
Η Μαρία Ευθυμίου είναι Ελληνίδα ιστορικός και καθηγήτρια πανεπιστημίου. Γεννήθηκε στη Λάρισα το 1955.Έχει συγγράψει βιβλία ιστορικού περιεχομένου και έχει τιμηθεί με το Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας. Η Μαρία Ευθυμίου συνεχίζει να προσφέρει στον τομέα της ιστορίας μέσω της έρευνας, της διδασκαλίας και της συγγραφής.
Συνέντευξη:
1η ερώτηση
-Για να αρχίσουμε, τί σας ώθησε στο να σπουδάσετε Ιστορία;
-Η Ιστορία μου φαίνεται το πιο συναρπαστικό πεδίο που μπορεί κανείς να μελετά, να μαθαίνει και να κατανοεί, γιατί είναι ο απόλυτος κώδικας του ανθρώπου, η Ιστορία. Δηλαδή, η Ιστορία μελετά την ζωή των ανθρώπων, όπως κύλησε μες τον χρόνο. Ο καθένας μας όταν γεννιέται ένα μόνο πράγμα έχει, αυτήν την ζωή, όσο διαρκέσει για τον καθένα μας και επομένως όλοι μας έχουμε την προσωπική μας ιστορία, γιατί η ζωή μας είναι μια ιστορία και αυτή, η οποία κάνει μαζί με τις ζωές όλων των άλλων την ιστορία της περιόδου που έχουν ζήσει που είναι μια συνέχεια των προηγούμενων περιόδων και θα είναι και βάση για τις επόμενες. Υπάρχει μια σκυτάλη στην ανθρώπινη ζωή και εμείς είμαστε ένα τμήμα αυτής της σκυτάλης και μ’ αρέσει αυτό, με συγκινεί.
2η ερώτηση
-Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να διδάσκεται το μάθημα της Ιστορίας στα σχολεία;
-Με έναν χάρτη που θα υπάρχει πάντα κρεμασμένος και πάντα θα βλέπεις το γεωγραφικό σημείο, στο οποίο αναφέρεσαι, γιατί χωρίς αυτό δεν μπορείς να καταλάβεις. Η Γεωγραφία δείχνει πολλά για την ανθρώπινη ιστορία. Ο δάσκαλος πρέπει να έχει επίσης πάθος να την μεταφέρει. Η Ιστορία πρέπει να διδάσκεται και όχι να ζητείται από τους μαθητές να μάθουν απ’ έξω «από εδώ μέχρι εκεί». Αυτό δεν είναι ούτε διδασκαλία, ούτε Ιστορία. Είναι το απολύτως τίποτα. Η Ιστορία είναι συνολικό μάθημα. Πρέπει να καταλάβεις πώς κινήθηκαν οι κοινωνίες, ποιοι παράγοντες επηρέαζαν κάθε φορά, ποιες ιδεολογίες, ποιες νοοτροπίες, ποιες αισθητικές είχαν, τα γεγονότα πώς επηρέασαν την οικονομία, η οικονομία τί βάση είχε… Όλα αυτά, τα οποία είναι μια υπέροχη διαδικασία συνδυασμών. Αν ασχοληθείς έτσι με την Ιστορία, η Ιστορία είναι σχεδόν Μαθηματικά. Δηλαδή έχει σημασία και συνεργασία και συνδυασμό το ένα με τ’ άλλο. Δηλαδή άμα συμβεί «αυτό», θα επηρεάσει οπωσδήποτε και «αυτό», που αν επηρεάσει «αυτό, θα συμβεί «αυτό». Επομένως έχει κινητοποιήσει όλη σου την λογική, για να τα καταλάβεις.
3η ερώτηση
-Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι να ξέρει ο Έλληνας την ιστορία του και γιατί;
-Το να ξέρει κάθε λαός, το κάθε έθνος την ιστορία του έχει μεγάλη σημασία γιατί καλώς ή κακώς η ανθρώπινη ιστορία έχει διαμορφωθεί με λαούς και έθνη. Μάλιστα τα τελευταία 200-300 Χρόνια λίγες χώρες είχαν έθνη, εθνικά κράτη. Τα περισσότερα εθνικά κράτη διαμορφώθηκαν τα τελευταία 200 χρόνια και το δικό μας εθνικό ανεξάρτητο κράτος δημιουργήθηκε το 1830 όταν τελείωσε η επανάσταση του 1821 και για πρώτη φορά δημιουργήθηκε ένα κράτος με το όνομα Ελλάς. Το όνομα Ελλάς υπάρχει από την αρχαιότητα αλλά δεν ήταν κράτος γιατί τότε ήταν πόλεις κράτη, δεν υπήρχε ένα κράτος. Η λέξη Ελλάς σήμαινε όπου υπήρχε Έλληνας. Ελλάδα ήταν και η Μασσαλία, της Γαλλίας. Ελλάδα ήταν και η νότια Ιταλία, που λεγόταν μάλιστα και μεγάλη Ελλάδα, ήταν… η πιο δυνατή Ελλάδα εκεί. Δεν είχε σύνορα, τα εθνικά σύνορα δεν τους ένοιαζαν τους αρχαίους Έλληνες αυτά ακριβώς αλλά ήξεραν ότι όπου Έλληνες και Ελλάδα. Αντιθέτως το εθνικό κράτος που λέγεται Ελλάδα όταν δημιουργήθηκε το 1830 αποτελούνταν από ένα μικρό ποσοστό των Ελλήνων, οι περισσότεροι κατοικούσαν μέσα στην οθωμανική αυτοκρατορία ακόμη, όποτε οι Έλληνες είχαν τη μεγάλη ιδέα να επεκταθεί το κράτος τους για να συμπεριλάβει τους Έλληνες που δεν ήταν στα σύνορα τους.