Ακουστική Οικολογία

Ακουστική Οικολογία

   Γενικά

   Η Ακουστική Οικολογία είναι μια μέθοδος προσέγγισης, ας πούμε, ηχητικών φαινομένων, σε σχέση με το περιβάλλον. Αρκετά ευρεία στο εννοιολογικό της περιεχόμενο, συνδυάζει διάφορες ειδικότητες μελετητών. Έτσι, εμπλέκονται μουσικοί, μηχανικοί του ήχου, αρχιτέκτονες, περιβαλλοντολόγοι, μουσικοπαιδαγωγοί, κοινωνικοί ανθρωπολόγοι, βιολόγοι κ.ά. Είναι μια διεπιστημονική δραστηριότητα που προϋποθέτει συνεργασία επαγγελματιών του ήχου, επιστημόνων της φυσικής και ειδικότητες που σχετίζονται με την παρατήρηση και προστασία του περιβάλλοντος.
    Πολύ συνοπτικά θα αναφερθούμε στις απαρχές της…
 Ο πατέρας της Ακουστικής Οικολογίας είναι ο R. Murray Schafer. Καναδός μουσικοπαιδαγωγός και συνθέτης. Μελέτησε την επίδραση του ήχου σε σχέση με το άτομο και το ακουστικό του περιβάλλον. Οι μουσικές αισθητικές κατευθύνσεις του Schafer βρίσκονται ανάμεσα στην αβάντ-γκαρντ και την ηλεκτρονική μουσική.
Άρχισε από νωρίς να εξερευνά το αστικό ηχητικό περιβάλλον της πόλης όπου ζούσε. Χάρη στη δική του έμπνευση για εξερεύνηση, παρατήρηση, κατανόηση, την αγάπη του για τους νεαρούς του μαθητές εφαρμόζοντας πρωτότυπες παιδαγωγικές και συνθετικές μεθόδους αλλά και την αγάπη του για το περιβάλλον, ενέπνευσε και συνεχίζει να μας εμπνέει. Στα έργα του αξιοποιεί ακατέργαστους ήχους που προέρχονταν είτε από το μάθημά του στην τάξη, είτε από το περιβάλλον.

​     Σε τι μας χρησιμεύει ως μέθοδος;   

   Η προσέγγιση της Ακουστικής Οικολογίας στην κατανόηση του ηχητικού μας περιβάλλοντος προσφέρει έναν μοναδικό και δημιουργικό τρόπο στην ανακάλυψη του γύρω κόσμου μας με την αίσθηση της ακοής. Έχει μεγάλη παιδαγωγική αξία για τους μικρούς & μεγάλους μαθητές αφού μπορεί να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον και την ευαισθητοποίησή τους για θέματα περιβάλλοντος.

    Ήχος, μια αόρατη ενέργεια    

    Είναι ο ήχος τόσο επικίνδυνος ώστε να ασχολούμαστε τόσο πολύ με την παρατήρησή του;
Τα τελευταία χρόνια, μέσα από το παγκόσμιο δίκτυο Ακουστικής Οικολογίας, καθώς και μέσα από τη συνεργασία όλων αυτών των ειδικοτήτων που αναφέραμε παραπάνω, μπορεί να αποβεί επιζήμιος. Η επίδραση που ασκεί στα έμβια όντα μπορεί να είναι εξαιρετικά σοβαρή.
Ένας βασικός παράγοντας του προβλήματος είναι ο ήχος που προέρχεται από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Πολλές φορές γίνεται αρκετά δυνατός με αποτέλεσμα να επικαλύπτει ομιλίες άλλων ανθρώπων κατά την επικοινωνία τους ή ακόμα και να τις εξουδετερώνει. Κάτι αντίστοιχο προκαλεί και στους ήχους άλλων έμβιων οργανισμών κατά τη δική τους επικοινωνία. Ειδικά το δεύτερο φαινόμενο, περιβαλλοντολογικά και σε μεγάλη έκταση κατά τη διάρκεια επαγγελματικών δραστηριοτήτων, έχει σαν συνέπεια ακόμα και την μείωση πληθυσμού ειδών του ζωικού βασιλείου χωρίς την έγκαιρη αποκατάστασή τους. Στα θαλάσσια είδη, έχει προκαλέσει ακόμα και τον θάνατο η υπερβολική ένταση ηχητικών κυμάτων από δραστηριότητες με σόναρ και μεθόδους ανίχνευσης κοιτασμάτων πετρελαίου κλπ.
Οι βλαβερές συνέπειες του ήχου, επίσης, σχετίζονται και με μακροχρόνια προβλήματα στην ακοή, τα οποία δεν αποκαθίστανται.
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τον ήχο και τις ιδιότητές του. Τόσο για την επικοινωνία αλλά και για το γεγονός ότι αποτελεί μέρος του φυσικού μας κόσμου. Πρέπει όλοι να συμβάλουμε στην πρόληψη και στη διαχείρισή του στην καθημερινότητα μας για να εξασφαλίσουμε μια καλή ψυχοσωματική υγεία αλλά και να προστατέψουμε και τους υπόλοιπους οργανισμούς.
​ Μπορούμε να δημιουργήσουμε το δικό μας δίκτυο επικοινωνίας, παρατήρησης και αλληλεπίδρασης, με άξονα ένα ηχητικό φαινόμενο της περιοχής μας. Έτσι θα συμβάλλουμε στην προστασία του οικοσυστήματός μας και θα προσθέσουμε, αρχίζοντας από σήμερα ακόμα, το δικό μας λιθαράκι στην παγκόσμια αυτή προσπάθεια.

Πηγές:

Το επόμενο έργο είναι ένα δείγμα της συνθετικής του παραγωγής

 

Σχολιάστε

Top