Ποια μουσική ακούνε οι μαθητές του ΜΣΠ;

370425821_688200140000028_1706681555946753113_n

Της Ελίζας Κοντοπούλου, καθηγήτριας μουσικής στο ΜΣΠ, κατόχου Μεταπτυχιακού τίτλου στις Επιστήμες της Αγωγής.

Η μουσική αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ζωής του ανθρώπου. Ειδικά οι έφηβοι αφιερώνουν καθημερινά αρκετές ώρες την ημέρα ακούγοντας τη μουσική που προτιμούν. Σκοπός της μικρής αυτής έρευνας ήταν ο εντοπισμός των μουσικών προτιμήσεων των μαθητών του Μουσικού Σχολείου του Πειραιά και η διερεύνηση των παραγόντων που πιθανόν σχετίζονται με αυτή τους την επιλογή. Συγκεκριμένα, η μελέτη επιχειρεί να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Ποιο είδος μουσικής προτιμούν περισσότερο οι μαθητές του ΜΣΠ;
  • Ποιους παράγοντες θεωρούν σημαντικούς στη διαμόρφωση των μουσικών τους προτιμήσεων;
  • Ποιες είναι οι απόψεις των μαθητών για το ρόλο της μουσικής στη ζωή τους;

Το δείγμα αποτέλεσαν 15 παιδιά της Α΄ Γυμνασίου και 15 παιδιά της Γ’ Λυκείου (σχολ. έτος: 2012-2013). Οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτηματολόγια, ακούγοντας ταυτόχρονα ηχογραφημένα αποσπάσματα από διάφορα είδη μουσικής.

Τα συμπεράσματα ήταν τα εξής:

1)      Οι μαθητές του ΜΣΠ εκδήλωσαν θετική ανταπόκριση σε ποικιλία μουσικών ειδών, συμπεριλαμβανομένων και ειδών που δεν θεωρούνται δημοφιλή στην ηλικία τους (όπως κλασική, τζαζ και παραδοσιακή μουσική). Παρ’ όλα αυτά, διαπιστώθηκε πως οι μαθητές δήλωσαν ως πρώτη προτίμησή τους την ροκ/μέταλ, γεγονός που αποδεικνύει, για άλλη μια φορά, πως στην εφηβεία, οι ψυχολογικοί και κοινωνικοί παράγοντες είναι πιο ισχυροί από αυτόν της μουσικής εκπαίδευσης (Διάγρ. 1)

2)      Οι μαθητές ισχυρίστηκαν πως από όλους τους παράγοντες που επηρεάζουν τις μουσικές τους προτιμήσεις, η μελωδία και οι στίχοι είναι αυτοί που τους κάνουν να επιλέγουν ένα κομμάτι, δηλαδή δηλώνουν πως επηρεάζονται περισσότερο από τις παραμέτρους που αφορούν τα χαρακτηριστικά της μουσικής και λιγότερο από άλλες όπως π.χ. το περιβάλλον (Πίνακας 1).

3)      Οι μαθητές του ΜΣΠ διαθέτουν περισσότερο από τρεις ώρες την ημέρα στην ακρόαση της μουσικής. Το γεγονός αυτό από μόνο του, αλλά και σε συνδυασμό με τις απαντήσεις τους για τους λόγους που ακούν μουσική επιτρέπει να εξαχθεί το συμπέρασμα του σημαντικού της ρόλου στη συναισθηματική, κοινωνική και διανοητική εξέλιξή τους, αλλά και στη διαμόρφωση της κοινωνικής τους ταυτότητας (Πίνακας 2).

Η μελέτη αυτή μπορεί να αποτελέσει αφετηρία μιας μελλοντικής, πληρέστερης έρευνας, σε μεγαλύτερο δείγμα και με υψηλότερους στόχους, εμβαθύνοντας ακόμα περισσότερο στα οφέλη στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Διάγραμμα 1

12

Πίνακας 1
11

 

Πίνακας 2

Λόγοι για τους οποίους ακούω μουσική

13

Βιβλιογραφία

Κοντοπούλου, Ε., Οι Μουσικές Προτιμήσεις και οι Παράγοντες που τις Επηρεάζουν:  Η Περίπτωση των Μαθητών του Μουσικού Σχολείου του Πειραιά, μεταπτυχιακή εργασία, Αθήνα 2012. 

Πηγή εικόνας

https://www.facebook.com/photo?fbid=688655073287868&set=pcb.688655123287863&locale=el_GR

Σχολιάστε

Top