Θέλω γράμματα

!cid_ii_15395a6052022c79Ήδη από την αρχαιότητα οι Έλληνες είχαν αντιληφθεί τη μεγάλη σημασία της μόρφωσης, πεποίθηση την οποία φρόντιζαν να μεταβιβάζουν από γενιά σε γενιά. Κι ενώ ο Θεοτοκάς με τόλμη στο έργο του ‘Αργώ’: «Θέλω γράμματα», οι Νεοέλληνες τον κοιτούν δύσπιστοι.

Η παιδεία στη σύγχρονη Ελλάδα βασίζεται στο παρεχόμενο εκπαιδευτικό σύστημα σύμφωνα με αυτό η φοίτηση του παιδιού αρχίζει στα πέντε χρόνια του, ενώ η υποχρεωτική εκπαίδευση λήγει κατά το δέκατο πέμπτο της ηλικίας του. Ευλόγα λοιπόν συμπεραίνουμε ότι το παιδί μεγαλώνει – ουσιαστικά – μέσα στο σχολείο, το οποίο διαμορφώνει τελικά όχι μόνο το γνωστικό του επίπεδο αλλά ακόμη και την προσωπικότητά του.

Παρόλο που εκ πρώτης όψεως η πολύχρονη αυτή διδασκαλία φαντάζει ιδανική, τα γεγονότα είναι εδώ για να αποδείξουν το αντίθετο. Το παιδί μέσα από τη συνεχή αξιολόγησή του και την πεποίθηση πως το σχολείο είναι υπεύθυνο μόνο για την επαγγελματική του κατάρτιση των μαθητών αρχίζει να αναπτύσσει αμιγώς βαθμοθηρικές και χρησιμοθηρικές αντιλήψεις. Επιπρόσθετα ο όγκος πληροφοριών που δέχεται το άτομο είναι τόσο μεγάλος με αποτέλεσμα το ίδιο να αδυνατεί να τον διαχειριστεί και να τον εσωτερικεύσει. Παράλληλα η απουσία ανθρωποκεντρικής διδασκαλίας μεταβάλλει το παιδί σε μηχανή (τόσο μεταφορικά όσο και κυριολεκτικά), οδηγώντας το παράλληλα στον εκμαυλισμό του πνεύματός του και στην αποβολή κάθε ίχνους ανθρωπιάς. Το προσωπικό συμφέρον φαντάζει ως μοναδικός λόγος ύπαρξης, ενώ η ίδια νοοτροπία το ακολουθεί και στα επόμενα χρόνια της ζωής του τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε οικογενειακό επίπεδο. Οι σχέσεις που αναπτύσσει βασίζονται μόνο στην εξυπηρέτηση του κέρδους με αποτέλεσμα να καταρρέουν σαν πύργος από τραπουλόχαρτα. Ως απόρροια αυτού το άτομο αδυνατεί να δημιουργήσει υγιείς δεσμούς και να διαμορφώσει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

Κατανοούμε λοιπόν ότι η υπερεκπαίδευση και το δασκαλοκεντρικό μάθημα πρέπει να περιοριστεί και να μετουσιωθεί σε μεθοδική διδασκαλία με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Ως απότοκο αυτού ο μελλοντικός πολίτης θα έχει λάβει τις απαραίτητες γνώσεις χωρίς να εγκλωβιστεί στον κυκεώνα που αυτές συνιστούν, ενώ επάλληλα θα γαλουχηθεί με τις αξίες και τα ιδανικά που θα τον ωθήσουν να παραμείνει ένας άνθρωπος για τους ανθρώπους.

ΒΔΟΚΑΚΗ ΜΑΡΙΛΕΝΑ

Σχολιάστε

Top