Οι όροι της κινηματογραφικής τέχνης

Εφέ
Special effects: (ειδικά εφέ) Είναι εκείνες οι εικόνες καλλιτεχνικής ψευδαίσθησης που συναντούμε μέσα σε κάποια ταινία. Τα effects αυτά παράγονται στον περιβάλλοντα χώρο της ταινίας.
Οπτικά εφέ: Η ίδια διαδικασία δημιουργίας ψευδαισθήσεων σε μια ταινία, αλλά σε αντίθεση με τα προηγούμενα, αυτά εδώ δημιουργούνται στην διαδικασία post production, δηλαδή αφότου έχει τελειώσει η αρχική φωτογράφιση.
Εφέ ήχου: Παραμόρφωση ενός ήχου μιας ταινίας «κραυγής», δηλαδή ότι μια φωνή κραυγή αντικαθιστάται με μουσική. Ακούμε συχνά π.χ. τον ήχο του αέρα ή την θάλασσα να αλλάζει, κατά τη διάρκεια μιας μουσικής φράσης που θέλει να δείχνει λυρική.

Ντεκουπάζ
Ντεκουπάζ, εννοούμε τον τεμαχισμό του χώρου και του χρόνου. Αποτελείται από μια συνέχεια πλάνων και σκηνών, τα οποία χαρακτηρίζονται από μια ενότητα δράσης. Κάθε σεκάνς (διηγηματικός κύκλος) αποτελεί μιαν ολοκληρία, δηλαδή ένα αφηγηματικό σύνολο με αρχή, μέση και τέλος. Ολοκληρία, που δεν θεωρείται αυθύπαρκτη, αλλά αποτελεί ένα μέρος του «όλου». Η διαφορά της σκηνής με το σεκάνς, είναι ότι η σκηνή καθορίζεται πιο ιδιαίτερα με ενότητα τόπου και χρόνου.

Σεκάνς-sequense:
Μία ή περισσότερες σκηνές που παρουσιάζουν ενότητα χώρου, χρόνου, ή δράσης, π.χ. 1η σεκάνς: στο σπίτι του πρωταγωνιστή, 2η σεκάνς: στο ξενοδοχείο όπου περνά τις διακοπές του, κλπ.

Μοντάζ
To μοντάζ βασίζεται σε δυο θεμελιώδεις αρχές: την επιλογή και την κατάταξη. Είναι μια τεχνική καλλιτεχνική διαδικασία, σύμφωνα με τη οποία, όλα τα μέρη του έργου που γυρίστηκαν τμηματικά στο στούντιο ή και αλλού, όχι με την χρονολογική σειρά όπως την προέβλεπε το σενάριο για λόγους οργάνωσης, ανασυνθέτονται υπό ορισμένες προϋποθέσεις τάξης και διάρκειας, δημιουργώντας έτσι την κινηματογραφική εικόνα.

Κατηγορίες μοντάζ: O Αμερικάνος Griffith (πατέρας της κινηματογραφικής ταινίας) εδραίωσε και εξερεύνησε τρία βασικά στυλ μοντάζ: το γραμμικό μοντάζ,( π.χ. μια γυναίκα που φεύγει από την δουλειά της και επιστρέφει σπίτι θα μπορούσε να συμπυκνωθεί σε 5 ή 6 σύντομα πλάνα), το κλασσικό μοντάζ ( π.χ. τέσσερις χαρακτήρες κάθονται σε ένα δωμάτιο και κάποιος σκηνοθέτης θα μπορούσε να κάνει κατ από τον έναν ομιλητή σε έναν δεύτερο με την ανταλλαγή ενός διαλόγου) και το γραφικό μοντάζ.

Πηγές:
Κινηματογράφος_Χθες και Σήμερα 1ο ΛΥΚΕΙΟ, Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

https://edwkinimatografos.weebly.com/lambdaepsilonxiiotakappa972-kappaiotanuetamualphatauomicrongammarhoalphaphiiotakappa974nu-972rhoomeganu.html

(Λεξικό κινηματογραφικών όρων)

ΟΜΑΔΑ 3_Δ2

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης