η αξιοποίηση της ρομποτικής ως γνωστικό εργαλείο κατά την μαθησιακή διαδικασία

 

Οι αυξημένες ανάγκες της κοινωνίας για τεχνολογικά ενήμερους πολίτες επιβάλουν την διερεύνηση νέων υλικών αλλά και μεθόδων που θα εξοικειώσουν τους μαθητές με τη λειτουργική χρήση της τεχνολογίας κι θα τους επιτρέψουν να διερευνούν βαθύτερα τον πραγματικό κόσμο.
Ένας τρόπος για να ικανοποιηθούν οι στόχοι αυτοί στην εκπαίδευση, αλλά και ειδικά στην μαθηματική εκπαίδευση, είναι να ενταχθεί ένα συνεργατικό, ενεργητικό και αυτορυθμιζόμενο μοντέλο μάθησης που θα βοηθά τους μαθητές να αυξήσουν τις γνώσεις τους και να αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για την επιτυχία στην «κοινωνία της γνώσης». Προς αυτή τη κατεύθυνση μπορεί να συμβάλει η αξιοποίηση της ρομποτικής ως γνωστικό εργαλείο κατά την μαθησιακή διαδικασία. Κι αυτό μπορεί να γίνει με δυο τρόπους:
• Είτε με την αυτοματοποιημένη διαδικασία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς (ηλεκτρονικά μαθήματα, cloud υπηρεσίες, προσωποποιημένες ενημερώσεις, τα εγχειρίδια σε ηλεκτρονική μορφή με πρόσβαση από το διαδίκτυο, έξυπνες εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις με λειτουργίες όπως αυτόματο φωτισμό και κλιματισμό κλπ
• είτε με την βαθύτερη κατανόηση των και ανάλυση της τεχνολογίας που κρύβεται πίσω από την ρομποτική (πχ στον αυτόματο φωτισμό τι εξαρτήματα χρειάστηκαν, πως σχεδιάστηκε, πως προγραμματίστηκε το ηλεκτρονικό σύστημα, ποια μαθηματικά εφαρμόστηκαν για την ανάλυση και μοντελοποίηση του προβλήματος ώστε να υλοποιηθεί η ιδέα του κατασκευαστή.
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχεδιάζονται με μαθητοκεντρικό χαρακτήρα, κρατούν το ενδιαφέρον των
μαθητών ενεργοποιημένο, προωθούν την ομαδική εργασία, οικοδομούν νέες γνώσεις μέσω του πειραματισμού καθώς ενεργοποιούν την δημιουργικότητα. (Διερευνητική μάθηση)
Ένα πρόχειρο παράδειγμα για τα Μαθηματικά και τη Γεωμετρία: (αναλογίες, μέτρηση αποστάσεων, κατανόηση βασικών γεωμετρικών ιδιοτήτων όπως η περίμετρος κ.α) αλλά και η διαθεματική προσέγγιση και ο συνδυασμός μαθηματικών με άλλες επιστήμες όπως πχ Φυσική (μελέτη της κίνησης, μελέτη της επίδρασης της τριβής, μελέτη της σχέσης των δυνάμεων, μεταφορά ενέργειας κ.α και η μοντελοποίηση των προβλημάτων)
H εκπαιδευτική ρομποτική εμπνέεται από:
• τις κονστρακτιβιστικές (constructivist) θεωρίες του Jean Piaget, ο οποίος υποστηρίζει ότι η μάθηση στον άνθρωπο δεν είναι αποτέλεσμα μετάδοσης της γνώσης, αλλά μια ενεργητική διαδικασία κατασκευής της γνώσης που βασίζεται στις εμπειρίες. (Piaget, 1972)
• την κονστρακσιονιστική (constructionist) εκπαιδευτική φιλοσοφία του S. Papert που προσθέτει ότι η απόκτηση νέας γνώσης συντελείται πιο αποτελεσματικά όταν αυτοί που μαθαίνουν ασχολούνται με την κατασκευή προϊόντων που έχουν προσωπικό νόημα για αυτούς. Ο στόχος του κονστρακσιονισμού είναι να δώσει στα παιδιά κατάλληλα πράγματα να κάνουν έτσι ώστε να μάθουν στην πράξη με αποτελεσματικότερο τρόπο από ό, τι πριν (Papert, 1980).
Το όραμα της ρομποτικής είναι όλοι οι μαθητές να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες, οι οποίες στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης αποτελούν επιτακτική ανάγκη για την προετοιμασία πολιτών του κόσμου που θα μπορούν να συνεισφέρουν θετικά σε παγκόσμια

 

 

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης