της δημοσιογραφικής μας ομάδας
Καθώς το νέο σύστημα του Γενικού Λυκείου έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται από φέτος, αποφασίσαμε να διεξαγάγουμε μια έρευνα στους μαθητές της Α” τάξης του σχολείου μας θέλοντας να διαπιστώσουμε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν το νέο σύστημα και πώς αυτό έχει επηρεάσει την σχολική τους πραγματικότητα.
Κι επειδή … τα πολλά λόγια είναι φτώχια, παραθέτουμε τους πίνακες με τα αποτελέσματα και έναν σύντομο σχολιασμό τους.
Τα αποτελέσματα για τα συναισθήματα των μαθητών έναντι των αλλαγών στο Λύκειο μιλούν από μόνα τους: 3 στους 4 αισθάνονται πάρα πολύ αγχωμένοι! Δεν θα πρέπει λοιπόν να ξενίζει το γεγονός ότι πλέον ένας στους τρεις μαθητές της Α Λυκείου στρέφεται από αυτήν την ηλικία στην παραπαιδεία. Το αίσθημα αυτό συνδυάζεται και με μια διάχυτη αίσθηση αδικίας και ατυχίας, καθώς το 1/3 των μαθητών δηλώνουν αδικημένοι και κάτι παραπάνω από τους μισούς άτυχοι, γιατί εφαρμόζεται για πρώτη φορά σ” αυτούς το νέο σύστημα. Ενδεικτικό των συναισθημάτων των μαθητών είναι και το γεγονός πως οι μισοί από αυτούς θεωρούν ότι το νέο σύστημα αποφασίστηκε για να ευνοηθούν τα φροντιστήρια και να οδηγηθούν μαθητές από τα Γενικά Λύκεια προς τα ΕΠΑΛ, ενώ μόλις το 27% θεωρεί ότι οι αλλαγές αποσκοπούν στην καλύτερη αξιολόγηση των μαθητών. Με άλλα λόγια, οι μαθητές δε φαίνονται να πείθονται ότι οι αλλαγές γίνονται … για το καλό τους!
Ερχόμενοι τώρα στην ουσία των αλλαγών, όσον αφορά τον συνυπολογισμό της προφορικής βαθμολογίας στον τελικό βαθμό, το μεγαλύτερο ποσοστό βρίσκεται σε πλήρη άγνοια και ένα σχεδόν ισοδύναμο ποσοστό διάκειται αρνητικά. Από την άλλη, μόλις το ¼ των μαθητών συμφωνεί με αυτό.
Σχετικά με μια άλλη ιδιαιτερότητα, αυτήν του συνυπολογισμού του τελικού βαθμού και των τριών τάξεων του Λυκείου (ο οποίος φαίνεται να είναι η σημαντικότερη ανησυχία των μαθητών, ίσως γιατί, όπως φαίνεται, δεν τον έχουν κατανοήσει), διαπιστώνεται ότι βρίσκει αντίθετο το μισό των ερωτηθέντων. Παρά ταύτα όμως ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό της τάξεως του 30% συμφωνεί έστω και λίγο με το μέτρο αυτό.
Αφού λοιπόν το νέο σύστημα δεν φαίνεται να πείθει τους μαθητές, ποιος θεωρούν οι ίδιοι ότι θα ήταν ο καλύτερος τρόπος για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ/ΤΕΙ; Οι απαντήσεις τους δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης: είτε να εισάγονται χωρίς εξετάσεις (37%) είτε να παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν (33%). Μήπως νικά και πάλι ο φόβος για το άγνωστο;
Θελήσαμε όμως να μάθουμε και τη γνώμη τους για τα αίτια της σημερινής κατάστασης στην ελληνική Εκπαίδευση. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως σχεδόν οι μισοί μαθητές επέλεξαν την έλλειψη αξιολόγησης εκπαιδευτικών ως βασικό μειονέκτημα του εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ μόλις ένα 28% θεωρεί ως πρόβλημα την παπαγαλία.
Εν τέλει τι πιστεύουν οι μαθητές για την έκβαση των αλλαγών; Τα πράγματα είναι μοιρασμένα: οι περισσότεροι σαφώς δεν πιστεύουν ότι τελικά θα ισχύσουν οι αλλαγές, αλλά και ένα διόλου ευκαταφρόνητο 45% πιστεύει το αντίθετο.