«Το σχολείο: Εκπαιδεύει ή παιδεύει;»

«Το σχολείο: Εκπαιδεύει ή παιδεύει;»

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα του 21ου αιώνα, παρά τις ριζικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί τόσο στον τομέα της τεχνολογίας όσο και γενικότερα στον σύγχρονο τρόπο ζωής, παραμένει σχεδόν ίδιο και απαράλλαχτο. Αυτή η στασιμότητα έχει προκαλέσει αρνητικές συνέπειες, επιφέροντας μείζονος σημασίας πρόβλημα στην εκμάθηση των παιδιών και στη μετέπειτα κοινωνική ζωή τους. Ποια είναι, όμως, τα προβλήματα που κυριαρχούν στο εκπαιδευτικό σύστημα;

Αρχικά, ένα σημαντικό πρόβλημα που περιορίζει την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος είναι οι ανεπαρκείς υλικοτεχνικές υποδομές. Το ελληνικό σχολείο δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης και στερείται κατάλληλου εξοπλισμού και εποπτικών μέσων διδασκαλίας. Επιπλέον, απουσιάζουν εργαστήρια φυσικών επιστημών και αίθουσες ενισχυτικής διδασκαλίας, ξένων γλωσσών και εικαστικών τεχνών. Επιπρόσθετα, σε πολλές περιπτώσεις, οι ζημιές και οι φθορές που υφίστανται τα κτήρια δεν αποκαθίστανται, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται τα μαθήματα και να οδηγούν σε υποβάθμιση της ποιότητας διδασκαλίας.

Παράλληλα, ενώ ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας, στα ελληνικά σχολεία παρατηρείται έντονη έλλειψη τεχνολογικών μέσων. Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να εγκατασταθούν σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που θα καθιστούσαν το μάθημα πιο ενδιαφέρον και αποδοτικό. Έτσι, θα μπορούσαν να υιοθετηθούν νέες μέθοδοι διδασκαλίας, προσαρμοσμένες στα δεδομένα της εποχής και πιο αποτελεσματικές για τους μαθητές.

Επιπρόσθετα, η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών συμβάλλει στην εν γένει κρίση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η ποιότητα της εκπαίδευσης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Η επιστημονική και επαγγελματική του κατάρτιση αποτελεί κεντρικό παράγοντα για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Αυτό κρίνεται αναγκαίο τόσο σε γνωστικό όσο και σε προληπτικό επίπεδο, ιδιαίτερα όσον αφορά τις παραβατικές συμπεριφορές. Η συνεχής επιμόρφωση των καθηγητών είναι βασική προϋπόθεση για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, αφού θα εκσυγχρονίσει την παιδεία και θα δώσει μια ανάσα στο διαρκές πρόβλημα της εκπαίδευσης.

Από τα παραπάνω συνάγεται το συμπέρασμα ότι το εκπαιδευτικό σύστημα διανύει κρίση, ατροφεί και παρουσιάζει δυσλειτουργίες. Οι επιπτώσεις αυτού είναι έκδηλες και οδηγούν στη γέννηση διαφόρων κοινωνικών προβλημάτων. Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να αλλάξει ριζικά και άμεσα, αλλά με σταδιακές και συντονισμένες προσπάθειες, η αλλαγή μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα και συγκεκριμένα θα συμβάλει σε έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο εκμάθησης.

Γεωργοπούλου Μαρία

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης