Αυτή είναι η παιδεία που ζητάμε !

Είναι ευρέως διαδεδομένη η διαχρονικότητα της έννοιας της εκπαίδευσης , καθώς ουκ ολίγα είναι τα άτομα που έχουν ασχοληθεί με αυτή. Η  παιδεία και πόσο μάλλον η εκπαίδευση των μαθητών στοχεύει  στην ενίσχυση της γλωσσικής και πνευματικής τους  καλλιέργειας,  η οποία θα συμβάλλει στην ωρίμανση  και ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους. Πέρα από αυτό,  αποτελεί παράγοντα κοινωνικοποίησης των νέων σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο με εντόνους ρυθμούς ζωής . Παρόλα αυτά, η σύγχρονη εκπαίδευση των ελληνικών σχολείων παρουσιάζει  μια πληθώρα προβλημάτων που αποτελούν τροχοπέδη για τους στόχους που αποβλέπει.

Ο χαρακτήρας που έχει λάβει η σύγχρονη παιδεία στα ελληνικά σχολεία αποτελεί λόγο για την κρίση της. Το σχολειό εμβαθύνει στις εξετάσεις και όχι στην ουσία των μαθημάτων. Αδιαφορεί για την γενική και κυρίως για την ανθρωπιστική παιδεία των μαθητών και προωθεί την χρησιμοθηρική γνώση. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι παρωχημένες και δεν ανταποκρίνονται στις απατήσεις της σύγχρονης κοινωνίας. Με δεδομένη την ιδιαίτερη βαρύτητα που έχουν αποκτήσει οι πανελλήνιες εξετάσεις στη ζωή των εφήβων, το Λύκειο αντιμετωπίζεται πλέον ως το «αναγκαίο κακό» προκειμένου να κατορθώσουν οι μαθητές να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο. Το γεγονός αυτό εξωθεί τους περισσότερους μαθητές στο να αδιαφορούν πλήρως για τα μαθήματα γενικής παιδείας και να αφοσιώνονται μόνο σε εκείνα τα μαθήματα που θα τους διασφαλίσουν την είσοδό τους στο Πανεπιστήμιο. Το σχολείο αποτυγχάνει ,επομένως, να μεταλαμπαδεύσει ουσιαστικές γνώσεις, αρχές και αξίες διαμορφώνοντας ,έτσι, άτομα άβουλα, άτομα χωρίς κριτική , χρήσιμη για να μπορούν να διακρίνουν τις γνώσεις που θα τους επωφελήσουν σε καθημερινή βάση.

Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε την επίδραση του σχολείου στον νέο. Το σχολειό αν θέλει να πετύχει τους απώτερους σκοπούς του, οφείλει να ακολουθήσει μια σειρά από αλλαγές.

Κρίνεται αναγκαίο το σχολειό να αναθεωρήσει τις μεθόδους με τις οποίες προσεγγίζει τα μαθήματα. Με την χρήση εποικοδομητικού διαλόγου και με την μαιευτική μέθοδο οι μαθητές θα είναι ικανοί να κατανοήσουν τις ευρύτερες γνώσεις που λαμβάνουν και να καλλιεργήσουν τις πνευματικές τους αρετές όπως η κριτική σκέψη, η γόνιμη αμφισβήτηση και άλλες. Αποτελεί αδήριτη ανάγκη και η ανάπτυξη της συνεργασίας. Σήμερα η κοινωνία επιζητά άτομα τα οποία μπορούν να συνεργάζονται μεταξύ τους δίνοντας νέα επιτεύγματα. Μιας και η σχολική κοινότητα αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας, το συλλογικό πνεύμα θα βοηθήσει τους νέους να επιβιώσουν σε αυτή. Τέλος, η αξιοποίηση της τεχνολογίας στον εκπαιδευτικό χώρο όχι μόνο θα καταστήσει την διδασκαλία πιο ενδιαφέρουσα, αλλά και οι μαθητές θα εκμεταλλευτούν τις ποικίλες δυνατότητες μάθησης που προσφέρουν οι νέες αυτές τεχνολογίες, αναπτύσσοντας πνευματικές και ηθικές αρετές, ολοκληρώνοντας ,έτσι, την προσωπικότητά τους. Επιπρόσθετα, οι νέες τεχνολογίες διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο και σε κάθε επαγγελματικό τομέα. Ως απόρροια της χρήσης τεχνολογιών, η επαγγελματική αποκατάσταση των νέων θα καταστεί ευκολότερη και θα ανταποκρίνεται στην απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.

Ανακεφαλαιώνοντας από το προαναφερθέντα, είναι ξεκάθαρη η αξία της εκπαίδευσης την σύγχρονη εποχή που χαρακτηρίζεται από φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, που οι διαπροσωπικές σχέσεις βιώνουν κρίση, που ο ανθρωπισμός απουσιάζει… Γι’ αυτό τον λόγο το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να διαμορφωθεί σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών , αλλά και εμείς οι ίδιοι να ενεργήσουμε κατάλληλα για να πραγματοποιηθεί η επιθυμία μας για δημοκρατική παιδεία.

paideia

ΑΝΝΑ ΤΖΕΛΕΠΗ

Σχολιάστε

Top