ΑΓΑΠΑΩ – ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ (Δέσποινα Ντάρλα)

Ἀγαπάω

Ἀγαπάω τ᾿ ὅτι θλιμμένο στὸν κόσμο.
Τὰ θολὰ τὰ ματάκια, τοὺς ἀρρώστους ἀνθρώπους,
τὰ ξερὰ γυμνὰ δέντρα καὶ τὰ ἔρημα πάρκα,
τὶς νεκρὲς πολιτεῖες, τοὺς τρισκότεινους τόπους.

Τοὺς σκυφτοὺς ὁδοιπόρους ποὺ μ᾿ ἕνα δισάκι
γιὰ μία πολιτεία μακρυνὴ ξεκινᾶνε,
τοὺς τυφλοὺς μουσικοὺς τῶν πολύβουων δρόμων,
τοὺς φτωχούς, τοὺς ἀλῆτες, αὐτοὺς ποὺ πεινᾶνε.

Τὰ χλωμὰ τὰ κορίτσια ποὺ πάντα προσμένουν
τὸν ἱππότην ποὺ εἶδαν μία βραδιὰ στ᾿ ὄνειρό τους,
νὰ φανῇ ἀπ᾿ τὰ βάθη τοῦ ἀπέραντου δρόμου.
Τοὺς κοιμώμενους κύκνους πάνω στ᾿ ἀσπρόφτερό τους.

Τὰ καράβια ποὺ φεύγουν γιὰ καινούργια ταξίδια
καὶ δὲν ξέρουν καλὰ -ἂν ποτὲ θὰ γυρίσουν πίσω
ἀγαπάω, καὶ θά ῾θελα μαζί τους νὰ πάω
κι οὔτε πιὰ νὰ γυρίσω.

Ἀγαπάω τὶς κλαμμένες ὡραῖες γυναῖκες
ποὺ κυττᾶνε μακριά, ποὺ κυττᾶνε θλιμμένα …
ἀγαπάω σὲ τοῦτον τὸν κόσμο -ὅ,τι κλαίει
γιατὶ μοιάζει μ᾿ ἐμένα.

Νίκος Καββαδίας

Ο Νίκος Καββαδίας, ο ευαίσθητος ποιητής «των μακρυσμένων ταξιδιών και των γαλάζιων πόντων», της ουτοπικής και συνάμα αληθινής περιπλάνησης με τον ρομαντικό συναισθηματισμό και τη σαγηνευτική θλίψη που ονειρευόταν να «σχίσει τη θολή γραμμή των οριζόντων», έγραψε το παραπάνω ποίημα μόλις στα 19 του χρόνια. Δεν έχει συμπεριληφθεί σε καμία από τις τρεις ποιητικές συλλογές του. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Περιοδικό της Μεγάλης Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας, του Παύλου Δρανδάκη, αρ. 173, 10 Μαρτίου 1929.

«Τα μάτια σου ζούνε μια θάλασσα, θυμάμαι…».

Νίκος Καββαδίας

 

 

Αγαπάω” – Μελοποίηση του ποιήματος από τον Μιχάλη Καλούπη

 

2 Σχόλια

  1. Τι ωραία επιλογή, Δέσποινα! Από τα όχι και τόσο γνωστά του ποιήματα. Οφείλουμε πολλά και στον Θ. Μικρούτσικο που πρώτος ανέδειξε τον Ν. Καββαδία μελοποιώντας την ποίησή του. Έτσι γνώρισα τον Καββαδία και μετά διάβασα με λαιμαργία κάθε του στίχο. Θυμάμαι σε κάθε του ποίημα ή διήγημα να ανοίγω λεξικά και -κυρίως- χάρτες, για να βρω που είναι όλα αυτά τα παράξενα και γεμάτα μυστήριο μέρη με τους διαφορετικούς ανθρώπους και τ΄ αλλόκοτα έθιμα… Το ότι έχουμε αγαπήσει λίγο περισσότερο τον συνάνθρωπο και το ότι το βλέμμα μας κοιτάει κάπου μακρύτερα από το περιορισμένο οπτικό του πεδίο, το οφείλουμε πολλοί στις «γραμμές των οριζόντων» που απλώνονται διάχυτες στο έργο του ναυτικού. Γιατί ο Καββαδίας ήταν πρωτίστως ναυτικός και η ποίηση το ξόρκι του.

Υποβολή απάντησης