Η χρήση των φωτογραφιών και γελοιογραφιών ως ιστορικών πηγών- Το νέο βιβλίο της κας Αντωνίας Παπαδάκη

Η Ιστορία είναι ένα από τα μαθήματα που δεν είναι ιδιαίτερα…δημοφιλές στους μαθητές! Ο όγκος των σελίδων των σχολικών βιβλίων της Ιστορίας και η αποστήθιση γεγονότων και ημερομηνιών του παρελθόντος καθιστά το μάθημα δύσκολο και συχνά ανιαρό. Στο ερώτημα, αν θα μπορούσε η διδασκαλία του μαθήματος να γίνει με διαφορετικό τρόπο, απάντηση δίνει το νέο βιβλίο της Σχολικής Συμβούλου Φιλολόγων του Ν. Πέλλας κυρίας Αντωνίας Παπαδάκη με τίτλο: «Η χρήση των φωτογραφιών και των γελοιογραφιών ως πηγών στο μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

παπαδάκη0001    οπισθοφυλλο παπαδακη

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αντί για οποιοδήποτε σχόλιο αναδημοσιεύουμε άρθρο του γνωστού ιστορικού κ. Κ. Σταλίδη, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Εδεσσαϊκή (1-2-2014):

Από τον Εκδοτικό Οίκο Αδελφών Κυριακίδη κυκλοφόρησε το βιβλίο της κυρίας Αντωνίας Παπαδάκη με τίτλο: «Η χρήση των φωτογραφιών και των γελοιογραφιών ως πηγών στο μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

Η κυρία Αντωνία Παπαδάκη είναι απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), διδάκτωρ Αρχαιολογίας και Παιδαγωγικής, και υπηρετεί ως Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στο Νομό Πέλλας.

Ως εκ τούτου γνωρίζει άριστα το αντικείμενό της και γι” αυτό το βιβλίο της έχει ιδιαίτερη αξία. Άλλωστε, η ίδια στον πρόλογό της, ανάμεσα στα άλλα, γράφει: «Η ενασχόλησή μου με τη διερεύνηση του παρελθόντος ξεκίνησε συστηματικά από τα φοιτητικά μου χρόνια στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος, ως ίχνη άλλων εποχών και άλλων ανθρώπων με διαφορετική σκέψη και συναισθήματα, αποτέλεσαν το πεδίο της επιστημονικής δραστηριότητάς μου. Οι φωτογραφίες, κατάλοιπα και αυτές ενός πιο πρόσφατου παρελθόντος, ασκούσαν πάντα επάνω μου μια γοητεία, ωθώντας με να διερευνήσω και άλλα στοιχεία γι” αυτές, προκειμένου να φανταστώ τις ιστορίες που κρύβονταν πίσω τους».

Το βιβλίο αυτό είναι έργο μεγάλου κόπου και στηρίζεται σε επαρκή γνώση, έρευνα και πείρα της κυρίας Αντωνίας Παπαδάκη, σε σχετική πλούσια ελληνόγλωσση και ξενόγλωσση βιβλιογραφία και σε σχετικά ερωτηματολόγια, στα οποία απάντησαν εκπαιδευτικοί και μαθητές.

Έτσι, στηρίζεται σε βασικούς παράγοντες, σε γερά ποδαρικά, ώστε να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στα σχολεία μας με σκοπό να καταστήσει τους μαθητές μας να σκέπτονται κριτικά, όπως χαρακτηριστικά τονίζει και η ίδια στον επίλογό της: «Τα πορίσματα της έρευνας [...] θα μπορούν να αξιοποιηθούν από την Πολιτεία, αν πράγματι ισχύουν οι διακηρύξεις ότι οι πολίτες πρέπει να είναι σκεπτόμενοι και ενεργοί».

Και, φυσικά, ώσπου να δράσει η αργοκίνητη Πολιτεία, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί μας να προσανατολιστούν σε κριτικούς τρόπους διδασκαλίας της Ιστορίας, αλλά και στα άλλα μαθήματα, όπως το έκαναν και παλαιότεροι, αλλά και το κάνουν και νεότεροι δάσκαλοι. Και, το βιβλίο αυτό δείχνει ολοφάνερα τον δρόμο και για το παρόν και για το μέλλον. Δεν είναι απλά ένα εργαλείο, αλλά είναι ένα «όπλο» για όλους τους εκπαιδευτικούς. Με το οποίο, και με το οποίο οι δάσκαλοι όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων θα βοηθηθούν και θα βοηθήσουν τους μαθητές τους να αγκαλιάσουν με άλλο μάτι την Ιστορία και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα. Στόχος, άλλωστε, για κάθε μάθημα. Και, το βιβλίο αυτό το συστήνουμε ανεπιφύλακτα σ” όλους.

Άξιος, λοιπόν, και υπεράξιος ο «μισθός» της κυρίας Αντωνίας Παπαδάκη, που βάζει γερά θεμέλια και ανοίγει νέους δρόμους στην Εκπαίδευση.

Κωνσταντίνος Γ. Σταλίδης

 

Σχολιάστε

Top