«Ο δράστης, το «θύμα», οι επιπτώσεις του σχολικού εκφοβισμού σε καθένα απ” αυτούς και ο ρόλος των παρατηρητών».

viaarxiki-312x208

Σε οποιαδήποτε μορφή  σχολικής  βίας έχουμε  ένα δράστη και ένα θύμα και τους παρατηρητές που αποτελούν τους μάρτυρες (άλλοτε φανερούς και άλλοτε σιωπηλούς) της όλης ιστορίας.

Πιο συγκεκριμένα:

Το προφίλ του δράστη, του «Νταή»:

  • απολαμβάνουν την επίδειξη δύναμης προς τα θύματα
  • αποτυγχάνουν στην εκδήλωση ενσυναίσθησης (πέρασμα στην παραβατικότητα)
  • σίγουροι για τον εαυτό τους
  • δημοφιλείς
  • αυταρχικοί και παρορμητικοί
  • απολαμβάνουν τη δημόσια διαμάχη ώστε να αυτοεπιβεβαιωθούν και να επιβληθούν στους άλλους
  • ανήσυχοι, ανασφαλείς,
  • δίχως ιδιαίτερα καλές σχολικές επιδόσεις.

Το προφίλ του «θύματος»:

  • μαθητές που είναι μη επιθετικοί
  • αγχώδεις
  • ανασφαλείς
  • μοναχικοί
  • μη δημοφιλείς
  • με χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • έλλειψη δυναμισμού.

Οι παρατηρητές (by-standers):

  • είναι οι «θεατές» σε ένα περιστατικό εκφοβισμού
  • διαμορφώνουν με τη στάση τους την κατάσταση
  • μοιάζουν να έχουν ρόλο παθητικό (δίνουν το στίγμα της σιωπηλής έγκρισης)
  • ως «δυναμικός συντονιστής της συμπεριφοράς».

Ποιες είναι οι επιπτώσεις όμως του σχολικού εκφοβισμού;

Στον ρόλο του θύματος:

  1.  αυξημένος αριθμός απουσιών
  2. φτωχές φιλικές σχέσεις
  3.  συναισθηματικές δυσκολίες
  4. αίσθημα μοναξιάς
  5.  χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση
  6. αυτοκτονικός ιδεασμός
  7.  ψυχοσωματικά συμπτώματα
  8.  χαμηλή αυτοεκτίμηση
  9.  τάση αποφυγής του σχολείου
  10.  έλλειμμα σε κοινωνικές δεξιότητες

Στον ρόλο του δράστη:

  1. έλλειμμα σε κοινωνικές δεξιότητες
  2.  αυξημένη συχνότητα ψυχ. διαταραχών
  3.  υψηλή αυτοεκτίμηση
  4.  ενίοτε και χαμηλή αυτοεκτίμηση
  5.  αυξημένα επίπεδα σχολικού στρες
  6.   άγχος
  7.  κατάθλιψη
  8.  μελλοντική παραβατική συμπεριφορά
  9. κατανάλωση αλκοόλ
  10.  αυτοκτονικός ιδεασμός.

Σχολιάστε

Top