ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πρόκειται για το υπόγειο αστικό σύστημα μεταφοράς, σταθερής τροχιάς στη Θεσσαλονίκη. Είναι το πρώτο αυτόματο σύστημα μετρό στην Ελλάδα, δηλαδή κινείται χωρίς οδηγούς.
Το συγκεκριμένο μετρό αποφασίστηκε να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο τον Σεπτέμβριο του 2003, με χρηματοδότηση του ελληνικού δημοσίου και της ευρωπαϊκής ένωσης. Στα τέλη Ιουνίου του 2006 ξεκίνησε η κατασκευή του έργου. Τον Ιούνιο του 2013 υπογράφτηκε η σύμβαση κατασκευής της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά.
Το έργο παρουσίασε πολυετείς καθυστερήσεις λόγω διακοπής των εργασιών κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης και κατά τη διάρκεια αλλαγών στον σχεδιασμό, εξαιτίας εκτεταμένων αρχαιολογικών ανασκαφών στο υπέδαφος.
Τα χαρακτηριστικά του βασικού δικτύου του είναι:
- 13 σύγχρονοι σταθμοί με κεντρική αποβάθρα
- 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
- 18 υπεραυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, με συνοδό
- Συστήματα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες κάθε σταθμού και
- Δημιουργία αμαξοστασίου έκτασης 50.000 τ.μ. στην περιοχή της Πυλαίας
Σημαντικές αρχαιότητες και, μάλιστα, αντιπροσωπευτικές πολλών περιόδων ζωής της πόλης ήρθαν στο φως κατά την κατασκευή των δύο σταθμών του μετρό που βρίσκονται εντός των ορίων του ιστορικού κέντρου της πόλης. Πρόκειται για τους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας που καταλαμβάνουν σημαίνουσες θέσεις της αρχαίας Θεσσαλονίκης. Στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που συντελέστηκε ποτέ στη Β. Ελλάδα καλύπτοντας επιφάνεια 20.000τ.μ.
Κάτω από τη γη οι συρμοί του μετρό κινούνται σε δοκιμαστική λειτουργία από το φθινόπωρο του 2022. Στις 30 Νοεμβρίου έχει οριστεί η ημερομηνία παράδοσης του μετρό στους Θεσσαλονικείς σε μια απλή τελετή και, ταυτόχρονα, θα ξεκινήσει μια περίοδος εξοικείωσης του κόσμου με το μετρό.
Αριάδνη, Δανάη, Έλενα, Μαρίνα
Πηγές: el.Wikipedia.org, emetro.gr