Απολογισμός 1ης Κινητικότητας στο Βερολίνο

Η πρώτη κινητικότητα του σχεδίου  «Protect Your Nature, Protect Your Future» πραγματοποιήθηκε στην Ακαδημία Διά Βίου Μάθησης και Ανάπτυξης ARSU, Γερμανία e.V., από τις 7 έως τις 11 Οκτωβρίου 2024, στην οδό Muthesiusstr. 28, 12163 Βερολίνο, Γερμανία. όπου 16 εκπαιδευτικοί από τέσσερα έθνη—Ελλάδα, Γερμανία, Τουρκία και Λετονία—συμμετείχαν σε αυτή την εκδήλωση, με τέσσερις συμμετέχοντες από κάθε χώρα, για να διερευνήσουν σε βάθος την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της.

Επισκόπηση του Προγράμματος:

Το πρόγραμμα περιλάμβανε μια σειρά από εντατικά εργαστήρια που ασχολήθηκαν με μια ευρεία ποικιλία θεμάτων που σχετίζονται με την παγκόσμια κλιματική αλλαγή.

  • Επισκόπηση της Παγκόσμιας Κλιματικής Αλλαγής: Οι συμμετέχοντες έλαβαν μια εισαγωγή στις βασικές έννοιες, τα αίτια και τις αλλαγές που έχουν παρατηρηθεί και προβλεφθεί, προκειμένου να τεθεί το πλαίσιο για τις επόμενες συζητήσεις.
  • Σε βάθος Εξέταση των Αιτίων και των Συνεπειών:
    • Ανάλυση των παραγόντων που συμβάλλουν στην αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας, όπως η χρήση ορυκτών καυσίμων, η βιομηχανοποίηση, οι αλλαγές στη χρήση γης και η αποψίλωση των δασών.
    • Συζήτηση για το πώς η συγκέντρωση αερίων του θερμοκηπίου συσσωρεύεται και πώς επηρεάζει το στρώμα του όζοντος και την ενεργειακή ισορροπία της Γης.
    • Ανάλυση των επιβλαβών επιπτώσεων της ακτινοβολίας στο περιβάλλον και στα ανθρώπινα συστήματα.
  • Διαδραστικές συνεδρίες Ερωτήσεων και Απαντήσεων και ομαδικές συζητήσεις: Αυτές οι δραστηριότητες ενίσχυσαν την ατμόσφαιρα συνεργατικής μάθησης.
  • Στοχασμός για ηθικά ζητήματα στην κλιματική δράση και την ψηφιακή ευθύνη: Εξετάστηκαν θέματα ηθικής που σχετίζονται με τις δράσεις για την κλιματική αλλαγή και την υπεύθυνη ψηφιακή συμπεριφορά.

Επιστημονικές και Κοινωνικοοικονομικές Πτυχές:

  • Εξέταση των αλλαγών στον υδρολογικό κύκλο, με έμφαση στην τήξη των παγετώνων και των θαλάσσιων πάγων, καθώς και στη συζήτηση για το πώς οι καύσωνες γίνονται πιο έντονοι και συχνότεροι.
  • Ανάλυση ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως έντονες ξηρασίες, πλημμύρες και βροχοπτώσεις.
  • Συζήτηση για το πώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τα οικοσυστήματα, τους κοινωνικοοικονομικούς τομείς, τα τοπικά και παγκόσμια κλίματα, την ανθρώπινη ύπαρξη και τη σωματική και ψυχική υγεία της κοινωνίας.

Εκπαιδευτικές Επισκέψεις:

Μέσα από μια ποικιλία εκπαιδευτικών επισκέψεων που υπογράμμισαν τις πολιτιστικές, κοινωνικές και οικολογικές δυναμικές του Βερολίνου, οι συμμετέχοντες κατάφεραν να εμβαθύνουν την κατανόησή τους.

  • Γερμανικό Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο: Μέσω της παρουσίασης της ευρωπαϊκής και γερμανικής περιβαλλοντικής πολιτικής, οι συμμετέχοντες απέκτησαν μια βαθύτερη κατανόηση των νομοθετικών πλαισίων.
  • Πανοραμική θέα από τον Θόλο του Ράιχσταγκ: Αυτή η θέα ανέδειξε τον πολεοδομικό σχεδιασμό του Βερολίνου και την οικολογική ισορροπία, προσφέροντας μια πλήρη επισκόπηση της πόλης.
  • Futurium και Τεχνικό Μουσείο Βερολίνου: Οι εκθέσεις τεχνολογίας και καινοτομίας για το μέλλον τόνισαν τις πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτών των εξελίξεων.
  • East Side Gallery και Checkpoint Charlie: Παρείχαν ιστορικό υπόβαθρο στις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες του Βερολίνου.
  • Επίσκεψη στον Βοτανικό Κήπο και τη Βοτανική Σχολή του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου: Αυτή η επίσκεψη τόνισε τις προσπάθειες διατήρησης της βιοποικιλότητας και της χλωρίδας και παρείχε πληροφορίες για την πρωτοβουλία των οικολογικών σχολείων της Γερμανίας, η οποία προωθεί την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών.

Βεβαιώσεις και Αναγνωρίσεις:

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με μια τελετή απονομής, όπου οι συμμετέχοντες έλαβαν πιστοποιητικά συμμετοχής και έγγραφα Europass που αναγνωρίζουν τη συμβολή και τα επιτεύγματά τους κατά τη διάρκεια του προγράμματος.

 

Οι ομιλίες σχετικά με την ψηφιακή ηθική και την υπευθυνότητα σε σχέση με την παγκόσμια υπερθέρμανση ανέδειξαν πόσο κρίσιμο είναι να ενταχθούν ηθικά ζητήματα στην εκπαίδευση. Εκτός από την ενίσχυση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών, αυτό το εκτενές πρόγραμμα προώθησε μια βαθύτερη κατανόηση των περιβαλλοντικών ζητημάτων, της διεθνούς συνεργασίας για την αντιμετώπιση μελλοντικών περιβαλλοντικών προκλήσεων, καθώς και τη δέσμευση των εκπαιδευτικών να εφαρμόσουν βιώσιμες πρακτικές σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.

Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν:

  • Κατανόησαν σε βάθος τις βασικές αρχές, τα αίτια και τις προβλεπόμενες αλλά και τις πραγματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτή η γνώση θα επιτρέψει την ανανέωση των διδακτικών υλικών, καθιστώντας την εκπαίδευση πιο αποτελεσματική για τους μαθητές.
  • Στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Περιβαλλοντική Ευθύνη και Πρακτικές Βιωσιμότητας», παράχθηκαν κατευθύνσεις για την ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στα σχολικά προγράμματα. Αυτό μπορεί να εμπνεύσει τους εκπαιδευτικούς να ξεκινήσουν ανάλογες πρωτοβουλίες στις τάξεις τους, ακολουθώντας το παράδειγμα προγραμμάτων όπως τα Οικολογικά Σχολεία.
  • Μέσα από τη διεθνή συνεργασία και τη δικτύωση, εκπαιδευτικοί από τέσσερις χώρες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες και να αναπτύξουν κοινές δράσεις. Αυτά τα δίκτυα μπορούν να ενισχύσουν τη συμμετοχή τους σε διεθνείς πρωτοβουλίες και να βελτιώσουν τις διδακτικές τους πρακτικές.
  • Οι εκπαιδευτικές εκδρομές και η βιωματική μάθηση που πραγματοποιήθηκαν στο Βερολίνο ενίσχυσαν τη θεωρητική τους γνώση, προσφέροντας πρακτική κατανόηση για θέματα αστικού σχεδιασμού, ιστορικής κληρονομιάς και περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Αυτές οι εμπειρίες δίνουν στους εκπαιδευτικούς τα εργαλεία να χρησιμοποιούν πρακτικά παραδείγματα και διαδραστικές μεθόδους στη διδασκαλία.
  • Με τη συμμετοχή τους σε εργαστήρια και ομαδικές συζητήσεις, οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να εξελίξουν τις διδακτικές τους μεθόδους και να ενσωματώσουν καινοτόμες τεχνικές. Παράλληλα, οι συζητήσεις γύρω από την ψηφιακή ηθική και την ευθύνη σε σχέση με την κλιματική αλλαγή ανέδειξαν τη σημασία της ηθικής διάστασης στην εκπαίδευση.

Το πρόγραμμα αυτό όχι μόνο ενίσχυσε τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, αλλά και προώθησε τη βαθύτερη κατανόηση των περιβαλλοντικών προκλήσεων, ενώ ενίσχυσε τη δέσμευσή τους για την εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών στα σχολεία τους.

Report Protect Your Nature- LTTA Berlin Report-ARSU Academy- Berlin