παράσταση για τη διατροφή, τραγούδια στα αγγλικά, συμβουλές για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας στο διαδίκτυο, επιτραπέζια παιχνίδια φτιαγμένα από τα παιδιά). Ακολούθησε πικ-νικ στην αυλή του σχολείου και παιχνίδι με νεροπίστολα.

Θα μπορούσαμε να οργανώσουμε περισσότερες δράσεις; Σαφώς και θα μπορούσαμε. Αλλά φέτος κάναμε μόνο την αρχή. Αν και όλοι οι δάσκαλοι που συμμετείχαμε σε αυτό το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας είμαστε με προσωρινή τοποθέτηση σε αυτό το σχολείο, δουλέψαμε με πολύ όρεξη. Ελπίζω να συνεχίσουμε το πρόγραμμα και την επόμενη σχολική χρονιά!

Μαρία Φιλιπποπούλου, πληροφορικός

Στέλλα Χασιώτη, δασκάλα, υπεύθυνη ολοήμερου

Μαρία, δασκάλα ολοήμερου

Παναγιώτης Θεολόγου, δάσκαλος ολοήμερου

Φένια Ζήση, καθηγήτρια αγγλικών

Κατερίνα Κούπα, καθηγήτρια εικαστικών

Top